Sipuli: Pillisipuli, Allium fistulosum

PILLISIPULI, eli TALVISIPULI, Allium fistulosum

Tässä keräämiäni tietoja:

Kylvö: Esikasvatus maalis-huhtikuussa tai kylvö suoraan kasvupaikalleen

Salaattisipuli, josta käytetään pitkä varsiosa. Maku mieto. Ei muodosta sipulia. Kasvaa parhaiten kalkkipitoisessa huokoisessa kasvimaassa, mutta myös savimaassa. Kylvö harvalti touko-kesäkuussa kasvupaikalle tai esikasvatus maalis-huhtikuussa. Kylvö useasti antaa pitkäaikaisen sadon. Kylvös peitetään ohuesti. Itämisaika 15-20 vuorokautta riippuen lämpötilasta. Harvennetaan tarvittaessa. Istutusväli 25 cm. Alkukesästä käyttö ruohosipulin tavoin, syksyllä purjon tavoin. Satoa korjataan kun sipulit kasvavat ja halkaisija on juurien tasolta noin 10-15 mm.

Siementää paikalleen.

Nimi "Talvisipuli" viitannee siihen että jotkut A. fistulosum lajikkeet ovat hyvin kylmänkestäviä ja niitä korjataan talvella jopa lumen alta.

Kiitos Nuu:)

Hoi te viisahat! Ostin puutarhaliikkeestä vihersipulin siemeniä (ruotsiksi näyttävät olevan kyllä salladslök, lieneekö käännöskukkanen vai mikä lie). Nyt tässä pohdin, että onko kyseessä sama sipuli kun kaupoissa myytävä kevätsipuli. Tietääkö kukaan? Lajike on White Lisbon.

No sieltähän se löytyi! Nyt kun oikeen tarkaan katson pussiakin, niin löysin tieteellisen nimen Allium fistulosum L. niin epäselvyyttä ei ole.

Minä olen muutamana kesäna kasvattanut salaattisipulin nimellä olevaa sipulia siemenistä. On ollut mahdottoman hidaskasvuista - suorastaan ihan turhaa hommaa? Saattaa olla nikseissäkin vikaa!

Siis millä tapaa hidasta? Eikö ole kasvanut pituutta olenkaan vai vaan se valkoinen osa jäänyt mitättömäksi?

Itänyt hitaasti, kasvanut hitaasti. Loppukesästä ollut vasta hitunaisia tupsuja valmiina, ei edes ruohosipulin veroisia.

Ehkä kuitenkin muilla on onnistunut, kiinnostaisi kuulla!

No hyvä tietää! Ajattelin nimittäin laittaa niitä vaan suorakylvöllä palstalle, mutta ehkäpä taidan sittenkin esikasvattaa, jos hitaita kerran ovat.

Ohje kyllä lupaa, että joka toinen viikko kylvämällä saa satoa koko kesän, mutta eihän ne suuret puheet vielä mitään takaa.

Minä kylvin viime kesänä koko pussillisen vihersipulia ulos, siis satoja siemeniä. Sain kaksi sipulia...silmän isku

No kun minulla on käynyt joka kesä täsmälleen samoin! Että ei niistä tule kuin pikkuisen ruohon kokoisia. Nyt joku viisas neuvoisi meitä please?

Olen toki taas ostanut tätäkin kesää varten. Hullu ei osaa antaa periksi! ;O)

Huojentavaa kuulla, etten ole ainoa “heikkosatoinen” :wink: Jotenkin vain huvittaa se lupaus pussin kyljessä, että salaattisipulia kesäksi… Kun ei saa satoa vielä syksylläkään, hih.

Minullakin tuolla esikasvatuksessa on pillisipulia, ensimmäistä kertaa (sitäkin) kokeilen. Ihan samanlaisilta näyttävät tällä hetkellä kuin purjon taimet - hentoja heiniä. Ne on kylvetty 15.3.

Mietin tässä että voisiko pillisipulia latvoa kuten purjoakin? Saisiko sillä lailla tukevampia taimia? Jos kuulolla on joku jolla tietoa löytyy, kuulisin mielelläni

Kyllä se pillisipuli siitä voimistuu. Ja koska on monivuotinen, ehtii varttua vaikka kuinka suureksi.

Kiitos, melkein jo ennätin niitä lähteä napsimaan, mutta ajattelin kuitenkin vilkaista onko kukaan vastannut...huh

Öh, onko pilli- ja salaattisipuli sama kasvi? Kyselee tyhmääkin tyhmempi… minä olen luullut, että ne on eri kasvit. Ainakin kuvissa toinen on punainen ja toinen valkoinen. Oon blondi, myönnän avoimesti :slight_smile:

kotimaiset kasvikset-sivusto ja haku salaattisipuli. selvensi ainakin minulle harmajapäälle paljon. - rakkaalla lapsella on aina ollut monta nimeä:-)

Ilmeisesti myös monta ulkonäköä.

http://puutarha.net/index.asp?s=/kauppa/esittelyx.asp?tuote=22589

http://puutarha.net/index.asp?s=/kauppa/esittelyx.asp?tuote=20365

Hmm, olen kyllä sitä mieltä että "oikea" pillisipuli on monivuotinen, onttovartinen sipuli, joka versoo jo varhain keväällä ja kukkii ruohosipulin tavoin:

http://www.pellervo.fi/pellervo/5_99/ensiherk.htm

En nyt jostain syystä onnistu linkittämisessä, kopioi linkki selaimelle...

Tulee mieleen, että noita pilli-, salaatti- ja kevätsipuli -nimityksiä käytetään aika sattumanvaraisesti tuontisiementen nimissä.

Tässä suorat linkit:

pillisipuli

pillisipulin kuva

...nimityksiä käytetään aika sattumanvaraisesti... - juuri tuon opin minä sain harmajaan päähäni luettuani vinkkaamani sivun tiedot:_)