Sirotuomipihlaja, Amelanchier laevis

Sirotuomipihlaja

Lähilajit ja lajikkeet:
isotuomipihlaja Amelanchier spicata, rusotuomipihlaja Amelanchier lamarckii, marjatuomipihlaja (mustikkapuu, saskatoon) Amelanchier alnifolia

Sirokasvuinen ja kaunismuotoinen puumainen pensas, jonka oksat kaartuvat sivulle. Muistuttaa rusotuomipihlajaa. Lehdet ovat punaruskeat puhjetessaan, vihertyvät vanhetessaan. Lehtilapa on alta kalju. Kukkii valkoisin kukin keväällä. Mustikkamaiset marjat ovat syötäviä. Ei veso. Nopeakasvuinen.

Sirotuomipihlaja aloittaa kukkimisen pian.

kukassa nyt

Tämä on ihana! Vaikeasti löydettävä vain rungollisena, haluaisin omaan pihaan muttei ihan joka paikassa myydä?

Viime syksynä ostetun Sirotuomipihlajan kukista on nautittu nyt muutama päivä. Ihana, ei malttaisi odottaa että kasvaisi isommaksi!

sirotuomipihlaja

Harmillisen vähän löytyy keskustelua siro- ja rusotuomipihlajista. Olisi kiva kuulla niistä käytännön kokemuksia ja nähdä kuvia, millaisissa istutuksissa niitä on käytetty.

Olen koittanut kaivaa tietoa tuomipihlajista, ja olen ollut lukevinani, että sirotuomipihlaja on näistä se pienin, siroin ja puumaisin. Lisäksi se ei tee juurivesoja. Rusotuomipihlaja on hieman edellistä tiheämpi ja jykeväkasvuisempi, mutta monirunkoinen ja tekee jonkin verran juurivesoja. Isotuomipihlaja taas on selkeästi korkeampi, kapeakasvuinen ja pensasmainen ja tekee runsaasti juurivesoja. Menikö oikein?

Tuomipihlajia sanotaan nopeakasvuisiksi. Miten nopeasti siro- tai rusotuomipihlaja tarjoavat kunnon näkösuojaa?

Meillä olevat tuomipihlajat ovat varmaankin isotuomipihlajia. Eivät ole nekään hirmu isoiksi täällä kasvaneet, niin kuin ei monet muutkaan pensaat. Juurivesoja on tehnyt vain ihan viereensä ja mielestäni hyvin maltillisesti. En ole niitä joutunut oikeastaan ollenkaan poistamaan. Jakanut olen jonkun verran uusiin paikkoihin.

Minuakin kiinnostaisi nähdä kuvia ja kuulla kokemuksia varsinkin, jos on joku puumaisempi tuomipihlaja olemassa.

Olen ymmärtänyt, että sirotuomipihlaja olisi noista eniten puumainen, mutta tosiaan se on myös kaikista sirokasvuisin. Todella paljon kuitenkin vaihtelee se, mitä näiden kasvien lopullisesta koosta sanotaan eri lähteissä. Esim. rusotuomipihlajasta sanotaan jossain 2-3 m korkea, jossain 3-6 m korkea. Taitaa siis riippua hyvinkin paljon kasvuolosuhteista. Joka tapauksessa siro- ja rusotuomipihlajista tulee leveitä, kun taas isotuomipihlaja on kapea- ja pystykasvuinen.

Minä haluaisin puumaisen pensaan, joka saisi kasvaa max 5-6 m korkeuteen ja mahdollisimman nopeasti tietysti. ;) Sen alle olisin laittamassa matalampia pensaita. Olisikohan rusotuomipihlaja kaipaamani kasvi? Jos istutan 2-3 pensasta/puuta ryhmään, kuinka paljon tulisi olla istutusväliä? Riittäisikö pari metriä?

(Onko muuten tarpeen, että eri tuomipihlajille on omat ketjunsa?)

Ainakin miellä isotuomipihlaja on tosi kapea ja hyvin korkea, latvat huitelee yksikerroksisen talon katon korkeudella. Puumainen, ei pensasmainen.

Meillä on marjatuomipihlajia kahdesta paikasta ostettuja, aivan erilaisia. Toiset Viherpihalta toiset Ahosen taimistolta.

Minä ajattelin puumaiseksi sellaista, jolla on vain yksi runko tai vain muutama. Meillä kuitenkin tuomipihlajat ovat siinä mielessä pensasmaisia, että runkoja kasvaa vierivieressä aikas monta. Olen kanssa tuolla kylillä nähnyt tosi kapeita ja korkeita isotuomipihlajia, näillä meidän on matalammat ja leveämmät mitat. Saattaapa nämä meidän olla marjatuomipihlajiakin, en tiedä mitä eroa niillä on, enkä muista enää milä nimellä kolme ekaa on tullut ostettua.

Minäkin tarkoitin puumaisella juuri tuota runkojen lukumäärää ja lisäksi oksien kasvutapaa. Siro- ja rusotuomipihlajilla on vähemmän runkoja ja oksat haarautuvat enemmän sivulle, ts. niistä tulee leveämpiä kuin isotuomipihlajasta. Isotuomipihlaja kasvaa noista kuitenkin korkeimmaksi.  (Tai siis tällainen käsitys on  mulle jäänyt nuuskittuani asiaa netissä.)

Sinisointu, yksi ehdotus: kasvata marja-aronia yksirunkoiseksi puuksi. Aika kivan näköisiä olen nähnyt kuvissa. Myydäänhän niitä vartettuinakin, mutta silloin ei saa sen korkeampaa kuin mitä se myydessä on.

Aronialla on ihana ruska.

Aronian lehdistä olen kyllä aina tykännyt enemmän kuin tuomipihlajan, mutta eikös ainakin ruso- ja sirotuomipihlajilla ole myös hieno punainen syysväri? Rungollinen aronia ei olisi taas itselleni tullut mieleenkään, laitan hyvän idean korvan taakse. Nykyiseen tarkoitukseen halusin kyllä vähän kookkaampaa puuta, aronia jää kai aika matalaksi (2,5m?).

Tuolla pihasuunnittelu-puolella (Pihasuunnittelu - Oleskelupiha - Näkösuojaa?) olen kysellyt ja kertonut tarkemmin tästä näkösuoja-pulmastani. Jos jollain tulee muita hyviä ideoita, saa vinkata sinne, niin pysytään otsikossa. 

En tunne ruso- tai sirotuomipihlajan ruskaa, näissä meidän tuomipihlajissa ei ole mitenkään kaunis ruska.

Meidän kaksi aroniapensasta ovat 3-4 metriä korkeita.

Kiinnostava keskustelu. Tuomipihlajan haluaisin meille enkä minäkään ole saanut oikein käsitystä minkä korkuinen ja levyinen kustakin tulee.

Pitäisköhän sun vielä kuitenkin harkita? mail