Aika myöhäiseltä vaikuttaa.
Maaretti siirrä vaan tavallisiin ruukkuihin niin kastelun kanssa on varmasti helpompaa. Ainakin kannattaa yrittää?
Toivottavasti niitä löytyy ostotaimina jostain…en vain ole aikaisemmin törmännyt.
Tuosta sinisen hehkeydestä pidän erityisesti. Mistähän sais sitä korkeaksi kasvavaa sinitähtöstä?
Sitä taitaa harvemmin olla taimistoilla myytävänä, ainakin täällä.
Saako Sinitähtösistä samanlaisia seuraavana vuonna jos ottaa niistä siemenet talteen vai muuttuvatko kukkien värit tms.
Nostanpa tämän pimun kysymyksen esille, kun itseänikin askarruttaa sama asia. Sinitähtönen oli minullekin uusi ihana tuttavuus. Joskus alesta ostettu jo “vanhentunut” siemenpussin sisältö iti yli odotusten. Oli kyllä kiva kun oli paljon kesäkukkia tänä kesänä, kun ainakin minun vähäiset perennat teki nopean “ohimarssin” kukinnassa. Eli onko kenelläkään kokemuksia omien siementen itävyydestä ja millaisia jälkeläisiä on ilmaantunut?
Tulevien kukkien värit lähinnä kiinni siitä ovatko tämänvuotiset olleet yhtä ja samaa väriä vai onko ollut useitä värejä.
Täytynee kokeilla. Eihän nuo kaupan siemenpussitkaan paljon maksa, mutta aina ei osu kohdalle, joten paras ottaa talteen omia siemeniä.
Ostin noita sinitähtösen siemeniä nyt kaupasta. Ne pitäis ilmeisesti kylvää aika aikaisin, että saisi kesäksi pitkän kukinnan. Pussin ohjeessa vaan luki että kylvetään lavaan huhtikuussa. Hmm… Koskakohan nyt sitten laittaisin noi? Ei ihan säät suosi vielä tuota kasvihuonekasvattelua Huhtikuun puolessa väissä varmaan saa sit semmoset taimet, että kukkia näkee just ennen ensimmäisiä halloja Lisäksi tuossa pussissa lukee, että aurinkoinen paikka. Mä kun meinasin laittaa noita talon pohjoispuolelle
Mie kylvin jo.
O-ou…no kyllä ne kantsii sitten varmaan viimeistään parin viikon sisään laittaa multiin! Pelkään vaan, että saan semmosia pitkiä ranka-taimia, enkä ollenkaan jäpäköitä. Kunpa ois varaston ikkunat vähän aurinkoisempaan suuntaan, niin voisi laittaa kasvamaan sinne…mutta kun ei ole
Toissavuotiset oli omia aikojaan kylväytyneet omille sijoilleen kukkahalmeessa. Hyvä etten huhtikuun helteillä kitkenyt liian tarkasti penkkejäni. Kitkemisinnoltani jäljelle jääneet kukkivat kesällä jo komiasti.
Jee, ne iti sittenkin vaikka tietämättömänä peitin siemenet hiekalla.
Te jotka olette siemenestä kasvattaneet, minkä kokoisina olette ensimmäisen kerran koulinu??
Ne tekee mulla jo kolmansia lehtiään mutta ovat kyllä hyyyvin pieniä.
Saa latvoa myös. Sillä voi estää hunteloksi kasvamisen.
No nyt olen jo latvonut muutamat tähtöset ensimmäisten varsinaisten lehtiparien jälkeen. Kiitos vinkistä MoonRiver! Saas nähdä mitä tulee!
Tässä yritän pidätellä itseäni vielä kylvämästä ja vasta suunnitelen kesän kesäkukkaistutuksia. Kylvin viime keväänä sinitähtöstä, lajiketta "Blue Mink". Olin tosi tyytyväinen kasviin, kukki ajoissa, ahkerasti, oli sievä puska ja kukat kestivät kauan hyvinä sateisesta kesästä huolimatta. Mutta väristä en tykännyt… Liian taivaansininen minun penkkeihin. Nyt lueskelin, että tätä pitäisi olla myös lilaa ja punaista. Onko jollain kokemusta näistä erivärisistä? Mikä lajike olisi hyvä? Muistan, että Kurppa jossain totesi, että näillä erivärisillä on huonompi kukinta?
Tässä pari kuvaa:
Viimevuotinen kokeilu onnistui odotettua paremmin ja nyt sitten kylvin uudet tähtöset. Suosittelen lämpimästi kaikille jotka harkitsevat kylvöä. Viime vuonna tuli kylvettyä vaan liian aikaisin kun kasvoivat todella nopeasti ja täyttivät kaiken tilan. Nyt toivittavasti ajaoitukseni on parempi. Olen aivan ihastunut näihin pörröpäihin. Kukkia oli viimekesänä niin paljon että melkeen peittivät tumman lehtistönsä kokonaan. Lajikkeen nimi oli Dwarf Ball mix.
Sinitähtönen on minunkin suosikkejani, kukinta kaunis ja kestää pitkään, sietää vähän kuivuuttakin. Ja kestää myös sateita. Minullla sitä on loivassa rinteessä, viuhkanmallisessa kukkapenkissä vuorotellen sarviorvokkien, samettikukkien ja peikonkakkaran kanssa kukin omissa lohkoissaan.
Tietääkö kukaan kuinka korkeaksi kasvaa Kärkkäisellä myytävät sinitähtöset? Ois pari niitä, ja arvon istuttaako niitä nyt taakse vai eteen.
Tämä kuuluu melkein joka vuosi istutuksiini, eikä mikään ihme. Helpoimpia kesäkukkia.