Laskin tänään viime vuoden sähkön kulutuksen. 100€ säästin kun seurasin hinnoittelua. Käytin sähköä edulliseen aikaan ja kalleimmalla ajalla lämmitin puilla.
Tunnen ton fiiliksen. Takkatuli ja sen lämpö, ite siinä sohvalla jalat pöydällä. oot vaan ja nautit ![]()
Kyllä on kaunis uuni!
Täällä vaan pönttöuuni, mutta ihana lämpö silti.
Mä just äsken grillasin takassa ittelleni yhden makkaran.
Välillä tekee mieli grillata , kun sattuu oleman hiillos valmiina. ![]()
Kuinka tiuhaan lämmitättä uunia?
Meillä talavella josseioo plussalla niin joka päivä pikkusen,näillä pakkasilla sitten pikkusen pitempään.
Kaksi kertaa näillä keleillä kunnolla. Parin asteen pakkasella riittää vähempikin puumäärä kerran päivässä.
Hellan päällä paksut vuolukivipalat, varaavat lämpöä
Kerran päivässä takka, kerran päivässä puuhella. Puita kuluu, mutta tulevat omasta metsästä itse tehtyinä. Pystystäkään ei tarvitse kaataa, kun lumi/myrsky hoitaa sen homman.
Meidän varaava takka ei oo kovin suuri. Me lämmitetään se kunnolla kerran päivässä illansuussa tai illalla. On aamulla vielä kosketuslämmin. Alotetaan takkalämmityskausi kun ulkolämmöt on muutamia asteita plussalla.
Sit kun ulkolämmöt menee miinuksen puolelle me otetaan takan lisäksi ilmalämpöpumppu käyttöön. Sisälämpö laskee joskus jonnekin +19 asteeseen, pääosin pysyy jossain +21…22 asteessa. Muutama sähköpatteri on, muttei niitä oo tarvinnut käyttää vielä. Alimmat ulkolämpötilat olleet siellä -25 asteen tienoilla tähän mennessä tänä talvena.
Onko muilla,ku alakaa kirijottamaan niin ”laatikko” pomppaa niin ylös ettei nää kirijotusta ollenkaan?
Tämä esim tässä ketjussa,puutarhurisairastaa tomaattikeskustelu.
Ei ole ainakaan mulla…
Ei mullakaan.
Jos kirjoitata tietokoneella, niin oletko muuttanut vastausikkunan kokoa siirtämälä hiirellä tuosta viivan kohdalta? Se koko näyttää menevän muistiin.
Toinen voi olla tuo missä saa vastausikkunan koko näytön kokoiseksi.
iPadilla olen.
Eikä tuu joka osiossa.
Esim tämä toimii nyt normisti.
4 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Lannoitus
Pitkästä aikaa näin jopa lukea. Eilen olin kaihileikkauksessa, molemmat silmät remontissa. Olin jo täysin kyllästynyt pieneen (2 cm läpimitta) suurennuslasiin. Kun sähköpostin olin lukenut, muuta en jaksanutkaan. Otti päähän sekä kuvaannollisesti että käytännössä.
Täällä on varmaan muita, joille on kaihileikkaus tehty. Olisi mukava tietää muiden kokemuksia, esim. Kauanko kesti kaihin ensioireista sen toteamiseen ja siitä leikkaukseen. Miten huonoksi näkö meni ennen leikkausta, ym. kokemuksia.
Nyt taas meijjän hampaat hoijjettu.
Tyttö teki täyden putsauksen molempien suuhun.
Millainen on uusi aereogrilli, onko jo kokemuksia…
Onnea leikkauksen johdosta, Lehemä!
Kiva jos pääset taas lukemaan ja kirjoittelemaan ![]()
Silloin, kun oli opiskelussa ja tein rankat kävelylenkit kesälomalla, niin penikkatauti iski toiseen jalkaan.
Päätin mennä terveyskeskukseen fysioterapialle.
Hän oli jotenko hölmö, koska oli kirjoittanut, että minun jalkaterän pöytä on madaltunut. Hän ei edes maininnut siitä mitään.
Minun jalkaterät on aina olleet sellaiset, mutta ei lättäjalat.
Väitti vielä, että kun kävelen pistän polvet lukkoon. Siinä, kun ihmettelin sitä, niin hän sanoi, että älä mieti sitä, kun monet kävelee samanlailla.
En mielestäni kävele siten ja minulla oli lahkeet housussa, joten miten se näki mun polveet, kun käski kävellä paljain jaloin kiviportaissa ja käytävällä.