Minä hommasin heinäkuussa kunnollisen kompostorin. Näin saa ruoantähteet kierrätettyä, eivätkä jyrsijät ja linnut niihin pääse. Ehkäpä saan myös kompostimultaa👍
Meidän pihan liepeillä ei vattuja voi kehua. Kun pysyvät kosteina, lyhyet poutajaksot ja sadejaksot vuorottelevat, ei makua voi kehua. Ne, jotka eivät homehdu raakileina tai kypsinä, ovat mauttomia ja vetisiä.
Mulla on noita kaksi ja sitten maakompostoja parissa kohtaa. Ei tarvitse kaupasta enää pahemmin multaa ostella.
Jotain sain tänäänkin jemmattua talven varalle.
4kg säilöin punajuuria ja pikkuompuista mehua 3 litraa. Sokerittomana laitan mehut pakastimeen.
Miun pakastimet ei enää vedä. Joku hamsteri taas ollut asialla.
Kävin eilen metsässä kattomassa joko puolukat olis kypsiä. Ei olleet, vielä on suurimmassa osassa toinen puoli valkosena. Ehkä tunnin verran olin, kävelin sellasen isohkon ringin tutkailemassa. Siellä ollessa satuin sit joutumaan hirvikärpästen tielle (olisko ollut siinä kohin kun kävelin hirvenpaskakasan yli ? ainakin siinä tuli ensimmäinen osuma) ja jo mettässä ollessa poistin itestäni kymmenkunta hirviötä.
Autoon mennessä takki pois ja sen sisäpuolelta löytyneen hirviön pois sneppaaminen.
Auton jouduin pysäyttämään jo alkukotimatkasta kahteen kertaan bussipysäkille ja kaivelemaan hirviöitä niskastani.
Loppumatkan sit kaivelin niitä ajaessa ja yritin saada viskattua ikkunasta ulos.
20 minuutin ajon aikana niitä löytyi se toinen kymmenkunta. Kotipihalla vielä kiskoin tukasta yhen, ja sisällä hetken kuluttua toisen.
Takin sisäpuolelta löytyi edelleen yks mönkimästä.
HIRRRVEETÄ !
Tönis, kuvien laitosta sulle myös sellanen neuvo että niiden väliin on ite lisättävä se rivinvaihto. Ilman sitä kuvat on yhtä pötköä ja se ei oo kivan näköstä.
Tässä uudessa pentissä kuvien lisääminen taitaa olla niin helppoa ettei niitä tuu tarkasteltua lisättäessä samalla tavalla kuin vanhassa.
Tuo kuva on kuva asettelulla yhdistetty yhdeksi kuvaksi kun tuntui pöljältä laittaa ne purkit ja pullot erillisinä kuvina.
Mitenhän ne meillä on hirvikärpäset riesana kun talvella olivat vierailulla pihassa ja parsapenkkiä lannoittaneet kulkiessan.
Ei ole vielä näkyny yhtään hirvikärpästä.
Ovat tosi iljettäviä iholla.
Minä en suostu metsään menemään noitten takia😡
Ovat niin inhottavia.
Hirvikärpäset on syy miksi en käy metsällä enää ollenkaan. Meilläpäin niitä on ihan sakeasti. Tuttu oli käynyt sienestämässä viikonloppuna ja hän sanoi olleensa miltei paniikissa kun niitä tuli päälle. Meille tulee niitä pihaan ja koiran turkista ja meistä ihmisistä niitä pitää nyppiä pois.
Kuulin että hirvarit ottavat kiinni myös jäniksiin ja kettuihin. Käy sääliksi villejä luonnossa olevia asukkeja.
Olisiko vanhan ajan kaskettamisella hyötyä vähentää hirvareita ja punkkeja? En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt savuavia peltoja tai metsäkaistaleita.
Sytyttäähän luontokin itsensä salamaniskusta ja sillä lailla puhdistuu alueittain.
Eikö nykyajan ihminen enää osaa? No, siihen puuhaanhan tarvitaan koko kylä apuun ja kai on joku pykälä joka kieltää senkin.
Varmaan jäniksetkin kärsii. Seurattiin yhtenä aamuna kun jänis oli pihamaalla ja rapsutteli käpälällään itteään. Välillä hyppäsi korkealle ilmaan ja taas rapsutteli.
Harmi kun ei hoksattu ottaa videota.
Aina yhtä ihana ja isot kukat.
Eka kärhö kun aloin ja uskalsin edes yrittää kasvattaa. Alkuperäinen on vielä ollu talvet kellarissa mutta tämä ite taivukkaasta juurrutettu on jo ollu ulkona talvetkin.
Onpa nätti kärhö töniksellä. Minkä niminen?
Täällä taas takaisin …vaihdoin salasanan ohjeiden mukaan.
“The President” on minun olettamus.
En edes muista oliko siinä ostaessa nimilappu mukana.
Miraemmi, kiva kun löysit tänne!
Minulla on vieläkin hajusintit elossa.
Ne kun oli parvekkeella koko kesän, niin huomasin, että ne työntää vihreetä ja toinen on raottanut tyvessä lehdet.
Luin, että, jos tyveen jää, niin liian aikaisin otettu lämpöön. Parvekkeella on kuitenkin kesäisin kuuma.
Vein ne takaisin parvekkeelle ja pistin parvekelaatikon niiden päälle, jotta ne on pimeässä.
Joulu ja marraskuunkaktukset ovat siinä laatikon päällä.