Sipuli, Allium cepa

Mitenkäs teidän sipulit jaksavat, 
äiti aikoinaan puhui
paljastamisesta.
Tapahtuuko se sitten
kun ne ovat melkein valmiita
vai milloin ?
Onkos tietoa?

Mitä se sipulin paljastaminen
tarkoittaa?

Elämäni ensimmäinen
sipuliviljelmä kasvaa
tuolla pellolla, 
ja olen miettinyt milloin
niitä voisi
sieltä nostella syötäväksi.
Minkähän kokoisia ne tällä
hetkellä saattaisivat olla
(laitoin ne kesäkuun
puolivälin 
Jälkeen maahan, 
ja varret
ovat jo aika rehevät)?

Pitäisikö sipuleista ne kukat ottaa pois?

Kyselin isältä tietoja,
hän kertoi että sipulin 
ympäriltä otetaan maata
pois, kun ovat kasvaneet
isoiksi. Sitä siis se
paljastaminen tarkoitti.
En kysynyt mitä merkitystä
sillä on.
Kasvaako sitten vielä
suuremmiksi, vai miten
on? Tietääkö asiantuntijat?

Minä ainakin otan
ja niin otti äitikin
aikoinaan.
Muuta tietoa ei minulla ole.

Kyllä minä jonkun nupun
sinne jätän, haluan minä
nähdä minkälaisia
 sipulinkukat on,   
mutta otanpa sitten
muut pois. Kiitos.

Voisiko se
paljastaminen auttaa
sitä pinnan kuivumista,
että säilyvät paremmin?

Nyt tulee tyhmä kysymys,
mut eihän stadilainen voi
kaikkea tietää    laitoin istutussipulit kesäkuussa 
maahan. Nyt ne ovat 
jakautuneet niin,  että yhdestä
 sipulista on tullut 
 4-6 pikkusipulia. Eli
kysymys kuuluu , että  pitääkö tämä "terttu"    jakaa vai voiko tästä    tertusta kasvaa esim.  
 5 isoa sipulia? 
Kaiken lisäksi ne ovat 
nousseet ihan maan pintaan 

Jokaisesta sivusipulista kasvaa oma iso kasvi :-)

ralla on varmaankin istuttanut ryvässipuleita, ne jakautuvat kasvaessaan. "Tavallinen" sipuli eli
kepasipuli kasvaa istutuksen jälkeen vain suuremmaksi sipuliksi, eli yhdestä tulee yksi. (Kepasipulin
istukkaat on kasvatettu siemenestä pikkusipulivaiheeseen jossakin ulkomailla.) Poikkeuksellisesti
joku kepasipulikin saattaa jakautua.

Tämä oli muuten elämäni ensimmäinen penttiviesti joka näytti tarvitsevan rivinvaihtoa. huoh.

Kiitos vastauksesta, eli viiden tertusta ei tarvi jakaa ja istuttaa erikseen yksitellen, vaan ne mahtuu kasvamaan kimpassa... Aina sitä oppii uutta

Meillä on kepasipuli alkanut vasta nyt kasvaa... huoh.

Ja minulla on kaikki sipulien varret ihan länässä, makaavat tuolla mullan päällä pitkin poikin. Oli vähän myrskyä. Saa nyt nähdä miten jaksavat kasvaa ja nousevatko pystyyn.

Miola, meillä on ihan samalla tavalla vaikka ovat kasvarissa turvassa maailman myrskyiltä ja myllerryksiltä...

Nanikka ja Nuu kertoivat sipulin kukkimisesta .Sipulin ei saisi kukkia,kukkiessaan se menettää osan juurestaan .Niistä muodostuu myös paksukaulaisia,jotka eivät säily. Otan aina kukkavartta kasvattavat heti käyttöön ,Kukkimisen jälkeen ne kasvattavat siemeniä ,ei sipuleita.Tänävuonna meilläkin sipulinvarret kaatuilevat liian rehevästä kasvustaja sateesta johtuen.En kuitenkaan vielä nosta niitä pois,ovat vielä niin tuoreita,kuori ei ole kehittynyt.Odotan että varsien päät alkavat kellastua. Noston jälkeen ne laitetaan varsineen ilmavaan paikkaan ,joko ritilän päälle,tai niputettuna roikkumaan.Ei auringon pahteeseen.Kun varret on kuivuneet ,ne otetaan kiertämällä pois,että kaula sulkeutuu. Paksukaulaiset käytetään ensin ,jos niitä on paljon ne voidaan vaikka hillota.    Sipulimaakin kaipaisi nyt poutaa ,vetistyneet sipulit ovat huonoja säilymään.

Kukkineesta sipulista ei ole mitään iloa! Tämäpä onkin viimesyksyn sateissa maahan eksynyt punasipuli - ollaan rauha tehty Hänen kanssaan ja menneet on sovittu. Ihan ilolla toistemme seurassa viihdytään eikä Hänen syömisestään mitään suunnitelmaakaan ole ääneen lausuttu.

Paitsi jos haluaa koittaa kasvattaa sipulia omista siemenistä.

Siemenkasvatusta yritin tänä vuonna, heikoin tuloksin. Sipuli ei viihdy huoneenlämmössä ja kasvaa vain hontelo vihreä langanpätkää muistuttava rimpula purkkiin.

Eikö niiden sipulinvarsien jo pidäkin kaatua tähän aikaan kesästä. Eihän ne muuten ehdi alkaa kuivua.

Ymmärtääkseni sipulien kasvattaminen siemenistä on useamman vuoden puuhaa. Ensin ne siemenet kylvetään seuraavana keväänä ja ne tekevät sen pienen sipulin, joka taas vuorostaan istutetaan seuraavana keväänä ja sitten siitä jo tulee se oikea sipuli. Näin muistelen anopin kertoneen. Kun nostan muut sipulit maasta, pitää siemensipulit jättää paikoilleen. Ne kerätään aina vasta myöhemmin syksyllä.

minä innoissani uudesta kasvihuoneestani tein sipulimaan styrokslaatikkoon hurjan aikaisin keväällä  ja siitä sitten käytettiin ns kevätsipulia jo kesäkuun alussa.aina kun otin sipulin niin laitoin uuden istukkaan  siihen paikalle.niinkauan kun istukassipulin säilyivät jääkaapissa uudistin sipulimaatani.sitten kun sää salli nostin laatikon ulos ja siitä on koko kesä sipuleja syöty.ensikesänä ostan enemmän istukassipuleita ja teen useamman laatikon.varhaissipulit ovat kaupassa julmetun kalliita.niitä on kiva antaa  omille mukuloilla ja vaikkapa tuliaisiksi.sitten taas kasvuhuoneeseen tulee tilaa kun roudaan ne laatikot ulos.näin minulla kasvaa herne ja papukin,tosin ne on vieläkin kasvihuoneessa kun joka paikka on täynnä ötököitä.vimeisin kokeilu on pienet pyöreät porkkanat styroksi laatikossa.löysin siemenet aika myöhään ja ne ovat vasta taimella.kaikkea pitää kokeilla ja kun tätä mielikuvitusta tuntuu löytyvän!!

Höh, no etpä tuota aikaisemmin kertonut. Tosi hyvä idea.

miten minä hölösuu olen osannut pitää suuni kiinni no muista ensikesänä!