Minä kanssa innostuin viime keväänä ostamaan Wisteria sinensis:n. Isossa ruukussa sitä ruusuporttiin sidottuna kasvattelin. Kesän aikana tuo venyi yli kolmimetriseksi. Syksyllä leikkasin sen n. puolitoistametriseksi koska en muuten olisi sitä irti kehikosta saanut (kasvuvauhti melkoinen). Maakellarissa talvehtii ja elossa on. Funtsailen istuttaa sen kyllä maahan vaikka arkahan se on. Maakellari tursuaa kaikenlaista talvehditettavaa, eivät mahdu juurekset ei omenat, hyvä kun itse pystyy siellä kääntymään.
Wisteria frutescens "amethyst falls" on Aot- lehden mukaan kestävämpi (sikäläinen zon 2-3), kun taas w.sinensis (zon 1). Vois kokeilla kunhan löytäis jostain.
Visteria asuu mun kanssa, koska haluan pitää sen hengissä toistaiseksi! Leikkelin sen tänään ja kokeilen, jospa latvasta saisi juurrutettua uusia alkuja. Kesäksi pääsee takakuistille muiden herkkänahkaisten seuraan.
Pitää varmaan syyspuolla metsästellä alennusmyyntejä, kun olen niin ihastunut tuohon kasviin. Sanoivat fyllissä, että menestyisi vielä hyvin Varsinais-Suomessa 1b:llä, varsinkin kun on lounaisseinusta?
Kävin katsomassa sinisadetta autotallissa, se näyttää selvinneen talvesta . Se on viime kevään siementaimi.
Koskahan sen voisi nostaa ulos. Kärsiikö noin pieni taimi pakkasesta, kun on ollut plussan puolella koko talven?
Auttakkee uunoa…mitä teen sateelleni? Ostin sen pari viikkoa sitten taimena plantagenista…oli vielä hyvin pieniä nuo versot, nyt kaveri valtaa makuunuoneeni metrin mittaisilla versoilla…siirsin isompaan ruukkuun mutta pergolaa en haluaisi laittaa sisätiloissa kun pitäisi saada tämä innokas kasvaja sitten irtonaisena pihalle omaan paikkaansa?..saako tätä intopiukeeta versoilijaa leikellä vielä toukokuussa?
Saahan sitä leikellä vaikka joulukuussa. Lämpimältä kasvualueelta lähtöisin olevat taimet ovat usein näillä leveyksillä kertakäyttöisiä.
Maakellarissa talvetettu Wisteria alkoi kukkia...... Harmi kun Suomessa ei menesty hyvin talvee.
Upea köynnös tuo Wister, en ole mielestäni aiemmin tällaista nähnytkään.
Paulastiina, kuinka sinisateesi on pärjännyt noi talvet? Onko se kukkinut kesäisin? Olisi mielenkiintoista tietää. Jos se siellä II-III menisi talven yli ja kukkisi, niin pakkohan sitä olisi tieteen nimissä kokeilla myös täällä III-IV:lla
Höh. Ei herännyt enää tänä vuonna
Wisteria kasvihuoneessa??? Kasvaisiko/eläisikö n. 10 m2 kylmässä huoneessa? Vai onko talvehditettava pakkasettomassa tilassa? Kuinka isoksi kasvaa (siis Suomen oloissa)?
En taitaisi uskaltaa laittaa, ainakaan ilman paksuja pakkaspeitteitä. Minä talvetan omaa pientä wisteriaani autotallissa. Se selvisi jo toisesta talvesta .
muoks. kirjovirhe.
Myös viimesyksyn heräteostos kellarissa talvetettu ja hengissä näyttää olevan. Siinä on kahdenlaisia silmuja, noinkohan tuo meinaa kukkaa pukkaa… Aika näyttää. Kovasti olen ihastunut tähän kiipijään.
Meillä oli sinisade kylmässä kellarissa, jossa oli talvella pakkasta näyttää ainakin selvinneen. Nyt on ulkona seinustalla.
Minulla on molemmat maassa, valkoinen floribunda alba ja sininen floribunda ‘‘Macrobotrys’’, eikä kyllä oikein lupaavalta vaikuta. Hitaathan ne ovat heräämään ja toivoin, että olisin hyvät paikat onnistunut niille kehittämään ja nyt sitten päivittäin käyn rohkaisemassa niitä =0.
Mulla on pari Wisteriaa toinen maakellarissa ja toinen jäi maahan.
Ihanaa, nämä viestit herättävät uinuneen toivoni.
Olen nähnyt ensimmäiset kuvat sinisateesta joskus aikoja sitten lapsena ja se oli vain jotenkin niin UPEA.
Olen ihastunut myös kultasateeseen ja sellainen jo pihallani kasvaakin.
Nopsis hoi! Ja muutkin sinisateen leikkaajat! Oletteko onnistuneet juurruttamaan pistokkaita? Kyläilen parhaillaan talossa joka on verhoutunut parhaillaan upeasti kukkivaan valkeaan sinisateeseen…
Onnistuitko Tipilintu juurrutuksessa?
Löysin netista varsin lupaavan lajikkeen, ‘Blue Moon’. Kestää 4:lle eli jotain -25. Kukkii saman vuoden versoilla 3 kertaa vuodessa, joten paleltuminen ei välttämättä vie kukintaa. Kukkii ensi kertaa jo 2-3 vuotiaana, kukat ovat pitkiä, kauniin sinisiä, tuoksuvia, mutta kuvien perusteella ne eivät ole samalla tavalla riippuvia kuin kiinansinisateella. Vaatii aurinkoisen ja lämpimän paikan, sellaisen saadessaan voisi menestyä meillä… Kauppilassa sitä olisi saatavan, vyöhykkeet I-?.
Jos löytyy sopiva paikka niin helposti tosta maksan 23 euroa. Mitä mieltä olette tästä lajikkeesta?