Sipuli: Jättisipuli, Allium cepa

Jättisipuli, hieno sipuli, mutta niin ärsyttävä kasvatettavaksi. Istukkaita ei löydy niin helposti kuin kepasipulille ja esikasvatus pitäisi aloittaa ties kuinka aikaisin, mutta viileässä.

Onko kukaan onnistunut? Itse ensimmäisellä kerralla kasvatin säälittäviä vihreitä langanpätkiä ja sitten pettymystä korvatakseni ostin pari valmista taimea kaupasta ja niistä tuli ihan hienot jättisipulit, ei tosin niin mahdottoman jättimäiset.

Tänä vuonna yritän uudestaan.

Kahtena (vai jo kolmena?) keväänä olen kokeillut. Ekana vuonna tuli niitä langanpätkiä. Viime vuonna taisi sipulin koko yltää jo hiukan hillosipulia isommaksi.

Arvelen syyttää kasvualustaanikin huonosta onnistumisesta.

Toissakesänä kanssa toiveekkaana istuin muutaman osto taimen, varsinaissiksi heiniksi jäivät myös. Pitäisiköhän nuo sipulitkin istuttaa hevonpee pommi kasan päälle ja mielellään aivan jättikurpitsan läheisyyteen, iskisikö molempiin silloin suuruudenhulluus?..

Minulla onnistui joskus kauan sitten jättisipulit kasvamaan aika kivasti, mutta silloinkin vain muutama kasvoi saman kokoisiksi kuin kaupan jättisipulit.

Muina vuosina ne "heinät" on kuolleet ennen maahan pääsyä no-jaa

Nyt ostin ja kylvin taas siemeniä ja tarkoitus laittaa ne taimet sitten meidän vetoisalle ikkunalle karaistumaan ja kasvamaan. Meillä on yhdessä huoneessa todella kylmä ikkunalauta eli varmaan näkyy pihalle siltä kohtaa, niin ei ainakaan liian kuuma ole.

Maan tarvii varmaan olla kunnossa ja ilmojen suotuisat, mutta silti pussissa oleva 4kg jää suomessa saavuttamatta.

Minulla onnistui kohtalaisesti viime kesänä. Ei niistä kylläkään mitään jättikokoisia tullut, ja osa kuoli (huonon kohtelun vuoksi). Nytkin on tulossa, viikonloppuna pitänee koulia.

Ovat kyllä ärsyttäviä rotkuloita.

siellä puutarhalla missä leikin puutarhatyöntekijää,kylvetään jättisipulit vasta maaliskuun lopulla.tosin ne kylvetään lämmitettyyn kasvihuoneeseen.ja sitten huhti-toukokuun vaihteessa ne koulitaan myyntilaatikoihin noin 4cm välein.kaikki myymättä jääneet taimilaatikot roudasin kotiin ja lannoitin ja kastelin ja ne kasvoi sellaisiksi noin nelisenttisiksi.syksyllä korjasin sadon niinkun ainakin sipulimaasta.ne säilyy paremmin kun tavalliset sipulit ja me ollaan pärjätty niillä ihan näihin päiviin saakka,ja meillä syödään paljon sipulia.niissä laatikoissa ei ollut multaa varmaan kun alle viisi senttiä.olin vähän yllättynyt.hyvä näin,minäkun olen tunnetusti “jäte joonas”

jos tuolla puutarhalla kasvatetaan tänä keväänä jättisipulia ja jos niitä taimia jää niin yritän muistaa ilmoitella,jos kiinnostusta on!

Minä kylvin sitten eilen noita jättejä. Viileää paikkaa ei tästä kämpästä löydy, mutta laitan ne heti ilmojen salliessa lasitetulle parvekkeelle minikasvariin, joka siis on toivottavasti viileä kun ulkona on vielä liian kylmä. Jos siis ovat sipulit vielä silloin hengissä ylipäätään tai ovat edes itäneet. :slight_smile:

Minä hurahtanut kasvattelen näitäkin.. viime vuonna alotin liian myöhään kun sain¨siemenet vasta helikuussa. Tällä kertaa oon melkein aikataulussa, kylvin siemenet joulukuussa ja nyt on taimet saman kokosia kun viime vuonna huhtikuussahymy

Ne jotka kisaa ihan MM-tasolla kylvää jo marraskuussapuhetta

Ne tykkää about 20 asteen lämpötilasta, valot mielellään päällä 14-18 tuntia vuorokaudessa, loput pimeässä. Katotaan kuin käy tänä vuonna, viime kesänä tuli vaan appelsiinin kokonen ärtynyt

Vihreitä langanpätkiä havaittavissa.

Päädyin hillosipulityyppisiin viime kesänä joten nyt kai pitäis ottaa täältä mallia ja alkaa riehumaan tällä sipulirintamalla.

Oletteko latvoneet missä vaiheessa ja kuinka alas?

No, eka kokeilu on menossa nyt. Saahan nähdä, mitä tulee muuta kuin sanomista. tuolta kuuklsin ja luin että on tarkkaa hommaa ja hyvää maata… no ei kai sitten vissiin taida olla tulosta paljoakaan… Kokeilee nyt kumminkin, kun tuli laitettua. Nyt on nousemassa vihreää…

Kauanko on teillä kestänyt itäminen? Minulla kestämättömän kauan, jo reilun viikon eikä mitään elämää sipuliviljelmällä havaittavisssa. Minusta oli vielä kalliitakin nuo muutama jättisipulin siemen…

Lämpimässä itää nopeammin. Uunin päällä tai jossain lattialämmityksellä.

Pidin eka lattialämmityksellä ja kun ei alkanu tapahtua ni pistin uuninkin päälle. Ei mitään elämää… Ryöttä!

Ääh… Olisko siemenissä vikaa…? Minulla ihan huoneen lämmössä, makkarin pöydällä iti alle viikon…

Mulla on itäminen kestänyt viikosta kahteen viikkoon... Joulukuun alus kylvetyt näyttää nyt tältä:

Minulla ei ole sitten tapahtunut mitään sen jälkeen, kun täällä saatujen neuvojen mukaan menin latvomaan… Ihan ohut yksi ruippo vaan töpöttää… Ehtiiköhän niistä kasvaa yhtään mitään…? Nuo on tuossa tosi hyvän näköiset…

OHO miten hienot ja selvästi jo sipulin näköiset Kaarinala!

Omat heinät pikkuhiljaa kuihtuu ja kuolee… Istutin liian syvälle, kun ajattelin samoja ohjeita kuin purjolle eli minäkin latvoin.

Jaa, en oo kyllä kuullu että näitä sipuleita latvottais? Kelsae-jättisipulit iti mulla paremmin kuin Ailsae. Mut karkeasti 60-80% itävyys mun pienellä kokemuksella. Itse idätin ihan huoneenlämmössä, eli noin 20 asteessa.
Liikakastelulla oon itse ainakin saanut osan hengiltä.. tuntuvat pitävän viileästä ja tasaisen kosteasta. Annan mullan välillä kuivahtaa ennen kuin kastelen lisää. Lämpötila on lamppujen päällä ollessa 20+ ja öisin valojen ollessa pois päältä lämpö laskee noin 16 asteeseen.
Ihan alusta asti olen kastellut ja sumuttanut merileväuutetta sisältävällä kasteluvedellä. Kasteluvetenä huoneen lämpöistä, yön yli seisonutta vettä.
Mutta silti vain osa on innostunut kasvamaan enemmän kuin toiset, että tiedä sitten mikä ois paras keino kasvatella.. Mutta kantapään kautta ainakin täällä on opittu naurua