Ei varmaankaan tarvitse muutta kasvualustaa…wisteria ei ollut nirso kasvualustan suhteen ja nuo pH arvothan oli vain suositus.pussimultaa ja vähän lannoittamatonta turvetta minullakin on tuossa pöntössä johon istutin blue moonin. Blue moon oli muutes wisteria joka kukkii jopa 3*kesässä…pääkukinta keväällä/alkukesästä ja sitten pikkuisen kesällä ja syksyllä.Ihan kiva info kun luulin että wisteriat kukkivat vain keväällä tai alkukesästä ja sitten saa odottaa kukintaa ensi vuoteen. Mie jo haaveilen kukinnasta kun just vasta istutin potin:)
Mulla on ihan tavallista peltomultaa ja ainakin viime talvena talvehtivat ilman mitään suojausta.
Ihanaa kuulla talvehtimisesta… Tuo toivoa myöskin kukittamisesta kunhan ensin kasvatan laiheliinia puutunutta runkoa hieman paksummaksi parisen vuotta. You tubessa on muuten monta pätkää wisterian leikkuusta lontoon murteella kylläkin mutta, näkeehän siitä jos ei kieli taivu englantiin:)
Vaatiiko wisterian siemenet itääkseen jotain erityistoimenpiteitä ja voikohan 2007 kerättyjä siemeniä saada itämään? Siivosin siemenlaatikkoani ja löysin pussillisen Kentuckyn wisterian siemeniä. Sain ne Wisconsinissa työpaikan ruokalan kokilta. Hän oli kerännyt ne omalta pihaltaan eli ne on alueelta missä voi olla ihan yhtä kylmä vaikkakin lyhyempi talvi kuin Suomessa. Epäilen ettei nämä ole kuitenkaan yhtä kestävästä lajikeesta kuin Blue Moon, sillä jos oikein muistan nämä on valkokukkaista lajiketta.
Pitäisiköhän noita liottaa ennen kylvämistä?
Kurkkasin kylvöohjeita ja siellä suositeltiin siemenen hankaamista esim. hiekkapaperilla ja sitten liottamista 1-2 vrk. Itää 20 asteessa. Yrittänyttä ei laiteta, kokeile ihmeessä!
Kiitos Pihanlaittaja! Pavut pääsevät tänään likoamaan.
Minä liotin yön yli ja hyvin itivät
Jos nämä itävät, niitä riittää jakoon muille kokeilunhaluisille.
Tarkkaa kuvausta mulla ei siis ole lajikkeesta ja väristäkään en ole varma, kun on niin huono muisti.
Kiva, kokeilisin mielelläni
Ja minä myös haluaisin kokeilla
Muakin kiinnostaisi mysteriöwisteria. Muuten mistä wisteria blue moonia saa?
W.macrostachya 'Blue Moon’oli myynnissä Kauppilassa viime kesänä! Aika lupaalta kuulostaa tämän Minnesotalaisten jalostaman sinisateen pakkasenkesto -40C…
sellaista tietoa tuolla netissä talvenkestosta… 40F=-40C
Löysin blue moonille tälläisen talvenkeston:
USDA Zone 3b: to -37.2 °C (-35 °F)
Pitäisi siis mennä aika pohjoisessakin. Olen kyllä vähän epäileväinen…
Lueskelin gardenwebin juttuja Blue Moonista ja monella se on selvinnyt hyvin Pohjois-Amerikan alueen 3b (min. −37°C) talvista. Useilla alueilla saattaa olla ihan yhtä kylmä talvi kuin täällä, mutta silti kesä lämpöisempi ja pidempi, jolloin kasvit ehtivät kasvaa ja varautua talveen paremmin.
Eilen likoon laitetut siemenet on vielä ihan kovia, ehkä pitää koittaa viilata niitä.
Minulla blue mooni on elossa autotallissa… Olen epäillyt että on kuollut mutta tänään uskaltauduin kokeilemaan oksia ja olihan ne vielä jänteviä eikä napsahtaneet poikki kun varovaisesti kokeilin:)
Blue moonista miekin luin jenkki ja ruotsalaisella saitilla että kestää jopa pakkasiakin kanadalainen saitti jota just luin lupasi jopa -40 faarenheittia ja muuntimella se muuntui -40celsiukseksi talvensuojalla uskon että menestyy suomessakin hyvin vaikka kesä on hitusen lyhyempi ja kun antaa ajoissa syyslannosta että wisteria ehtii laitta talvehtimismoden päälle:)
… Pihalle en tätä kuiteskaan ole ensmimmäiseen 3 vuoteen jättämässä talveksi vaan talvetan maakellarissa tai autotallissa.
ai niin ja kauppilasta tilasin viime kesänä.
Laitan vielä tähän leikkausta koskeva teksti bluemoonin kohdalla…näköjään leiikaus riippuu lajista.
Siemenkasvatin kukintaa voi joutua odottamaan aika kauan;(
Mutta…pistokkaasta lähtenyt(otetaan heinäkuussa) voi kukintaa odotella jopa 3 vuoden sisään jos olosuhteet optimaaliset.
Wait until the blooming season is over before pruning the "Blue Moon" wisteria. After the last bloom fades, cut the vines back to your desired length. Always make cuts just above a leaf or flower bud. Do not prune the vines unless you need to control the size of the plant.
Kävin viileässä kellarissa katsomassa sinisadetta on aivan täynnä kukkanupun alkuja.
Tilasin Wisteria "Blue Moon’'in".
Halusin sitä jo viimekesänä mutta nyt vasta unelmani toteutan kun saatiin kasvihuone pystyyn syksyllä,
aion sinisateeni kasvihuoneen ihanuudeksi laittaa .
Ajattelin kyllä talvettaa kellarissa, mutta jos se kestääkin pakkasta…
Genesee, kuinka kävi wisterioiden, itivätkö?
Rillari, en saanut siemeniä itämään. Pitäisköhän kokeilla sitä lapsena harrastettua appelsiininsiemen kikkaa ja törkkiä noita siemeniä muiden kasvien purkkeihin.