Sinivuokon pihaa (V)

Tämä näkymä avautuu terassilta. Kehillä näkyy pensaita istutettuna.

Näkymä vasempaan kaarteeseen, jossa kehikossa kasvaa humalaa ja ruusupapua. Penkeissä raparperia, maurin malvaa, nukkapähkämöä, villapajua alhaalla jne..

Näkymää alhaalta ylöspäin. Entisen lampolan taakse on valmistumassa polku, jonka varrelle olen istuttanut aitoa kreikan oreganoa, kosmoskukkaa, kirveliä, palmukaalta, auringonkukkaa, krassia. Pieni puu oikealla on päärynäpuu, jossa on jo 5 pientä päärynää. Ristikoita pitkin kiipeää loistoköynnösruusu ja pohjantähtiruusu. keltaiselle seinustalle olen istuttanut ruusupaua ja kolme säleikkövilliviintä. Ylempänä kasvaa tyrniä, mustaherukkaa ja muutama koristepensas. Kun polkua jatkaa eteenpäin hirsisaunalle, kasvaa sen varrella sitruunamelissaa, kolme lumipalloheisiä, omenapuu ja mongolianvaahtera sekä luumupuu. Kaikki tänä kesänä istutettuja.

Aina silloin tällöin kaiken ahertamisen keskellä on täytynyt istahtaa tälle penkille jäätelön kera, katsella näkymiä ja suunnitella.

Ei voi kuin ihailla suunnitelmiasi ja saat vielä aikaiseksikin! Odotan innolla miltä kaikki vielä näyttääkään. Mut älä ota mitään paineita :slight_smile:

Voi miten ihana tuosta tulee! Mistä on tuo upea portti peräisin?

Oih! Osatapa suunnitella yhtä hienosti!

Huh... Onpas upean näköistä - ja niin lyhyessä ajassa! ihmetys Saa aina vähän suhteellisuudentajua omalle mukamas ahkeruudelle, kun tällaisia aikaansaannoksia näkee... Pakko kysyä, että kuinka tarkka suunnitelma sinulla oli alueesta siinä vaiheessa, kun työ alkoi? Mielenkiinnolla odotan alueen kehittymistä, nyt jo näyttää ihastuttavalta. kukkais pyöritystä

Kiitos kannustavista kommenteista:) Jotenkin työmäärä pääsee unohtumaan, kun tulee valmista, mutta laittaessani näitä kuvia, havahduin itsekin siihen, että onpas tässä ollut monta vaihetta. Tämä on tullut siksi suht lyhyessä ajassa, että mieheni on tehnyt innokkaasti käytäviä ja meillä on onneksi työtä helpottavia koneita.

Fiorella, kysyit kuinka tarkka suunnitelma oli ennen töiden alkua. Ainoastaan se, että teemme rinnepuutarhasta ympyrän muotoisen ja koska tässä kohtaa on tonttimme paras ruokamultakerros, halusimme paljon syötäviä kasveja; hedelmäpuita, marjoja tuottavia pensaita, yrttejä. Halusin myös, että alueella kasvavat syötävät ja koristekasvit yhdessä. Muuten suunnitelma on edennyt kaikkien oppikirjojen vastaisesti… Eli olen hakenut aina kerrallaan peräkärryllisen taimia ja sitten kulkenut niiden kanssa ympäriinsä kokeillen mikä sopii minnekin. Minä en nimittäin osaa hahmottaa mitään paperilla. Ja tämä rinne on niin valtavan iso kokonaisuus, että kestää kauan ennenkuin kaikki on saatu valmiiksi. Vinkkejä olen ottanut lehdistä ja esim. tuo polku idea syntyi cottage garden kuvista. Yksivuotisia kasveja kasvatin yli tuhat kasvihuoneella ja niillä olen testannut, että minkä korkuinen sopii mihinkin. Ja pitkin kesää istutan monivuotista. Otan hyviä ideoita innolla vastaan, sillä en ole vielä keksinyt, mitkä kasvit reunustaisivat keskikäytävää.

Odotan innolla jatkoa!!! Mistä nuo kasvialtaiden reunat on tehty?? Ja mistä tuo upea kaariportti on?

Poppius, meidän molemmat portit on hankittu paikallisesta agrimarketista.

Pärskis, mietimme pitkään, että mikä materiaali kestää taivuttamista ja säiden vaihtelua. Tuo materiaali on niin arkista kuin vesivaneria. Mutta toimii oikein hyvin tehtävänsä suorittaen.

Titamiinille tiedoksi, että haemme ahkerasti taimia naapuristasi, Arkkukarista.

Cottage garden

Pääkäytävä kasvihuoneelle mentäessä

Tosi kaunista sinivuokko!!! Erityisesti tykkään noista kuvista missä näkyy paikka ja ennen ja jälkeen… Sininen huvimajasi sykähdytti kovin. Kertoisit/pistäisitkö siitä lisää kuvia, kiitos! Ihana on “puuhamaasi” kokonaisuudessa :slight_smile:

Onpa komiaa! Huoks. Vesivanerista on saatukin kaunis reuna. Eipä tuota ole itse edes hoksannut. Kyllä tosiaankin tulee hienot systeemit sinulle, ja kova työmäärä. Tuo ei synny itsellään.kukkais pyöritystä

Voi, maharotoon. Niin komiaa, komiaa, jottei saa sanotuksi, kun ei löyry sanoja. Mutta pieni yksityiskohtaan liittyvä pyyntö: onko vaikea selvittää sen akleijan nimeä? Sehän näyttä akleijaksi matalalta ja siis pysyy varmaankin pystyssä ittekseen.

Fiia, taitaa olla japanin akileijaa. Jokin minilajike. Pysyy tukevasti pystyssä.

Voi mahtavaa mitä olet saanut aikaan pihallasi, sinivuokko! Aivan ääääärettömän kaunis rinnepiha! Ja mitä se onkaan muutaman vuoden päästä, wau!

Hopeavillakko, pyysit lisää kuvia huvimajasta. Tässä himmeä kuva alkutilanteesta. Asumme vanhalla kansakoululla ja tällaiset ulkokatokset ovat hyvin tyypillisiä 30-50 luvulla rakennetuilla kouluilla. En tiedä tarkkaan, miksi näitä rakennettiin. Pitiköhän oppilaat sadetta näissä? Tämä ehti olla pihallamme monta vuotta ennenkuin tajusin mikä aarre meillä on ja mitä sille pitää tehdä.