No, niin täällä kun saa “varmaa tietoa”, että sama hoito kun purjolla…? ? ? ja keskustelu ohjeista käännettiin purjon hoidon puolelle… Ainoa, mitä jostain löysin, oli, että on tarkka istutus-syvyydestä, muuten ei muodostu sitä sipulia ollenkaan… Purjoahan voi niitä pitkiä piippoja napsauttaa vähän lyhyemmäks, kai…?
Mun käsityksen mukaan niitä pitkiä huiskia voi sipulista kuin sipulista latvoa. Muistelen, että 1/3 pituudesta jostain lukeneeni, siis puutarhalehdestä.
Istutussyvyys sitä vastoin on kai silleen, että purjo entistä syvempään, mutta sipuli-sipulit istutetaan silleen kuin istukkaatkin: että puoli sipulia näkyy.
vuokkis, siitä huolimatta, että olet varman tiedon laittanut lainausmerkkeihin, minun on nyt puolustauduttava. ole kiltti ja käy Kylvöt 2009 ketjussa siv 197 ja lue uudestaan, mitä sanon kahdessa jutussani.
kun neuvon, kerron vain, mitä olen itse kokeillut. muissa tilanteissa sanon asian tavalla tai toisella konditionaalissa. - sekä minä että me kaikki olemme täällä keskustelemassa. henk koht-viesteihin olen kyllä saanut tiedon, että olen tyly asiakaspalvelija.
Mä en taas jättisipulien kasvatuksesta tiedä entuudestaan juur mitään. Kasvattelen ihan kisailumielessä enkä oikeastaan syötäväksi. Mun siemenet on suoraan jättisipulien kasvattajilta, eli voivat olla alkujaan jämäkämpää sorttia, siitä noin muhkeat taimet. Mistään perinteisiltä puutarhasivuilta tai alan julkaisuista en oo lueskellut, eli en osaa kommentoida muuten kuin kertoa miten itse teen.
Tässä linkki englantilaisen Ianin nettipäivikseen. Ian ja kaksoisveljensä Stuart ovat viime vuoden EM jättikurpan kasvattajat ja tänä vuonna kokeilevat pitkästä aikaa taas jättisipulien kasvattelua. Me mattimeikäläiset ei taideta ihan nuin paljon uhrata sipulien eteen, mutta onhan heitä hauska seurata ja joskus välillä aina joku kasvatuskikkakin lainata
Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelossa (siellä on kaikille heillä myynnissä oleville lajeille myös kasvatusohjeet, tosi hieno tietopaketti kaikenkaikkiaan!) jättisipulille sanotaan mm. että jos ne kasvavat kovin honteloiksi, niitä voi latvoa. Se on kokonaisuudessaan täällä , sisällysluettelo on siinä alussa ja siitä voi etsiä haluamansa tuotteen / sivun jolta se löytyy
Kiits Nuu Mut maailman enkat kyl aika paljo enemmän kun mitä tuolla mainitaan. Tässä toinen linkki jos haluaa nähdä lisää isoja sipuleita
Mutta kyllähän niitä jättisipuleita syötävän kokoisiksi saa vaikka kylväis vasta helmikuussa. Mun isoin viime vuonna oli appelsiinin kokoinen ja iskin siemenet multiin helmikuun korvilla.
Yksi jättisipulikin on sitten itänyt. Voi tuota ihmettä, sato jäänee hieman odotettua huonommaksi
Mutta jospa tuosta yhdestä tulee sitten sitäkin suurempi:)
Minulla näkyy myös noita "heiniä", aika paljon, mutta alkoi hirvittää, että olen varmaan kylvänyt ne liian myöhään, kun vasta maaliskuussa laitoin Ne ovat tuolla talomme "ylimääräisessä" huoneessa, jossa ei paljon olla eivätkä kissa ja koira pääse tonkimaan. Lämpötila siellä on sellaiset 20 astetta tai alle. Katsoo nyt miten niiden käy, eivät odotukset kovin suuret olekkaan, kun ensimmäistä kertaa laitoin. Miehelle taitaa olla isompi pettymys jos ei mitään tule, kun tuntuu sipuleita tarkkailevan eniten
Ei kai sipuleita tarvitse erikseen omiin ruukkuihin laittaa? Kai ne laitetaan sitten vain suoraan pihalle jossain vaiheessa? Jos ne nyt sinne asti selviävät...
Minimaalista sipulipullistumaa havaittavissa osassa, aika onnetonta on tämä näiden kasvattelu minulla ainakin
Mikähän sipulilaji olisi helpompi ja nopeampi kasvattaa?
Täällä ei ole tapahtunut mitään vieläkään. Pienet hipsukka-heinät, jotka ei ole yhtään kasvanutmihinkään suuntaan. Viittä vaille oli tänään, etten mokomia mitättömyyksiä jo kipannut kompostiin…
meillä puutarhalla on kasvatettu jättisipulia jo monena vuotena.taimi on kyllä hento aluksi,mutta tormakoituu kyllä aika nopeasti koulimisen jälkeen.luulen kyllä että asuinhuoneessa on vaikea saada kasvamaan ja tukevoitumaan.
Mokomat jättisipulit! Koko pussillisesta siemeniä sain yhden taimen! Ja nuo ei oo ees halpoja mokomat. En raaskinu ainokaista heinääni poiskaan pistää, annan sen kasvaa. Toivottavasti tulee oikein iso kun se jää ainoaksi
tässä on meidän jättisipulin taimien tähteet.niitä voisin lähetellä,jos jotain kiinnostaa!
Meille päin voisi lähettää, jos nuo omat sipulit eivät tuosta yhtään reipastu, tuollaisia ohuita heiniä, osa lakastunut
Tietääkö kukaan Pohjanmaalla paikkaa tai postimyyntiä missä myydään jättisipulin taimia? Hukutin omat siementaimeni liialla kastelulla.
Muutama isointa on nyt tämän kokoisia. Olivat vaan vähän turhan kauan liian pienissä purkeissa, vaan jospa tuokin tuosta innostuu nyt kasvamaan kun sai lisää tilaa ympärilleen
Hong Kong myi jotain jättisipulina tms mainostamaansa istukassipulia, joka oli tavallista kalliimpaa ja isompia ja harvempia sipuli-istukkaita pussissa. Istutin maahan, saa sitten nähdä miten isoksi kasvavat ja mitä todella ovat, jättiläisiä vai vain tavallista isompia istukassipuleita.
Kaarina, onko tuo sipuli ihan siemenestä kasvatettu? Älyttömän hyvä taimi. Mulla ovat vielä pieniä huitukoita.