Sinilemmiö, Lithodora diffusa

(Perennat)

Viime kesäinen hankinta kivikkopenkkiin, Lithodora diffusa "Heavenly blue". Kukan väri on todella sininen, kuva hieman latistaa sitä. Talvehti hyvin viettävässä rinteessä, hiekkaisessa maassa. Kun minulla ei ollut oikein mitään tietoa koko kasvista, niin heitin sen päälle ennen talven tuloa muutaman havunoksan.

Tässä kuva koko kasvista. Kukinta vasta aluillaan.

Nostanpa tätä ketjua kun kiinnostaisi lukea onko tätä muilla ja miten menestyy, onko talvetusongelmia jne. Näkyy olevan taas myytävänä vähän siellä sun täällä.

Höytyvä, minun sinilemmiö taisi mennä pari talvea ja sitten kuoli. Kasvoi kuivassa, viettävässä paikassa ja suojasin vielä havuilla. Ihana oli sen hetken, mutta en ehkä uutta ostaisi.

Istutus kivikkoon hapahkoon hiekansekaiseen kasvualustaan. Ei siedä kosteutta. Oletettavasti aika herkkis?

Kasvikortti

Näin olen antanut itseni ymmärtää että vähän tavallista hankalampi, saattaapi tuo jäädä hankkimatta ellei vaihossa satu joskus tulemaan vastaan.

Onkohan tuo hieman varpumainen kasvi? Kangasmaastossa varmaan viihtyisi. Voisi laittaa mökille jos jostain tämmöstä löytäisi. Mökillä ei oo kukat eläneet kun havusia sataa niskaan ja ulapan vieressä olosuhteet on vähän rajut monille korkeampikasvuisille kasveille, vaikka happamassa maassa vielä viihtyisivätkin. Mitenköhän pitkään tämä jaksaa kukkia?

Äsh..nyt vasta osui silmään toi linkki kasvukorttiin. Ja siis varpumainen on ja kukkii lähes koko kesän. Kuulostaa kyllä erittäin lupaavalta!

On varpumainen. Kuivassa, ison kuusen huomassa kivikkopenkissä kasvoi minullakin, mutta kuoli. Talvella suojana reipas lumipeite ja kevätaurinkoa varjostamassa havuja. Oma ostokseni oli aikoinaan Plantagenista, joka myy paljon sellaisia ulkomaantuontikasveja, jotka ei meillä menesty.

Minultakin sinilemmiö kuoli viime talven jäljiltä. Joka talveksi olin peitellyt sitä havuilla ja lisälumella. Viime vuonna takatalven lumet meinasi sen jo viedä, kun en ehtinyt peittelemään, mutta kesällä se kasvatti uudet lehdet.

Tänä vuonna vain muutama kukka, vaikka muuten ihan hyvin on talvehtinut.

Minua taas houkuttaa tämä kasvi kun on vieläpä Hankkijalla -40% tarjouksessa taimet. Mutta tänä talvena ei hirveämmin lunta ollut tässä Länsi-Rannikolla (III-vyöhyke) ja heti keväästä alkaa porata aurinko siihen paikkaan, mihin tämän haluaisin istuttaa. Maa olisi hyvin läpäisevä ja hapahko, aurinkoinen paikka. Mutta olen jokseenkin varma, että sitten nyykähtäisi liian leudon, mutta kostean ja pakastelevan talven aikana.

Sinilemmiö, Lithodora Diffusa

Maanpeittokasvi kivikkoon, Varpumainen kasvutapa. Harmaanvihreät lehdet. Kirkkaansiniset kukat muistuttavat katkeron kukkia. Kukkii lähes koko kesän. Maan pintaa pitkin leviävissä varsissa ei useinkaan muodostu juuria. Helppohoitoinen. Voi leikata varovasti joka toinen vuosi kukinnan jälkeen. Kasvupaikka vettä läpäisevä. Suojataan talveksi.