Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Aamusta 4 tuntia autotallin järijestelyä.Nyt on kaikki talavetettavat sisällä.
Siitä ulukohommiin.

Kannoin kaikki kaktukset parvekkeelta makkariin.

Lämmitän uunia, luen lehteä kuuntelen radiota. Armoton kylmyys helpottaa jo kun sain varpaat lämpimäksi.

2 tykkäystä

Kuuntelen äänikirjaa, neulon sukkaa. Uunissa tulet.

1 tykkäys

Tulet takassa meillä vielä odotuttaa. Jotenkin on sit niin lopullista. Ilmalämpöpumpun laitoin kyllä jo aamulla päälle kun oli vaan +18 sisälämmöt.

Kohta täytyy alottaa takkakausi ja sit pääsee hauduttamaan ihania uuniruokia. Tänään pilkoin isot määrät juureksia ja tein sähköuunissa uunijuureksia. Ihania ! Pari päivää niitä syödään tänään ostetun savustetun lohen kanssa.

Kertokaahan että miten uunijuurekset soveltuu pakastamiseen ? Ois nyt matskua mistä tehdä mutta kärsiikö koostumus ja maku pahasti ?

Ei voi kärsiä koostumus, koska niitä pakasteina myydään.

Luulisin olevan viisautta jättää hieman rapeiksi ja astiassa ulos jäähtymään ja pakastus.

1 tykkäys

Teollisesti valmistetut ja pakastetut on eri juttu kuin kotikeittiötuotteet, mut ehkä sitten uskaltaudun kokeilemaan. On meinaan lanttua ja perunaa nyt yli tänhetkisen tarpeen eikä ole kellarisäilytystiloja (ja jääkaappiin ei mahdu) joten jotenkin niitä täytyy jatkojalostaa.

Nyt loppui 5 kk reissaaminen ja aloitetaan kodin ylläpitoa, pihaa ollaan käyty siivoomassa ja kasveja laittamassa ja kastamassa …muutoin kierretty tätä etelää lännestä itään ees taas. Isännällä on tuli persiin alla…kaikkee pitää nyt tehdä ko huomista ei välttämättä ole meillä kellään. Onhan täs nyt aikaa 6 kk kotitöihin.
Sitten alkaa taas ruukkujen laitto ja jotain siemeniä kumminkin idätetään.

1 tykkäys

Minä olen pakastanut ja tämän ohjeen mukaan suunnilleen esikeitellyt. Minusta parempia kuin kaupasta ostettuna ja tietääpähän mitä syö kun kotimaista tuoretta luomua pakastaa.

3 tykkäystä

Perunaa älä pakasta.

2 tykkäystä

Samaa mieltä Kurpan kanssa, perunaa ei kannata pakastaa. Vois yrittää kaivaa kasvimaalle syvän kuopan, perunat sinne ja sitten paljon suojauksia päälle. Noin joskus yritin ja hyvin onnistu. Ainoa huono puoli oli että talvella niitä ei voinut sieltä kaivaa, piti odottaa kevättä.

Kiitos perunatiedosta Kurppa ja Kitikat.
Ei sitä perunaa mulla isoja määriä ole, mutta sen verran paljon ettei jääkaappisäilytys tuu kyseeseen. Ne on nyt mulla paperisissa pusseissa, pussien suut kiinni sidottuna ettei hiiret mee kattamaan itelleen pitopöytää, ja pussit säilytän puutarhavajassa. Täytyy peitellä ne hallaharsoilla niin eiköhän tää syksy onnistu. Kohtahan sitä pääsee perunaruokia kunnolla valmistamaan kun muu kauden sato alkaa olla syöty.

Ei hiirillä ole ongelmaa päästä paperipussin läpi

Joo ei varmaan ole, mutta ainakaan ei ole ihan tarjottimella tarjolla. Aiempina vuosina on säilyneet ehjinä, saa nähdä miten nyt. Tänä vuonna mulla oli vaan yksi sellanen perunasäkki (kaupan 10 kg säkki) ja muut ohuempaa paperia.

Ohhoh. Tulipa sitten tähänkin ryhdyttyä🙈 pitkään on hapanjuurileivonta hautunut mielessä ja pari viikkoa sitten kun sain juuresta alun työkaverilta ajattelin että kai sitä on kokeiltava.
Tän taikinan kanssa meni kyllä varmaan kaikki taiteen säännöt uusiksi ja pieleen, jauhoja oli ohjeessa liikaa, taikinasta tuli aluksi liian kuivaa eikä juurikaan enää ollut ruokinnan jälkeen ehkä parhaimmillaan, kun meni leipomisaika pidemmälle kun olin alunperin ajatellut.
En tietenkään antanut taikinan kohota tarpeeksi, Enkä todellakaan taitellut taikinaa tarpeeksi monta kertaa. Mut tällänen tästä nyt tuli, ihka eka oma vuokalimppu… maku oli ainakin tuoreeltaan ihan mainio, saa nähdä sitten jäähtyneenä millainen tiiliskivi mua aamulla odottaa​:see_no_evil::see_no_evil:

8 tykkäystä

Onpa komea leipä :clap:

Eilen päätin tehdä kaalilaatikkoa ja kaalikääryleet pitkän kaavan mukaan :yum:
Sinne meni koko päivä mutta oli se sen arvoista, hyvää tuli.
Illalla sain ne uunista ja vein ulos jäähtymään grilliin. Grilli on aivan verraton paikka pitää ruoka ”turvassa” kannen alla ja kun ulkolämpötila oli sama tai alempi kuin jääkaapissa, annoin olla aamuun asti.
Aamulla sitten laitoin kannet päälle ja pakkaseen. Ihanaa kun on valmista ruokaa tehtynä, sulatus ja lämmitys, helppoa ja hyvää.

3 tykkäystä