Kaima teki pesänsä mun klapikärryyn…
Täällä rastaat on joutunu miettimään pesäpaikkansa ihan uusiks. Äiteelläkään ei oo enää pihametsikössä asukasta milti joka puussa. Ne iki-ihanat papin linnut (naakat) lisääntyneet ihan sikana ja porukalla tulevat ja tuhoavat suihinsa varsinkin rastaitten jälkikasvun.
Ajattelin olevani ajoissa talven puutilauksen kanssa.
En ollut. Hinnat nousseet hirmuisesti ja tavara uhkaa loppua. Ei tule venäjältä enää.
Jouduin ottamaan irtotavarana. Meneehän siihen varastoon mättämiseen aikaa enemmin kun pussitetuissa.
70€ Heittokuutio koivuklapia kotiin tuotuna.
Meilläkin tuli vahingossa puuta, kun oli pakko kaataa, että ei kaadu talon päälle.
Tontilla riittää huonoja puita polttopuuksi vielä vuosia.
Nytkin on 2 kuusta, joista jo latva ruskee ja yksi kuoreton mänty pystyssä tosin vielä.
Ne on tuolla metsän puolella niin ei kaadu talon päälle, saavat oottaa että nämä edelliset on pilkottu ja poltettu.
Kuinkahan isolla alalla pitäisi kasvattaa energiapajua että se tutuisi lämmityksessä…
Käytiin äiteen kanssa “kaupungissa”. Taivututin työlasit uudellee. Kaupat on ny kierretty taas vähäks aikaa.
Aika keltaisten kukkien.
Luonnon kullero.
Onneksi riitti yhdet lakkiaiset. Esiintymisasua etsiessä karsiutui kantokassillinen loppuunkäytettyjä rytkyjä. Kyllä huomaa, että harvoin tulee käytyä muissa kuin omanporukan pippaloissa, niissä esiintymisasu on vapaa mutta toivottava
On tämä vaan niin ihanaa. Saunan jälkeen grillaa makkaraa, juo oluen, kuuntelee sadetta ja jyrinää. Nyt aurinko pilkistelee ja luonto tuoksuu.
Olin tänään taas ihan Liisa Lahopää. :crazy:
Menin heti aamulla taimistolle hakemaan tomaatin ja kurkun taimia.
No pitihän sieltä sitten ostaa vähän kukkia ja kasviksiakin.
Pakkasin kamat autoon, paitsi että… unohdin laatikollisen tomaatintaimia sinne taimiston pihaan.
Vasta kotona huomasin ja ihmettelin, että miksi minulla on vaan 2 tomaattia?
Ne pitkät heitin autoon kyljelleen , niin ne oli matkassa, mutta matalammat jäi.
Soittelin sinne taimistolle ja lähdin uusiksi hakemaan.
Sain onneksi naapurista matkaseuraa ja tulihan sitä sitten pari amppeliakin tietty vielä mukaan.
Ostettiin puoliksi kun halvalla sai, kun 4 oli tarjoushinnalla.
Aamulla kävin viikottaisella kauppareissulla. Nyt oli kaurahiutaleiden hinta noussut liki 30%. Vehnäjauhojen hinta kevään aikana tuplaantunut.
Mikäköhän on loppuvuodesta hinta, kun vanhaa varastoakin noin korottavat.
Jos Suomeen tulee huippusato viljasta niin ei ehkä enää paljoa nouse. Jos huono sato niin voi nousta paljonkin. Riippuu myös muiden maiden sadosta ja siitä minne sitä varastetaan ja…
Miulla on reilusti varastossa vielä edulliseen aikaan hankittuja jauhoja. Kaurahiutaleita ei ole kun muutaman kuukauden tarve. Mielenkiintoista kun melkein viikottain hinnat nousevat.
Minä luulen, että minä menen ennemmin vararikkoon bensan hinnan nousun takia, kuin jauhoista tai hiutaleista.
Niitä kuluu aika vähän kuitenkin bensaan verrattuna, kallista tämä töissä käyminen.
Jos olisi pienempi palkka, niin ei todellakaan kannattaisi käydä töissä lainkaan, helpommin jo heittäytyisi oloneuvokseksi.
Kokeilin taannoin höyryttämättömiä kaurahiutaleita ja ne vasta hyviä olivatkin.
Näytti olevan YLE:n sivuilla juttua tänään polttoaineiden kovasta hinnannoususta. Pari ekonomistia : "Päättäjien ei “missään tapauksessa” kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää "
Tämä sama voidaan kai sanoa myös kaurahiutaleista. “Kulutusta pitää vähentää”.
Vähennetään kulutusta ja sitä kautta verotuloja tulee vähempi ja kotimaiset turistikohteet heittää lapun luukulle ja nuoret jää ilman kesätöitä …on kovat seuraukset sillä et polttoaineet ja ruoan hinta nousee liiaksi.
Mekin hankittiin pien vaunu mut emme vie rahaa kesäkuntiin vaan vaunu nököttöö mökillä takapihalla eikä maksa mittään ja kerralla ollaan useampi päivä appiukon riesana …säästetään mut voidaan vaihtaa maisemaa. Ruoka tehdään siellä itse joten kesäkahvilat jää ilman koska rahamme kuluu dieseliin + kalliiseen ruokaan + kalliiseen sähköön.
Polttoaineita käyttävät eniten keski- ja hyvätuloiset. Nyt myös kaurahiutaleita.
Ja keskituloinen voi muuttua pienituloiseksi, jos töissä käynti alkaa maksaa liikaa.
Meillä on sen verran matkaa ja hankalassa paikkaa, että pyörällä ja julkisilla ei pääse.
600 euroa / kk menee töissä käyntiin, se on kyllä vähän liikaa ja ehkä se tästä vaan kallistuu.