Se oli muuten vahinko se kuiskinta, ehdin lähettää ennenkuin tajusin. Mutta eipä siinä asiaakaan juur ollut.. Ei ole koneessa vikaa siis!
Nyt vasta bongasin tän ketjun! Juu ostin Madeiralta viime kesänä valkoisen ja sinisen sinisarjan mukuloita ja tuikkasin ne samaan ruukkuun. Menivät jossain vaiheessa sekaisin,että kumpaa väriä mikäkin mukula (tai juurakonpala vissiin oikeammin). Puolet niistä kasvattivat lehtiä jo viime kesänä ja talvetin ruukun valoisassa ja viileässä. Nyt se on sisällä ja lehdet ovat kasvaneet hieman. Joko sitäkin pitäisi ulkoilutella? Olen vasta noita kesäkukkien taimia totuttanut viileään lasitetulla partsilla. Oli muuten karua lukea tuo kommentti, että Madeiran tuliaiset tarvitsevat usean vuoden kasvurauhan. Minä kun luulin jo tänä kesänä saavani nauttia kukinnoista.
Vain yksi kukkavarsi on tulossa. Eipä olisi kukinta paljoa vähentynyt vaikka olisin isompaan ruukkuun sen vaihtanut.
Kyllä on odottavan aika pitkä. Ne vuosi sitten istuttamani sinisarjat kasvavat niin pahuksen hitaasti. Lehdet ovat aivan hyvän näköiset, mutta kasvavat verkalleen. En edes kehtaa laittaa kuvaa, kun on niin koomisen näköistä: Isot, komeat ruukut tököttävät etuovella ja niissä kasvaa muutamat hassut ja mitättömät lehdet.
Törnrosa, sama täällä. Neljässä ruukussa, kolme vuotta sitten ostamani sinisarjat eivät tule miksikään. Ostin ne aikoinaan eräästä puutarhamyymälästä kallilla hinnalla ja ovat samanlaisia kuin ostohetkillä. Taidan heittää pois, koska on turhauttavaa hoidella mokomia!
Mullakin on tänä vuonna hirveän huonolla tolalla sinisarja. Viime vuonna teki hirveän monta kukkavartta, ehkä se pitää nyt välivuoden... kun ei lehdetkään oikein kasva! Toin sen kyllä varmaan keväällä kuukauden normaalia myöhemmin sisälle, kun jäi ulos muiden kellarissa talvetettujen kanssa, yleensä olen tuonut sen samantien sisään kasvamaan.
Minulla taas Agapanthus on tavattoman rehevä ja siinä on nuput. Ulkoilutin sitä päivisin jo kevättalvesta lähtien.
Eipä kuki tänä kesänä minunkaan sinisarjani, mutta sen kyllä tiesinkin koska vaihdoin keväällä uudet mullat ja istutin isompaan ruukkuun....otin monta alkua ja se piti tehdä KIRVEELLÄ , oli niin kovassa , kun ruukku oli aivan täynnä juuria
Paulastiina ja Liisukka sai omansa, Tarleenan on vielä ruukussa odottamassa, kuinka pääsis perille
Satues, niin se kuuluukin tehdä(=kirveellä). Muistan nähneeni jonkin britti-puutarha ohjelman, missä sinisarjan juurakko jaettiin lapiolla siitä vaan keskeltä poikki. Oli aika roisin näköistä, mutta kuulemma välttämätöntä jossakin vaiheessa. Tuo tuommoinen tuntuu tässä vaiheessa kaukaiselta haaveelta. Voihan olla, että tuo meikäläisen ja Chardonnayn sinisarjat ovat vaan siinä vaiheessa menossa, että kasvattavat ensin nuo yllä mainitut vahvat juuret ensin ja sitten vasta myöhemmin täräyttää nuo kaivatut kukat.
Uskallanko jakaa sinisarjan nyt? Minulla on kaksi vanhaa sinisarjaa, jotka olen vaihtanut isompaan ruukkuun viimeksi 6-7 vuotta sitten. Ne ovat kukkineet tähän saakka joka kesä, mutta nyt ei näy yhtään kukkavartta kummassakaan. Ruukut ovat todella täynnä lehtitupsuja. Olisiko sittenkin viisaampaa odottaa ensi kevääseen? Onko kellään kokemusta tällaisesta?
Sinuna tekisin sen nyt. Aion muuttaa omanikin isompaan ruukkuun kunhan se kukkinut tuon yhden kukkavarren.
Kiitos Jutita. Ajattelinkin juuri, että ainakin toisen voin jakaa heti ja katsoa miten niille jaetuille sitten käy. Isompaan ruukkuun en niitä halua laittaa, koska silloin en enää jaksaisi niitä siirtää. Ei muuta kuin saha, kirves, puukko ym. puutarhurin kevyet työkalut esiin
Kirveellä saa hyvin sen paakun halki ja moneen osaan, itse tein sen homman alkukesällä
Sinisarja alkaa kukkimaan sekä sininen että valkoinen.
Tertin kartanon Sinisarjat ovat kauniita kaikessa "yksinkertaisuudessaan".
Hmm...ostin noita sipuleita viime keväänä ja nakkasin ne sitten vain tuonne kukkapenkkiin, kun oletin, että ne myös talvehtivat. Ilmeisesti olisi asiaa nostaa ne sieltä ylös ja tuoda sisään... Minkähän verran sitä sitten laittaisi samaan ruukkuun...
Sinisarjoja on kahdenlaisia: toiset talvehtivat lehtien kanssa ja toiset pudottavat lehtensä. Yhteistä kaikille sinisarjoille on kuitenkin se, että ne pitää talvettaa lämpimässä - eivät siis kestä pakkasta. Ovat kotoisin jostakin Afrikasta. Minulla on sellainen lehtensä säilyttävä, joka pitää talvettaa viileässä ja valoisassa paikassa melko kuivana.
Perusohjeen mukaan laitetaan sellainen yksi juurakko n.halkaisijaltaan 50senttiseen ruukkuun ja annetaan kasvaa siinä kunnes juuret ovat kasvaneet niin suuriksi, että eivät enää mahdu siihen. Tuon sinisarjan juuret ovat sellaisia valtavan paksuja ja niiden jakamiseen tarvitaan järeät keinot: Kirves tai teräväreunainen lapio.
Kokemukseni mukaan sinisarjan kukintaa saa kyllä odotella jokunen vuosi. Omani istutin toissa kesänä ja ne juroivat sen kesän. Tänä kesänä ovat kasvaneet hieman enemmän ja toiseen on ilmestynyt sellainen pieni kukkavanan alku. Harmi vaan, että ei ehtinyt kukinta pidemmälle. Odotan kukintaa ensi kesänä. Pitää olla kovin kärsivällinen tuon sinisarjan kanssa. Lopputulos on kuitenkin vaivan arvoinen.
Mitähä nuo mun sitten on? Sinisarjan nimel ne ostin. Olivat hyvin pieniä sipuleita ja kyllä ne kukki jo tänä kesänä. Samanlaiset kukat näyttää olevan... hmmmm...Ku jos kestää pitkää ni alan jo epäillä, et mitähä ne oikee sit onkaan.
Mielestäni sinisarjassa on jonkinlaiset juurakot. En kyllä kutsuisi niitä sipuleiksi. Kannattaa tarkkaan zekata mitä kasveja olet hankkinut, jotta saavat oikeaa hoitoa. Oletko tutustunut tämän ketjun alkupään juttuihin ja kuviin?
Oikein huolestuneena käväisin kuvaamassa kasvini, että voit vertailla sitä omaasi. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kauppiaat myyvät kasvia vääriällä nimellä ja sitten on tullut hoitovirheitä, kun ei olla oikeasti tiedetty kasvin oikeaa nimeä. Aion viedä ruukut tässä piakkoin sisälle, kun ovat luvanneet pakkasiakin.