Sinikatana, Catananche caerule

(Perennat)

Tässä tämän kukka, auennut muutama päivä sitten.

Toisessa ketjussa mietittiin, miltä näyttää sinikatanan siemen. Tässä malliksi:

Siemenellä on tuollainen vaalea tupsu toisessa päässä.

juti - kerroit eilen kylväneesi sinikatanan jo. luuletko ehtiväsi ilmoittaa, milloin itivät ja miten jatko sujui. sinulta saamani kuuluvat ensimmäisinä (15.3.) kylvettävien listaan. ehtisin saada sinulta ohjeita, niin että osaan varoa pahoja virheitä:-)

edit - kiitos…

Yritänpä muistaa ilmoittaa.

muistit:-) kiitos
viisi päivää sinulla. minä rupean ihmettelemään sitten kymmenen päivän päästä kylvöstä.

juti - oikein lämmin kiitos. ihan monta maanantaiaamuna kylvettyä sinikatanaa on taimella. nostin purkin kylpyhuoneen lämpimältä lattialta loisteputken alle keittiön työpöydälle.
muut itämiset (kolme purkkia kaikkiaan vihersi tänä aamuna) päivittelen <-blogin puolelle kylvöaikataulu III:een aina iltasella, jos aihetta on.

edit - minä koulin sitten taas perässä parin kolmen viikon päästä:-)

Hyvä juttu. Mun täytyy katanat koulia, niissä on yksi oikea lehtipari.

Hankala kuvattava, kun vähänkin käy tuulenhenkäys. 

Ihanasti kukkii vaikka rutikuivassa rinteessä asustaa.

Sinikatana, Catananche caerulea

Mätästävä sinikatana, korkeus 50-60 cm, kasvaa parhaiten kuivilla kasvupaikoilla, kuten kivikkoryhmissä. Ei siedä talvimärkyyttä. Kukkii kesä-elokuussa. Ruiskukkaa muistuttavat kauniit violetinsiniset kukat, joissa on tumma keskus. Kukat sopivat kuivattaviksi. Tarpeeksi aikaisin kylvettynä kukkii samana vuotena.

Kasvupaikka kuiva, paahteinen, vettäläpäisevä, kalkittu, hiekkapitoinen, vähä- tai keskiravinteinen.

Melko talvenkestävä. Leviää siementämällä.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto