Siniviuhka, Scaevola aemula

Ostettu kukkakaupasta kuukausi sitten.

No voi hyvänen aika, mahtava kasvu kukkanen hymy.

Ei kaikki ole sitä mitä kuvassa näkyy. taustalla on perenna. Taas tuli oikosulku, en muista kasvin nimeä, vaikka on ihan tavallinen joka pihan perenna. No, olisko kultapiisku.

Piiskukin voisi olla, mutta kyllä silti kasvisi on kivan kokoinen. Tiedätkö minkä niminen?

Ei ole tietoa, olen sen saanut jostakin.

Ok, ei haittaa nätti kuitekin.

Millä ihhhmeeeeellä olet Siniviuhkaa lannoittanut, vai onko se salaisuus ?

Haluaisin saada oman Siniviuhkanikin kasvamaan yhtä reheväksi.

Laitetaas tänään otettu kuva. Ei ehkä ole enää niin rehevän näköinen. Jotain rakeista puutarhan yleislannoitetta olen laittanut, käy kaikille kasveille.

Näin alkukesästä jossain pirkanmaan myymälässä tuota siniviuhkaa valkeakukkaisena. Liekö ollut sitten valkoviuhka vai sinisen albamuoto. Tuo sininen on niin nätti jos sen saa kasvamaan noin tuuheasti. Oliskohan hankala kasvatettava siemenestä? Kukaan kokeillu?

Samaa asiaa olen minäkin tässä miettinyt kesän mittaan. Tietäisköhän Kurpitsa tai Tötterö? Vai mitenkäs olisi, jos ottais pistokkaita, juurtuiskohan ja selviäis talven yli?

Onko kukaan yrittänyt talvettaa siniviuhkaa? Sain Kotipuutarha lehden tilauksen yhteydessä Ruukkutarha-kirjasen, jossa kerrotaan, että siniviuhkan voisi talvettaa viileässä paikassa. Valossa vai pimeässä, se ei selvinnyt?

Omat siniviuhkat saimme ilmaiseksi Halpahallin pihamaalta kesäkuussa, oli vain lappu, että vie pois. Nyt näistä hyljätyistä on kesän mittaan kasvanut isot ja ihanat kukat .

Minuakin kiinnnostaisi Siniviuhkan talvetusohje.

Olen joskus yrittänyt viileässä valossa talvettaa, muttei onnistunut. Kannattaa kuitenkin aina yrittää.

Jos kokeilisin viileässä ja pimeässä. Kun melkein ainoa viileä talvetuspaikka minulla on kerrostalon talouskellari? Jos kävis ruikkasemassa sinne välillä talven aikaan vettä ja nostaisi sen maaliskuussa ikkunalle?

Tai sitten hakisi taas ensi kesänä saman halpahallin pihalta uudet ilmaiset kukat.Tämä oli jo meinaan toinen kesä, viime kesänä oli karpaattien kelloa yms.

No höh, eipä ole tullut kokeiltua talvetusta kellarissa, vaikka parina vuonna yhden kärhön kaverina on kasvanut siniviuhka! Olen repinyt sen pois kellariin viedessä... plääh. Nyt sitä on kahdessa ruukussa kärhöjen kaverina, ja kun kärhöt menee kellariin, menee myöskin siniviuhkat. Saas nähdä kuin käy. Aika monesti kyllä kasveista kehotetaan talvettamaan pistokkaita.. pitäisiköhän kokeilla siniviuhkaa silläkin tavalla...

Siniviuhka on kaunis ja viihtyy auringossa.

Missä se sellainen Halpa-halli? :slight_smile: Ei täällä meidän kulmilla ilmaiseksi mitään jaella. Eipä silti, ei täällä ole edes taimia myynnissä. Pelkästään siemeniä ja jotain sipuleita ja mukuloita.

Tuo minun viesti oli viimekesältä, tänä kesänä “missasin” ilmaiset poistokukat, vaikka usein ajoin ohi ja tiirailin sillä silmällä :wink:

tietääkö kukaan saako tilattua mistään tai ostettua siniviuhkan/siniviukon siemeniä? ei taimia vaan siemeniä:) kieli ulkoa

Jag, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi :slight_smile: