Niin eli siis kyseessä kuitenkin kaksi eri sipulia, kuten epäilin? Eikä rakkaan lapsen eri nimiä? Nyt en ihan päässyt perille kumpaa mai-lee tarkoittaa.
Minä olen siis sitä mieltä, että on vain yksi oikea pillisipuli. Ja muut sipulit ovat muita, uusia tulokkaita, joille on keksitty pikaisesti joku suomenkielinen nimi. “Laitetaan vaikka pillisipuli, vai laitetaanko kevätsipuli…?”
Nimitys pillisipuli viittaa mielestäni onttoon varteen.
Kuulostaa loogiselta. Minun siemenpussissa lukee salaattisipuli, siksi hämmennyin vähän tästä pillisipuli otsikosta, kun olen ne eri kasviksi mieltänyt.
Aikaista satoa saa jo korjata pillisipulista,vaikka viime vuotiset rikkakasvit ovat vielä yrttipenkissä niin tämä ei niitä välitä.
Siirsin tänne oikeaan paikkaansa pillisipulista viime keväänä (2007) näihin aikoihin laitetun ylläolevan viestin. Hyvä kun löytyi tähän nyt käynnissä olevan keskustelun jatkeeksi ihan oikea kuvakin
Tämän kevään kokemusten perusteella sanon minäkin, että aika surkea on tuo pillisipuli itämään. Edes esikasvatuksella en saanut kuin muutaman sipulinhaitulan
Hei, onko pillisipuli ja vihersipuli sama?
Sannakaisa, onko toi sun maaliskuun kuvan pillisipuli edellisvuotista. Siis onko se ulkona monivuotinen?
Tää on ostettu vihersipulina. Latinankielistä nimeä ei ole. Kylvetty 21.3 ja aion koulia tänään melkoisesti myöhässä. Mietityttää vaan voiko laittaa avomaalle. Ilmeisesti seassa ollut yksi hillo(?)sipulin siemen. On tehnyt sellaisen näköisen sipulin. Pilkottaa erilaisena tuolla takana.
Weikko,vastauksena kysymykseesi: lue tuosta ihan yläpuolelta keskustelu pillisipuli/vihersipuli…
No voi veikkonen. Minkälaiseen paikkaan noi kannattaa laittaa? Pitääkö olla suoraan auringossa?
Jos noiden haluaa yrittävän talvehtia, niin kuinka läheltä maata sato leikataan?
Kasvavat ihan missä vaan:),jopa perennapenkissä. Leikata voi aika alhaaltakin,jos haluaa. Satoa saa todella pitkään syksylläkin,toki voi myös pakastaa pieninä paloina.
Pillisipulin kukka on vielä suojakääreessään.
Kiitos hyvistä tiedoista. Näin jossain sanan sipuliympyrä ja koska mulla oli kriikunapuulahjoituksen takia valmis ympyrä käännettynä pihassa, niin käänsin sen uudestaan ja laitoin pillisipulit sinne uuden säkkimullan kanssa.
Samassa ympyrässä on nyt puna- ja keltasipuli-istukkaita sekä keltasipulin siemenkylvö nyt istutettuna.
Jos pillisipulis kestää, niin ensi keväänä on siirto kuitenkin edessä. Tarttee siis laittaa maaliskuussa uusi pillisipulikylvö tulemaan.
Täytyy ottaa vähän takaisinpäin noita aikaisempia sanomisiaan. Pillisipuli ja salaatti l. vihersipuli ovat tosiaan kaksi ihan eri sipulia, ja minulla kasvaa nyt varmennetusti sitä salaattisipulia. Tai no, kasvaa ja kasvaa.. Eli kaikki pahat puheet pillisipulin huonosta itämisestä ei koskekaan pillisipulia vaan salaattisipulia.
Näin ihan off topic, nuo tänne siirretyt viestit salaattisipuliin liittyen voisi kertaalleen vielä siirtää muuanne, kun on ihan eri kasvista kyse.
Tässä pillisipulin kukka
Sanokaas ny sit yksikäsitteisesti mikä sipuli tää ihan oikeasti on.
Ja onko se yksi- vai monivuotinen.
Plantagen sanoo: Allium fistulósum White Lisbon ja myy Lord Nelsonin siemeniä tän tekstin yhetydessä ja
Viherlandia.fi sanoo: Vihersipuli White Lisbon (ho) Allium cepa var. cepa ‘White Lisbon’
chilternseeds.co.uk sanoo:
Search Criteria: Onion, Spring ‘White Lisbon’ (Heirloom Variety) Liliaceae Spring Onion, Salad Onion, Bunching Onion, Scallion
Genus: Onion, Spring More from the Onion, Spring genus
Variety: ‘White Lisbon’ (Heirloom Variety)
Family Name: Liliaceae More seeds with the Family name Liliaceae
Synonym: Allium cepa, Allium fistulosum
Seed Catalogue No.: 1779
English Name: Spring Onion, Salad Onion, Bunching Onion, Scallion seeds
Description: Indispensable for a decent salad is this old favourite, for sowing from March to September, for pulling whilst still young.
Price: £1.43 per packet
Tuo on vihersipuli, yksivuotinen. Kokemukseni mukaan kasvaa hitaasti ja heikosti… Vihersipulia nimitetään joskus pillisipuliksi, syynä linee käännösvirhe tai huolimattomuus.
Pillisipuli on putkimainen, siitä pilli-nimitys? Pillisipuli on monivuotinen, se versoo aikaisin keväällä.
eiköhän tuota kasvateta yv:na, koska koko sipuli on tarkoitus käyttää?
kylvö uusitaan muutaman kerran kesässä…
Pillisipulin sipuliosa puutuu kesän mittaan kovaksi ja varsiosa on erilainen. Tieteellisiin nimiin en ota kantaa - eri sipuli kuitenkin.