Sipuli, Allium cepa

Minä laittelin kans eilen, mutta vain 500g ja pidän alkuun sisällä lämpimässä.

Siirrän sitten kasvihuoneeseen kunhan lähtevät kasvamaan.

Laitoin monikerroksisen harson päälle, sisällä ei ole tilaa enää millekkään erikoiselle kasville.

Minäkin tänään ostin pussin pieniä sipuleita, pistin ne likoamaan lämpimään veteen ja kävin pihalla löytämässä kaksi styrox-kukkalaatikkoani, jotka ovat nyt kuivumassa kuistilla. Pistän laatikot keittiön ikkunalle, mikäli keksin niille jonkin vettäpitävän alustan.

Keittiön kukkalauta on nyt täynnä sipulia. Vuorasin muovilla ne styrox-laatikot ulkopuolelta. Kiinnitin muovit nuppineuloilla. Saa nyt nähdä onnistuuko sipulin sisäsiistiksi opettaminen.

Oliko niin, että jos sipulin kylvää ulos liian aikaisin, niin rupeaa kukkimaan ja menee homma pieleen?

Ostin tänään pari pussia istukassipuleita, milläs estän niitä rupeamasta tekemään ituja tai versoja, missä niitä pitäisi säilyttää siihen touko-kesäkuun vaihteeseen (?) asti?

En ole ennen laittanut sipulia. :O0

sorry,pirkkomartta,en huomannut kysymystäsi.minä laitoin ens alkuun parikymmentä ja ehkä viikonpäästä toiset parikymmentä.sitten kun otan niitä käyttöön niin lisään sitämukaa siihen laatikkoon.teillä varmaan voi jo laittaa kasvariin,mutta meillä on varmaan liian aikaista.pidän päivät terassilla ja yöksi nostan eteiseen.ainakin viime keväänä syötiin pitkälle kesään näin kasvatettuja sipuleita.osan sipuli-istukkaista säilytän jääkaapissa.ne säilyy aika kauan.näin kaikki ei ole yhtäaikaa.

Joo ei mitään haittaa. Taidanpa ostaa lisää vielä sipuleita. Voikos niitä laittaa kasvimaalle valkosipuleiden väliin kasvamaan. Tila alkaa loppumaan kasvimaallakin.

No heh. Minä istutin kaikki sipulit samalla kertaa! Mutta vienpä osan niistä viileämpään kasvamaan…

Eli pitääkö ne istukassipulit laittaa jääkaappiin, kunnes tulee istutuksen aika, vai…?

Puolet jäi multa istuttamatta, mutta ne taidan laittaa sitten kasvimaalle. Viime vuonna tuli kyllä niin huonosti, sai melkein syödä ne samanlaisina kuin laittoi maahankin, siis siemensipuleina,. Huono kasvattaja olen. Joskus on ollut isojakin. Mutta oliskohan naapurin isoilla koivuilla ja muilla puilla tekemistä asian kanssa? Vievätkö kaikki voimat?

istukas-sipulit säilyy hyvin jääkaapissa.jos kylvät kaikki yhtäaikaa niin ei sillä jääkaapissa olemisella mitään vaikutusta kasvuun ole.

laita pirkko-martta juurimattoa,niin ei pääse koivut viemään voimia kasvimaasta ja siinä pysyy multa,eikä savi sitä syö.sitten tuhkaa ja ruohosilppua.

Styroxlaatikkoon laitetut sipulit alkavat kasvamaan, selviä merkkejä havaittavissa. Jokohan kuukauden päästä syödään omia sipuleita. Vai kuinka nopsaan kasvavat iesteri?

Jättisipulit (lajike Kelsae) istutettu isompiin purkkeihin:

kyllä sen sipulin kasvu riippu niin olosuhteista.varmaan kuukauden päästä on jo pienet sipulinalut istukassipulin sisällä.

Jaa-a.. pitäisiköhän sanoa, että isäntä nosti vuoden ensimmäisen sipulin lauantaina vai viime vuoden viimeisen sipulin lauantaina?

6-7 sipulia ovat talikkoni väistäneet syksyllä ja sieltä puskevat vihreää varrenalkua. Ja kaksi viikkoa sitten sen penkin päällä oli vielä lunta.

Tässä näitä sipuleita nyt kasvaa styroxlaatikossa kasvihuoneessa.

Milloinkas noita istukassipuleita uskaltaa ulos multiin iskeä? Ei ole ihan nämä istutusajat hanskassa meikäläisellä…

Joskus olen laittanut huhtikuun lopulla, mutta vyöhyke on II…Kestää kylmää jonkin verran ja ainahan voi heittää harson niskaan.

Eikö ne sitten rupea kukkimaan tai jotain liian kylmässä? Haluaisin kanssa laittaa kaiken mahdollisen pihalle, istuttaa ja kylvää…