Hota-pulveri oli joskus pakattu tuollaiseen…
Niin oli
Meillä pääsiäistrullit tekee piirrokset noin ja jakavat sitten niitä kun kiertävät.
Oli koulutuspäivä töissä.
Mukavaa olikin, hauskaa välillä viettää aikaa koko työporukan kanssa rennommissa merkeissä.
Vuorotöissä tahtoo niin tiiviisti kiintyä vaan siihen omaan vuoroon.
Ja tuli niin hyvä fiilis, kun oman vuorolainen sanoi, että ihanaa kun tulit meidän vuoroon naisvoimaa vahvistamaan, meitin vuorossa oli ennen vaan 2 naista.
Tuntuu nyt jo täysin kuuluvansa porukkaan.
Muistin sen pulverin, muta nuoremmat eivät varmaan ole sellaista nähneet. Eihän sitä ole ollut myynnissä kymmeniin vuosiin. Luin netistä huvikseni siitä, kun muistan vain ne pikku lippuset, mummo taisi käyttää Hotaa. Kuvassa oli pakkaus, intiaanin kuva ja nimi viittasi pulverin nimeen.
Kun löysin mökin vintiltä ikivanhan pakkauksen, missä oli kaikenlaisia neuloja, kannessa oli intiaanipäällikön kuva. Miten mahtoi päällikkö liittyä neuloihin?
Jostain aina keksivät nimiä. Jospa se kuvaa kovaa tehoa, intiaanit kun kuvataan voimakkaina. Mielestäni intiaanien pyhä kukka oli hota, muistan jostain sellaista lukeneeni. Hotapulveri ei ollut pahan makuista, muistaakseni. Taas huomaan vanhuuteni kun muistan hotaa…
Eikös siinä Hotassa ollut amfetamiinia….
Ihmeen hyvin vielä kukkii mun kiinari, on kasvanut kokoakin hurjasti tänä kesänä. Selvästi tykkäsi olla ulkona kesän.
Oli, siksi se kai kiellettiin.
Tilasin kiinarin siemeniä Etsyltä, koeitäminen onnistu, 4:stä siemenestä yksi iti. Ei taida kevääseen selvitä, väärä aika. Ens keväänä uusiksi.
Piti googlata
Heroiinia kaikille yskänlääkkeeksi – Suomen lääkehistoriassa riittää hurjia yksityiskohtia
Heroiinia kaikille yskänlääkkeeksi – Suomen lääkehistoriassa riittää hurjia yksityiskohtia
Pervitin-nimistä lääkejauhetta myytiin Suomessa aina 1980-luvulle asti. Reseptistä oli toki pudotettu jo aiemmin metamfetamiini pois.
Sota-aikana heroiini oli rintamalla yleisessä käytössä. Pervitin-nimistä lääkejauhetta myytiin Suomessa 1980-luvulle asti. Reseptistä oli toki pudotettu metamfetamiini pois.
[ – 1920-luvun lopulla ja etenkin 1930-luvulla alkoi heroiinin valtakausi Suomessa. Sitä käytettiin ihan laillisesti lääketeollisuudessa suuria määriä kansainvälisesti verrattuna, kertoo filosofian tohtori Mikko Ylikangas.
Ylikangas on kirjoittanut palkitun kirjan Unileipää, kuolonvettä, spiidiä, joka ilmestyi vuonna 2009. Teos kertoo kattavasti huumausaineiden käytöstä Suomessa 1900-luvun alkupuolella.
Suurin syy oli se, että pula-aikana heroiini oli erittäin hyväksi todettu ja hyvin edullinen lääkeaine. Sitä käytettiin yskänlääkkeissä mikstuuroina ja tablettimuodossa.
Suomi oli tärkeä salakuljetusreitti Neuvostoliiton huumausainemarkkinoille. Pieni siivu tavarasta jäi pyörimään myös Suomen markkinoille.
Pervitin-nimistä lääkejauhetta myytiin Suomessa aina 1980-luvulle asti. Metamfetamiini reseptistä oli toki aiemmin pudotettu pois. Hota-pulveri oli samantyyppistä ainetta. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva
Ylikangas sanoo, että Suomen ilmasto- ja terveysolosuhteet olivat sellaiset, että köhimiseen suhtauduttiin vakavasti. Tuberkuloosi oli tuohon aikaan suuri tappaja.
11.10.2016 12:55
Sääntö-Suomessa vuonna 2016 voi tuntua erikoiselta ajatukselta, että lääkäri suosittelisi lapselle heroiinia yskänlääkkeeksi, mutta näin olivat asiat 1900-luvun alkupuolella.
Joo,muistan hotapuluverin.
Ku oli hammas kipiä niin laitettiin pikkusen siihen hampaaseen ja kas,kipu häipy.
Enoo muuten käyttänny Hota puluveria.Muista että meillä ”lääke laatikossa” oli hotaa ja ihasteltiin inkkarin kuvaa.
Karvari ja Kurppa kyseli mun kuulumisia tuolla “sairastaa”-ketjussa. Jostain syystä en saa sinne viestiä laitettua nyt, laitan siis tähän.
Mulla ei oo hätää. Oli vaan torstaina myöhään illalla niin kova vatsatauti tai mikä lie ollutkaan että suolisto ei kestänyt vaan sain aika kovaa verenvuotoa. Terkkariin soitin aamupäivällä eilen kun se vaan jatkui ja sieltä lekuri oli käskenyt mun lähteä kiirevastaanotolle. Sain ajankin sinne, klo 14. Pari tuntia oottelin siellä sit ennenku pääsin lekurin luo.
Todennäköisesti mulle oli tullut suoleen haava. Maanantaina käyn vielä labrassa varmuuden vuoksi. Tänään ei oo enää vatsa temppuillut, oon ollut ulkohommissa koko päivän.
Mielenkiintoista olis tietää et mistä se johtui. Me syötiin mun miehen kanssa ihan samoja juttuja ja hänelle ei tullut mitään oireita vaikka jos kuka niin hän saa aina vatsavaivat. Ainut mikä erosi meidän syömisissä torstaina oli se että poimin kylällä omenan yhen puun alta ja pyyhkäsin sen vaan vaatteisiin ennenkuin söin sen
Hyvä jos meni noin ohi. Ikävä tuollainen kuitenkin.
(Miulla oli kerran niin voimakas oksentaminen että lopuksi tuli verta. Pelästyin silloin aika paljon kun olin yksin ullomailla kielitaidottomana.)
Yöllä ihmettelin mistä tulee eteiseen valo ja päätin nousta ja tarkistaa.
Ei ollut valo minun asunnossa, vaan päiväkodissa ulkona yhtäkkiä valo oli todella kirkas ja kulki tänne ylös. Kesti puolituntia.
Taivas oli aikomeinen.
No huh,kyllä tuommosta säikähtää
Hyvä että ei mitään vakavaa
Olen koettanut bongailla pyrstötähtiä mutten ole löytänyt, tänä iltana yritän vielä kerran. Onko kukaan nähnyt?
Kun on vasta alkaja tuolla naamakirjan puolella niin olen miettinyt miksi peukutus häviää jos peukutan jonkun todella hyvää vastausta niin ensin siihen tulee että 6 tulee 7 tykkäystä ja sitten se poistuu heti ja jäljellä taas 6…
Jos peukutan sitä itse kysyjää niin se onnistuu …mut kommentoijan peukutus ei…
Eipä siihen maailma kaadu mut olisi joskus kiva peukuttaa oikein hyvää neuvoa tai kommenttia.
Minä olen etsinyt sitä tietoa ja vastaus oli että elokuussa näkyy.
Tarkoititko komeettaa?
No sitä mikä pitäis olla nyt nähtävillä!
Kitikat, tätäkö tarkoitat Pyrstötähti
Sitä juuri, oon yrittänyt sitä iltaisin bongailla muttei oo löytänyt. Onko kukaan nähnyt?