Miten nopeasti sirkkalehtien jälkeen kasvaa oikeat lehdet? Olen kasvattamassa kesäleimua ja basilikaa. Kesäleimu on jo muutaman sentin mittaista eikä varsinaisia lehtiä näy ollenkaan. Hennot varret ja sirkkalehdet vain. Kouliakin pitäisi, mutta eikös se tehdä vasta varsinaisten lehtien ilmestyttyä. Neuvoa kaipaisin koulimiseenkin :)
Onkohan sin kesäleimut vähän huonossa valossa. Jos ne ihan kauheasti meinaa venyä niin etsi niille viileämpi ja valoisampi kohta jos vaan mahdollista. Ensimmäisten kasvulehtien kehittymisen nopeus riippuu ihan kasvista.
Kesäleimusta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta basilikalla ei nyt niin kauaa kestä. Vanhaa päiväkirjaa selaillessa olen ilmeisesti jopa onnistunut viiyttelemään basilikoiden koulinnan kanssa.
"Basilikat alkaa taimettua. 4.4.05"
"Basilikat pitäis jo koulia. 16.4.05"
Hyvin nopeasti se koulintaikä sieltä tulee kuhan pikkuset ensin vähän voimistuu.
Leimut pitäisi olla ihan hyvässä valossa, ovat ikkunan vieressä ja nostan kaihtimet ylös joka aamu. Viilein paikka meillä on makkari, siellä on noin 18-19 astetta, sen viileämpään en niitä saa. Samoin näyttäisi käyvän basilikalle eli hento varsi kasvaa, mutta sirkkalehtien lisäksi ei näy vielä mitään. Teinkö mokan, kun laitoin muovikelmua päälle ennen kuin lähtivät itämään? Kelmun otin kyllä pois kun näkyi selvästi vihreää.
Kelmu on just hyvä siinä alussa ettei vaan herkkä itämisvaihe kärsi kuivumisesta. Kyllä minäkin aina kelmutan. Onpas hassua kuulla että basilikatkin venähtelee.. nojaa.. taitaa miunkin taimistani aina jotain vähintään kolmesenttisiä tulla ihan sama kuin paljon ne valoa saa ennen kun koulimaan pääsen. Ei se venähtäminen alussa niin traagista ole kunhan ne pystyssä pysyy. Miten tiuhaan si kylvit ne? Sekin vaikuttaa joskus tosi paljon. Esim. hajakylvönä tiuhaan min basilikat venähtää hetkessä, mutta jos laitan ihan pari siementä per taimipotti niin tulee huomattavasti terhakampia. Ehkä se on se tila ja valo yleensä ja yhteensä mikä vaikuttaa. Puhumattakaan lämpötilasta. Yleensähän se tuppaa menemään niin että lämpö edistää itämistä, mutta sitten on hyvä laskea lämpötilaa johonkin 20 asteeseen kun sirkkalehdet avautuu. (En oo kertaakaan kyllä laskenut kun ei oo oikeen mahdollisuutta, joten onko siitä jotain oikeaa käytännön hyötyä en sitten tiedä.)
Nyt mulla venyy auringonkukan versot 15 senttiin kun kämpässä on niin lämmin enkä anna niille tarpeeksi valoa enkä varsinkaan tilaa kun versoksi kasvatan. Ja syön ennen kun kasvulehden pukaavat.
Kyllä mä aika tiuhaan kylvin ne :( Isoon ruukkuun laitoin 15 siementä, joista kymmenen lähti itämään. Kävin just nyppäsemässä muutaman sieltä pois ja helposti lähti. Yksi pitkä juuri löytyi joka taimelta. Kokeilen nyt laittaa ne istutusastioihin, jos vaikka jatkais kasvua. En heti tajunnut ostaa niitä taimiastioita, joten vissiin tyhmyydestä sakotetaan. Nyt on sekä leimulla että basilikalla on enemmän tilaa kasvaa, katsotaan jos auttais. Oon ensimmäistä kertaa kasvattamassa siemenestä saakka ja onnistumisen halu on kova!!!!
Onnea kovasti kokeiluihin äläkä lannistu vaikka ne pieleen menisikin. Yrttejä voit kylvää pitkin kesää ja kokeilla kaikenlaista. Joskus se epäonnistuu vaikka mitä tekisi eikä edes kokemus auta, mutta siemenet ei onneksi ole kalliita!
Minullakin on kesäleimut epäonnistuneet. Ei ilmeisesti ollut minun kasvi. juu, vika oli siemenissä!
Basilikaa kylvin nyt ekan kerran ja iskin kaikki siemenet pieneen taimiastiaan..no joo, on myös noussut lehtiä joo, pitänee yrittää kohta koulia niitä.. En ajatellut, että vähemmänkin voisi kylvää
Sinitalvikki, ton minäkin olen tehnyt niin monesti, viime kesänä viimeks, että nyt olen alkanut rajoittamaan omaa kylvö villitystäni. Johonkin einesrasiaan multaa, sitten pikkuinen tippa siemeniä toiselle kämmenelle, siitä varoen siemenet yksitellen multaan sopivin välein. Tänään viimeksi orvokkeja kylvin, jos meni liian lähelle toisiaan pinsetillä siirsin sitten. Nyt toivottavasti saan ne sitten paremmin erilleen toisistaan, eikä tule kauheita tuppoja taimia.
Olen taas pitkästä aikaa innostunut taimikasvatukseen...Samaa rataa kylvin kai muutkin kylvökseni...hävettää..muistin juuri, että jos laittaa siemenpussiin hiekkaa ja ravistaa ennen kylvöä, sehän rajoittaa hieman taimien määrää..viisautta se on jälkiviisauskin...
Juu, kouliminen on inhottavaa venäläistä rulettia, varsinkin kun on niin alottelija ettei tiedä, millaiset lehdet ja kasvutapa milläkin kasvilla on, eli kandeeko kylvää monta siementä samaan kippoon vai vaan yksi. Basilika on yksi helpoimmista kasvattaa siemenestä. Kyllä se saattaa kestää se sirkkalehdestä seuraavien lehtien lehittyminen, mutta eihän tämä ole kiireisen hommaa, eikä kannata hermostua, kyllä ne siitä eteenpäin menee. Basilikaa ei tarvitse koulia jokaista erikseen, vaan johonkin 15 cm purkkiin voi laittaa vaikka kolme tainta väljästi eri puolille purkkia.
Minäkin opin kerrasta tuon kylvöhomman, eli kuukausimansikan pikkuruisia siemeniä vaan heitin multaan ja tietenkin kaikki taimet kasvoi toisissaan kiinni. Nyt kylvin niin että tein puutikulla painauman elikkäs merkkasin rivit mullan pintaan, ja sit siihen sopivin etäisyyksin pistelin kolot. Bambuvarrastikku on hyvä.
Hyviä kylvöastioita on esimerkiksi muoviset kirkkaat "roskaruokarasiat". Just tuossa kaksi patonkirasiaa sopi ikkunalaudalle.
Nyppäsin tosiaan muutamia liian tiheässä kasvavia taimia omaan taimiastiaansa ja kumma kyllä nostivat päänsä ensin nuukahdettuaan, katsellaan jaksavatko kasvaa. Miten kauan sirkkalehtien ilmestyttyä voi odotellan oikeita lehtiä? Meneekö siinä viikko, muutama...?
Viikko tai pari yrteillä ja yksivuotisilla yleensä. Basilikoilla se on noin viikko siitä kun sirkkalehdet on kokonaan avautuneet. Ainakin mulla. Herneet kun työntää varren niin viikossa on jo useampi lehdenalku näkyvissä. Ulkonahan saattaa kestää kauemmin kun ei oo heti aamusta niin lämmintä. Se hyvä puoli ikkunalaudassa on :)
Iik, pika-apua olen vailla!! Olen juuri koulimassa siementaimia (pistin muovipussin näppiksen suojaksi, koska sormet ovat iiihanan multaiset), ja nyt en tiedä mitä teen daturoille. Niitä on kaksi, eli laitanko samaan ruukkuun, vai tuleeko niistä niin isoja, että kannattaisi laittaa ne ihan erikseen?
Nämä aurinkoiset ilmat ovat saaneet ihmeitä aikaan. Kasvu on lähtenyt hurjaa vauhtia eteenpäin. Oikeita lehtiä tulee oikein roppakaupalla.
Voi että, piti sanoman sinulle äskeiseen viestiin jo, että laita omiin astioihin. Eiköhän niistä tule aika isoja, kokemusta ei ole ennestään, itsekkin olen niitä tänä vuonna vasta kylvänyt ja koulinut muutaman taimen.
Kiitos Pirkko-Martta!! Onneksi ihmiset täällä eivät ole muuttuneet, vaikka pentti menikin uusiksi
Minulla taisi toissavuonna olla kolme daturantaimea n. 25 senttisessä ruukussa ja hyvin mahtuivat kasvamaan ja kukkimaan.
Ok, eli molempi parempi No ihan hyvä kuitenkin, että laitoin erilleen, kun en oikein vielä tiedä, mihin ne kesällä sijoitan. Helppohan ne sitten on kaksi yhteen liittää. On muuten ihania pikku taimia. Niin tukevia ja helppoja käsitellä. Aivan toista, kuin espanjanunikko, jota melkein kuukauden kasvattelun jälkeenkään, ei meinaa ilman suurennuslasia mullasta erottaa.
Suuret kiitokset Trekoolille hopeavitjan koulimisohjeista! Lisäsin multaa viikko sitten, ja heiveröiset taimet kasvattivat kunnollisia kasvulehtiä viikossa roimasti. Latvoa näitä ei mielestäni tarvitse, kun ei näissä ole sellaista yhtä vartta vaan pehkon alku. Aion koulia nämä ruukkuihin tänä viikonloppuna.
Tässä kuvassa näkyvät sirkkalehdet (ohuet ja kapeat) sekä kasvulehdet (munuaismaiset).