Sinisarja, Agapanthus

Otin Afrikan sinililjan ulkoilemaan jo pari viikkoa sitten. Pidän päivät ulkona ja yöt kellarissa.   Toivon näkeväni sen kukinnan.  

Minä en ole vielä tuonut sitä aurinkoon, pitäis vaihtaa tänä keväänä sille mullat, mutta se on niin iso, että ensin ostan isomman ruukun. On kyllä hyvin vihreän näköinen  tuolla kellarin puolella

En ole minäkään tuonut sinisarjaa talviteloiltaan pois.  Tämän vuoden saa olla vielä vanhassa ruukussaan ettei menetä kukintaansa. Viime vuonna siinä oli muistaakseni 7 kukkavartta.

Jutita, mihin aikaan kukki ja kukkiko kaikki kerralla? Pitääkö lannoittaa? Sinisarja on ollut minulla vasta viime syksystä.

Kurkistin tänään autotalliin, missä talvetan sinisarjojani. Ne ovat kasvattaneet uusia hienoja lehtiä. En kuitenkaan uskalla ottaa niitä vielä ulos, kun on ollut niin kylmää. Kasvit ovat painavissa ruukuissa ja niiden siirtäminen nokkakärryn kanssa on hankalaa. Ne ovat varmaankin vielä koominen näky, kun pienillä kasveilla on valtavat ruukut. Istutin näet ne vasta viime keväänä. Menee varmaankin useita vuosia ennen kuin kukkivat. Kertokaapa kokeneemmat pitääkö ne pitää samassa mullassa vai voiko multaa vaihtaa keväisin ettei kukinta häiriinny entisestään? Silmissäni siintää näiden esikuvat: Töölönlahden talvipuutarhan upeat sinisarjat, joihin ihastuin Helsingissä asuessani.

Kyllä se jokusen vuoden vie ,ennenkuin kukkivat...ainakin minulla. En vaihda usein, sitten kun ruukku on aivan täynnä ja alkaa kukat väheneen, niinkuin viime kesänä kävi, silloin vaihdan. Keväällä lisään vain multaa, jos sattuu sopimaan, yleensä ruukku on niin täynnä, että juuret tulee ruukun yli.

Sain sinisarjan henkilöltä, jolla se oli ollut parikymmentä vuotta. Hänellä ei ollut kylmää talvetustilaa, minkä vuoksi kukintaa ei ollut ollut. Iso purkki on täyttynyt juuripaakusta.

Sinisarjoja on ymmärtääkseni kahdenlaisia. Toiset säilyttävät lehtensä vihreinä talven yli, toiset tarvitsevat ehdottomasti kunnon lepokauden viileässä ja pimeässä. Tämä A. ''Donau'' viettää talvet kellarissa +2:ssa asteessa, kuihduttaa lehtensä, tekee keväällä valoon tuotuna uudet ja kukkii joka vuosi komeasti. En vaihda multaa kuin ruukunvaihdon yhteydessä, kasvukauden aikana lannoitan samalla tavoin kuin kesäkukkia.

Kiitokset kasvatusohjeista-ah, on ne niin hienoja!

Tarleena, neuvotellaan vaan. Minulla on kaksi ruukkua, toisessa toissakesänä jaettu ja vielä pienehkö pehko, joka joutaisi, itselleni riittää yksi. Pienestä riittäisi kahdelle halukkaalle hyvä jakopala.

Kyllä on upean näköiset kukat. Naapurin minulle lahjoittama sinililja on jotain Madeiran suoratuontia 1980 luvulta. Tietääkö kukaan, onko siinä samanlaiset kukat?

lehdettömänä talvehtivalla on pienemmät kukat,sitä voi huoletta jakaa heti kun ruukku käy ahtaaksi,
Madeiralla (ja muuallakin etelässä)kasvava roteva isokukkainen Agapanthus vaatii usean vuoden kasvurauhan,
sitä ei pidä mennä turhan takia jakamaan..

haittana on ruukun paino :(
siksi annoin omani pois,parhaimmillaan siinä oli joskus yhdeksän kukkavartta

Ilmeisesti siis mun pitää jättää haaveilut sinisarjasta..Kukkia on turha ilmeisesti toivoa jos ei ole kunnollista talvetuspaikkaa. surullinen Miksei jokaiseen kerrostaloon kuulu yhteinen kylmäkellari ja kasvivalot talon takaa..pöh.

Jospa minunkin jättikokoisessa sinililjassani on kesällä yhdeksän upeaa kukkavartta. Olen talvettanut kellarissa loistelampun alla ja ulkoiluttanut  luonnonvalossa nyt, kun päivälämpötila on noussut lämpöasteisiin.

Norma hei, lähellä toisiaan asuvien tulisi ratkaista yhdessä tuo talvetusongelma. Minä yritin viime syksynä herättää tuosta keskustelua, mutta kukaan ei reagoinut siihen.

Luulen kuitenkin ettei se ainakaan omalla kohdallani käytännössä toteutuisi..mullahan olisi tuossa vähän matkan päässä äitini viileävarasto (ei kuitenkaan ihan hirveän viileä) mutta sinnekin pitäisi sitten autolla roudata noita ruukkuja ja aika hommaksi se menisi.. (=olen siis laiska..)
Ehkäpä kuitenkin yritän sitä hyödyntää, sielläkään ei kuitenkaan ole kovin viileää, varmaan lähemmäs 10 astetta.no-jaa Pitänee ostaa jättiläismäinen kylmiö tohon parvekkeen kulmaan..naurua

Minulla kärhöt ja muut perennat talvehtivat siskoni - asuu naapurikerrostalossa - talouskellarissa, jonka lämpötila on +6 C kieppeillä. Onneksi on sisko ja hänen kellarinsa niin lähellä. naurua

Kävin justiinsa hakemassa kellarista esille sinisarjani. Ei mitään elonmerkkiä, vaikka kärhöt, mirrinmintut ja verikurjenpolvi olivat jo "hereillä". Sinisarjaruukku menee tänään ottamaan aurinkokylpyä parvekkeelle. Tuo talveksi lehtensä kuihduttava sinisarja on ollut minulla kaksi vuotta. Ei ole vielä kukkinut. Ehkä sitten joskus...

Miksi  Norman kirjoitus on niin pientä,ettei näe lukea ..vai onko mun koneessani vika  ??

satues, ehkä Norma on kuiskannut.

No hitsi, mä jo luulin että koneeni on hajonnut .  Mittääs täällä sitten oikein kuiskitaan