Tässä uusi paikka aiheelle
Koti siivottu taas perusteellisesti.
Matot ja petivaatteet raikastu pakkassäässä kun olivat ulkona vielä senkin aikaa kun itekkii ehdin ulkoilla.
Eipä tänään muuta ehtiny kun hämärä hiipi niin ulkoilu jäi.
Mustikkamuffinitkin vielä menossa uuniin.
Minä leipaisin myös tänään. Itse en keliakian vuoksi voinut tekeleitäni syödä, mutta miehelle tein juustotäytteistä leipää ja sämpylöitä. Hyvin näkyi maittavan.
Saas nähdä, onnistuiko kuvan laittaminen näin jälkeen päin muokkauksella, kun ensimmäinen viestin osa tuli tietokoneelta, ja kuva perässä puhelimen kautta. Mutta kuvassa siis juuri uuniin tökätyt megasuuret juustosarven tapaiset, eli sisällä juustosiivuja, pinta voideltu voisulalla.
Ja tässä sämpylät, jotka vasta kohoamassa.
Muutaman päivän tauon jälkeen palaan taas takaisin tietsikalla olevien valokuvien järjestämiseen ja niistä paperikopioiden tilaamiseen. Vuodet 2015 ja 2016 on järkättävä ja tilattava kokonaan ja vuodelta 2017 etsittävä ne joita ei vielä ole paperisena tilattu.
No, koira on liikkumiskiellossa kipeän jalkansa takia ja ulkona tuulee ja heittää lunta melkein vaakatasossa. joten joutaa koneella istumaan vaikka homma alkaakin pikkuhiljaa maistumaan puulta. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
Oho, 4 tuntia sitten alotin kuvien kanssa. Ei ihme että on puutunut olo :blink:
Minäkin sitten duunasin yhden 26 sivusen kukka-piha aiheisen albumin ei siin kauaa nokka tuhissut kun oli kuvat jo valmiina yhdessä kansiossa.
Kukahan laittaisi meidän kuvat järjestykseen?
Yhtenä iltana istuin koneella ja vedin kännyköiden kuvat tietsikalle samaan kansioon. Pitäis poistaa liiat pois siitä kansiosta. Vain vähän päälle 1400 kuvaa.
Isäntä hiton innokas kuvaamaan mutta siihen se sittä jääkin.
Paljon kuvattu ihan hömppää ja samasta paikasta joista pitää minun seuloa järkevimmät. Onneks ei oo kuin 2020 kuvat.
Sittä taltioin ne tikulle edes.
Mie en jaksa tuollaista tehdä. Kukaan ei minun jälkeen niistä ole kiinnostunut. Nyt kuvat on koneella ja ulkopuolisella asemalla vaan vuosittain arkistoituna. Koneen näytöllä pyörivät näytönsäästäjässä ja usein istun siinä arvailemassa, että missä otettuja.
Nyt on kyllä ihan jäykkä pee olo. Koko päivä taas koneella kuvatiedostojen kimpussa lukuunottamatta yhtä tunnin lumityörupeamaa pihalla. Mut nyt on tilattu ifolorilta paperikuvat vuosilta 2015-2017, talviaiheinen postikorttikin omista kuvista meni samalla tilaukseen. Enää tilaamatta vuoden 2020 kuvat, mut ne ehtii sitten joskus myöhemmin. Nyt pitää seuraavaksi keskittyä kuvien albumeihin laittamiseen kuvateksteineen. Ei mikään pikapyrähdys sekään. Vaan selkeesti voiton puolella oon tällä hetkellä.
Tätä on juhlittava - laitoin wingsit äsken uuniin
Varuduin tuleviin pakkasiin ja poltin pönttöuunissa tuplamäärän puita. Vedin myös rullaverhot alas ettei ikkunoista kylmä hohkaa.
Pojun kans täytettiin lämmityskattilan säiliö ja hällä pari lomautuspäivää vaihteeks, tilauskanta hiukka kehno, joten saapi laittaa hellaan tulet jo päivällä. Hellan lämpö huomattavasti mukavampaa kui noiden keskuslämmityspattereiden.
Pakastimen sulatusta & siivousta.
Ihana lämpö.
Illan agendassa pakastimen sulatus. Laatikot saavat levätä parvekkeella yön yli niin ovat jo valmiiksi kylmiä. Aamulla on sitten helppo nostaa ne uudelleen kylmentyneeseen pakastimeen. Aiemmin on pitänyt hiustenkuivaajalla kuivatella pikaisesti kosteudet pois pakastimesta ja jäädyttää se nopeasti uudelleen. Viime talveen ei osunut riittävän kylmää säätä, vaan piti käyttää kylmälaukkuja sulatusaikana. Täällä vasta -19,9°C, mutta tuntuu tuokin vilpoiselta.
Töitten jälkeen takkusin ensin vähän kulkuneuvo-ongelmien kanssa. Kotiin päästyäni hain kiireesti liiteristä puita ja sytyttelin tulet leivariin ja puuhellaan. Nyt on jo 17 lämmintä. Ehkä illan ja yön aikana lämpöä siirtyy tuolta leivinuunista niin paljon, että makuuhuoneessakin tarkenee kaivautua esiin peiton alta.
Piti tänään sulattaa pakastin mutta vasta nyt muistin sen. Aika on mennyt sapuskaa viikonloppua varten tehdessä ja imuroidessa ym. siivotessa. On taas niin siistin näköstä kun korjasin sen mun valokuvaprojektin pois ruokapöydältä kaapin kätköön. Sieltä otan se esille taas ens maanantaina.
Kattelin täsmäsääennusteen huomiselle ja on onneks vielä sillonkin ihan pakastimensulatusilma. Sillon mulla on apuakin täällä, voidaan nostella ne pakastimen laatikot tavaroineen suoraan sellasenaan ulos - itse en jaksais kaikkia kanniskella täysinä.
Eilinen meni tavallisten kotitöiden yli menevältä ajalta vaihtaessa pitkää vetoketjua lapsenlapsen takkiin. Uuden takin vetoketju oli hajonnut ja ressukka oli joutunut pakkasessa kävelemään pari kilometriä takki auki. Ehkä sen olisi voinut lähettää takaisin ja saada uuden, mutta aikaa olisi kulunut enemmän. Toisaalta jos olisi saanut samanlaisen, olisi vetoketju ollut yhtä heikko. Koskaan en ole nähnyt missään vaatteessa niin heiveröistä vetoketjua.
Yksi joukuasetelma hajoitettu 3 ruukkuun, pari chiliä koulittu ja pari muuta kukkaa päässyt isompiin ruukkuihin.
Kissaherroillani tuntuu olevan sisäpuuhia. Ilmeisesti ovat turhautuneita, kun viitsivät vielä vanhoilla päivillään riehua ja tömistellä. Talvi koittelee kai heidän viihtyvyyttään, vaikka nyt pakkasten vähän hellitettyä ovat ulkona jo päässeet käymäänkin.