Kylvin purjoa siemenistä laatikkoihin. Vauhdilla lähtivät kasvamaan pituutta. Ovat nyt pitkiä ja honteloita ja niissäon semmoinen "taitos". Ajattelin siirää ne isompiin ruukkuihin. Olisikohan tuhoon tuomittu ajatus hieman lyhentää niitä...
ei ollenkaan. purjon naatit kehotetaan saksimaan koulinnan yhteydessä. - ja muistathan istuttaa ne myös huomattavasti entistä syvempään. tulee sitten kunnon valkoinen osa, kun lopullisesti istuttaessasi taas muistat sen syvään istutuksen:-)
voiko sen istuttaa liian syvään? Mikähän se taitos mahtaa olla siinä varressa? Katkasenko sen pois?
kaiken voinee tehdä “liian”. on taimien kokoa tietämättä vaikea sanoa, mutta ainakin 2 -3 cm syvempään ja jos jätät naattia vaikka 3 - 4 cm niin luulisin onnistuvan.
oletin, että taitoksella tarkoitit liian pitkiksi venyneiden naattien nuupahtamista, mutta et ehkä sittenkään…
Ainakin minun purjoissa on samanlainen "taitos" varren yläpäässä. Ensimmäistä kertaa purjoa itse kasvattelen. Hyvä tietää, että varret voi katkaista. On varmaan helpompi sitten käsitellä taimia. Tuli vaan kylvettyä liian ronskilla kädellä, kun niitä tuli jotain miljoona... Huomenna lähtee iso satsi koulimattomia taimia kaverille. Itselle jätin vain parikymmentä taimea, kun on niin rajalliset tilat kasvimaalla (viljelen kehikoissa kaiken).
pitkä hujoppi, jossa sentin kahden mittainen vinkkelimutka(ko)? - juu, taidanpa tietää mitä tarkoitte. siemenkuori on jäänyt killumaan liian pitkäksi aikaa paikalleen ja taittanut painollaan kärjen alas. - ruohosipulilla minulle on joskus käynyt samoin.
Itsekin purjoa ensimmäistä kertaa kasvattelen. Ohessa teillekin keräämäni tieto asiasta:
Purjo tarvitsee 60-90 vrk:n esikasvatuksen ennen avomaalle istuttamista. Näin ollen kylvö ajoittuu maaliskuuhun. Koska kasvatus pitää aloittaa aikaisin kevättalvella, voi valon puute aiheuttaa ongelmia. Valoa ei riitä kasvuun. Lisävalo on hyödyksi ja tarpeen etenkin silloin, jos taimikasvatuspaikan lämpötila on korkea. Muuten taimista tulee honteloita.
Itäminen vaatii lämpöä, mutta taimikasvatuslämpötila saisi olla melko viileä; ihanne purjolle on 15 – 20 astetta. Ilman kostuttaminen sumuttamalla alentaa lämpötilaa ja virkistää taimia. Liian viileät (alle 15 astetta) taimikasvatuslämpötilat voivat toisaalta aiheuttaa kukkimista, joka pilaa sadon. Hontelot purjon taimet voi latvoa muutaman kerran taimikasvatuksen aikana, jotta niistä tulee tukevia. Latvasta voi leikata noin neljäsosan pois. Taimille annetaan laimeaa ravinneliuosta kerran viikossa.
Istutettaessa myös juuria typistetään lyhentämällä ne peukalon pituisiksi. Maa lannoitetaan kompostilla ennen istutusta.. Purjot istutetaan maahan syvempään, kuin mitä ne ovat taimiruukussa. Multauksilla saa lisää valkoista vartta.
Riviväli 40-60 cm, taimiväli 10 cm. Kasvuaika 110-130 vrk avomaalle istutuksen jälkeen. Satoa kerätään tarpeen mukaan. Varastopurjo korjataan myöhään syksyllä, lokakuussa. Pitää ravinteikkaasta typpirikkaasta maasta.
No siinähän tuli paljon tietoa purjosta. Minullakin on sellaiset pitkänhuiskeat urheilijataimukaiset, että sakset esiin vaan. Jospa vähän tanakoituisivat. Ja loisteputken alla ovat kasvaneet, että valon puutteesta eivät ole kärsineet.
Kylvin purjoni 8.3. ja pintaan nousivat 8 päivää myöhemmin. Siementen parasta ennen -päivä on ollut kaksi vuotta sitten, mutta siitä huolimatta itävyys oli n. 200% (mun piti ihan vaan muutama purjo kasvattaa, mutta koska siemenet olivat vanhoja, kylvin varman päälle hiukan useamman). Tässä 30.3. sanomalehtirullaan koulitut taimet:
Minä tein näin: sanomalehden sivu nelinkerroin pituussuunnassa, jolloin sain aikaan n. 10 cm levyisen suikulan. Siihen ripottelin multaa ehkä puolen sentin kerrokseksi ja mullan päälle purjontaimet riviin sentin-parin välein. Suihkaukset vettä ja kääriminen rullalle. Nyt on sitten kolme purjokääretorttua odottamassa aikaa parempaa. En typistänyt varsia sen paremmin kuin juuriakaan, vaikka olen antanut itselleni kertoa, että niin kuuluisi tehdä.
Latvominen ainakin vahvistaa purjontaimia…
Mageet rullat!
Minulta jäi kasvimaalle talveksi muutama pieneksi jäänyt purjo. Äsken kun kävin siellä tutkailemassa, niin joku oli syönyt nälkäänsä ne varret. Varmaakin pupujussi.
voi harmi! miten minulle tulee mieleen, että just noin on käynyt minullekin. jätän pienimpiä aina muutaman paikoilleen, innostuvat jatkamaan keväällä kasvuaan ja sehän minulle sopii.
Mitäs luulette joko uskaltaa purjot ulos istuttaa?
Esikasvatetut purjot suositellaan istuttamaan ulos touko-kesäkuun vaihteessa. Ohjeessani selvennetään asiaa näin : “Liian viileät taimikasvatusolosuhteet voivat aiheuttaa kukkimista joka pilaa sadon”. En ole ennen kokeillut, joten ehkä jollain muulla on tietoa miten asia onnistuisi jo nyt vaikka harson kanssa?
Veemusa, minä uhkarohkeasti istutin jo purjoni kasvimaalle. Se on kohopenkki ja varmaan lämpöpenkkikin, kun alla on melko tuoretta hevonpeetä ja päällä tavallista multaa. Harsokin on päällä. hyvin ovat pärjänneet, ovat nyt viidettä päivää. Katsotaan kuin käy…
Uskaltaudun siis minäkin ja pistän myös hevonpeetä ja sitten toivotaan parasta!
Jokos teillä alkaa olla purjo nostokunnossa? Minä en oikein tiedä kuinka kauan odotella sen kanssa.
Minä nimittäin heitin kirveen kaivoon niiden kanssa, kun luulin ettei niistä tule mitään. En mullannut enkä hoitanut niitä juurikaan. Sitten yht’äkkiä ne olivatin ruvenneet kasvamaan, mutta kun en niitä mullannut, niin varmaan aika lyhyeksi jää se valkoinen osa. Kuinka kauan purjo kasvaa? Onko vielä toivoa?
Millin kirjoituksen luettuani muistinpa minäkin että siellähän on kasvimaalla purjoa rivi kasvamassa. Mietin että eipä ole silmiin sattunut…nopea vierailu kertoi että ohkasia heiniä siellä kasvoi. Nyppäsin pari ylös sieltä katteiden joukosta ja olihan ne purjoja - paksuus jotain puolikkaan pikkurillinkynnen luokkaa Taas yksi laji lisää siihen listaan jota EN kasvata ensi vuonna…
Purjo kasvaa pakkasiin asti eikä ele jäätymisestäkään moksiskaan, olen nostellut talikolla jäätyneestä maasta syksyn viimepuuhina, huuhtonut, pilkkonut ja lykännyt pakastimeen. Oikeastaan vasta syksyllä pääseekin kasvuvauhtiin.
täällä siis - purjon/jättisipulintaimien latvonta ihan parin kolmen sentin mittaisiksi on hyvä konsti. joko koulimisen yhteydessä tai ihan muuten vaan. kylvän alunperin sen verran harvaan, että selviän latvomisella ja mullan lisäysellä.
edit - vuokkikselle. ookoo, sitten vaan soveltaen. koulitaan/latvotaan tai /latvotaan/ei lisätä multaa:-)