Swamp, aina kannattaa kokeilla : D.
Mun eka wisteria oli nimetön ja pärjäsi kaksi talvea. Nyt on yksi floribunda ja yksi sinensis, joilla vasta yksi talvi takanaan. Lähtivät keväällä kasvuun tosi myöhään, joten tänä kesänä tuloksena oli vain 1,5 metriset versot. Olet hyvällä vyöhykkeellä ja kun valitset paikan hyvin, niin mikä ettei onnistuisi!
Mun ulkona oleva Wisteria ei selvinnyt talvea. Enkä yhtään ihmettele, ekavuosi ulkona ja vajaa vuosi sitten pakkasta lähes -20c ja maapaljaana. joulukuu-helmikuu oli purevankylmiä.Maa routiintui monen metrin syvyyteen. Varmaan kylmin talvi, yli kymmeneen vuoteen.Jos olisin jättänyt Wisterian seinänviereen niin varmaan olisi selvinnyt siinä. Toinen selvisi maakellarissa jotenkuten.
<o:p> </o:p>Se mua on ihmetyttänyt, näyttäisi että Wisteriat on vartettu, miksi ja mihinkasviin?
Wisteria Blue Moon heräsi jo (autotallissa). Kellään kokemusta sinisateen pistokaslisäyksestä?
Ei ole kokemusta kuin siemenkasvatuksesta joka on kyllä helppoa - kukkimaan saaminen vaatiikin sitten vain aikaa… Ryhdyin heti googlaamaan ja löysin tietoa täältä eikä vaikuta mitenkään hankalalta.
Kiitos hopeavillakko . Mä kuukkeloin vain suomeksi. Koitan siis lisätä noilla ohjeilla.
Mulla on muutaman vuoden ikäinen siementaimi myös, mutta se vissiin ottaa aikaa ennenkuin kukkii (jos kukkii ollenkaan).
Voi siihen 20 vuotta mennä, mutta onhan meillä aikaa odottaa
Siis enää 17v jäljellä kukintaan, eipä vähä mitään. Viime kesänä ostin Kauppilasta tuon blue moon:in, jos sen saisi kukkimaan . Miksi täytyy aina hullaantua näihin kasvimaailman "vaikeisiin" tapauksiin?
Viippu, koska niissä on haastetta.
2 vuotta vanhassa sinisateessa on noin 25 nuppua.
Hieno!!! Onko W.sinensis?
Älä kysy niin vaikeita.
Joo kyllä se meidän sinisade on W. sinensis.
Minulla wisteria blauregen alba ja nyt huomasin siinä ehkä nuppuja ovatko nuppuja. Meinaako kukkia nyt syksyllä vai onko nämä aihioita ensi kevättä varten?
Olen jo mananut koko kasvia kun kellarista sen kevällä kannoin en jaksnut kantaa pitemmälle ja jäi rappusten viedeen ja ryökäle on kasvanut kaiteeseen itsensä onhan sen siinä nätti mutta millä pir… se sittä irroitan ettei mene aivan poikki kun kellariin sitä taas kuskaan.
Laitanko raakasti nyt poikki vai yritän irroittaa sitä?
Vai onko se saanut jonku patti taudin?
Katsopas näitä mumimyy…
Wisteria blue moon odottaa istutusta ruukkuun.Postisetä toi viimeviikolla ja olen aivan onnesta soikeana kun sen sain:) Talvetan ainakin alkuvuodet viileässä ja sitten vähän puutuneempana ehkä rohkaistun ja istutan ulos suojattuna talvella tietysti. Minkäköhän kokoinen ruukku pitäisi olla. Siirränkö sen keväisin aina isompaan vai istutanko nyt jo reilusti isoon rukkuun? Monet kukkivat kasvit tarvitsevat pienehkön ruukun että alkavat aikaisemmin kukkimaan kun ei tarvitse enään keskittyä juuristoa kasvattamaan. Taidan laittaa sen näin aluksi vain hieman isompaan ruukkun ja muoviseen sellaiseen jotta ei olisi niin kylmä ruukku talven aikana. Pohdin vielä että talvetanko viileänvaloisalla lasikuistilla vaiko pimeässä autotallissa jossa on reilusti viileämpää…
Lueskelin sinisateen elämnkuvioista ja joku kyseli leikkuusta. jenkkiläisellä saitilla neuvottiin näin ainakin blue moonia leikkaamaan mutt miksei kaikkia visterioita:
Wait until the blooming season is over before pruning the “Blue Moon” wisteria. After the last bloom fades, cut the vines back to your desired length. Always make cuts just above a leaf or flower bud. Do not prune the vines unless you need to control the size of the plant.
Minun blue moon talvehti autotallissa, hyllyllä joka on aika kaukana ikkunasta. Sai siis vähän valoa. Lämpötila sohlasi 0 ja +16 asteen välillä (lämmitetään lämpöpumpulla joka on aina välillä päällä). Istutin sen n. Ø 30 cm lasitettuun saviruukkuun. Näillä eväillä se talvehti, muttei kukkinut.
Tarkoitus olisi pitää se purkissa. Kunnes joskus tulevaisuudessa rakennamme kasvihuoneen jossa sen sitten istutan maapenkkiin.
Lueskelin lisää visterian elämänsaloista, Neuvottiin istuttamaan riittävän isoon ruukkuun ettei juuristo häiriinny kun ei tarvitse joka vuosi laittaa isompaan ja istuttaessa aukomaan kierteillä oleva juuristo varovasti ja levitellen istuttaa… ei tarvinnut juurikaan levitellä vaan juuripaakku oli vielä irtonainen ja suorahko. Leikkaus kuitenkin olisi se lääke kukkimattomalle visterialle ja leikkaus ajankohtana tammi-helmikuu… Kukintaa saa odotella vasta 2-3 vuoden päästä istutuksesta ja jos on siemenestä kasvatettu voipii mennä pidempikin tovi muttei välttämättä. Hapahko 6-7pH kasvualusta ja rhodolannos on laimeana annoksena sopiva.Lannoitus tehdään keväällä heti kun mahdollista. Istutin omani 20L ruukkuun ja tukikepit jätin paikoilleen, kastelin syyslannoite vedellä. Nyt vain odotellaan malttamattomana kevättä jotta pääsee nopeaa kasvua ihmettelemään:)
Hapanta multaa mulla on ihan tavalista perennamultaa sillä ollut jo vuosia ja tänä vuonna kukki vaikka mulla on alba niin saman luulen sen tarvitsevan täytyykö mun nyt se muuttaa