Sitä sun tätä (uusi)

Sielu haluaisi sieneen, mutta lehtimassat pihaanajossa ja hiekkapolulla vaativat toimenpiteitä🍁. Voi kun voisi jakaantua.

2 tykkäystä

Kyllä meillä tuli asiaakaan kanssa itku molemmilta viimisenä päivänä.
Ei sille vaan voinut mitään.

2 tykkäystä

Nyt tämän hetki,mussukan kans kahestaan.
Lasten kans sittenku tulevat käymään.

8 tykkäystä

@Pepino, se olekko alakaa praataamhan meän kieltä.
Mutta älä sie tyhiää tuki sitä hoota jokapaikhan.
Se vain pistää korvhan ko liikaa praataa hoon päälle.
Alappa pruuvaamhan. :hugs:

6 tykkäystä

Ihanaa Juurikki :two_hearts:

Asiasta viidenteen kyllä tykkään norjalaisesta minun puutarha ohjelmasta, se täti on siinä aina niin positiivinen ja iloinen, toki puutarhakeskiviikon uusinnatkin kelpaa.

Satakunnassa pruuvattiin kun tehtiin uusia vaatteita ja niitä piti sovittaa välillä että onko sopivia. Sana kulkeutunut Helsingistä.Onko se ruotsalainen alkuperältään… Mitä se tarkoittaa,… onko aloittaa. Kyselee yks tiedonhaluinen.

Pruuvattiin tarkoittaa sovittamista jos sitä kyselit. Tulee sanasta provar.

1 tykkäys

En sillee puhu, vaan mm.“molen, solet, son, toletta, molema ja non”

Meän kieli perustuu suomen ja ruotsin kielen sekotukseen. Suomen kielessä sanat kirjoitetaan samoin kuin lausutaan, joten pruuvata-sanan kantasana on ruotsin prova (lausutaan pruva) ja suomen kielessä sen merkitys on kokeilla , sovittaa,suorittaa.
Hauskaa kieltä . Väylän toisella puolella kuulostaa vielä rikkaammalta, jos vaikkapa kuuntelee Bengt Pohjasta tai Mikael Niemiä (tehty aikoinaan elokuva Populäärimusiikkia Vittulajänkältä.)

2 tykkäystä

Luulenpa, että oulun murteen on sekattu nuo minun sanat.

Kerran katsoin yle areenalta ruotsin dokumentin ja siinä mainittiin meänkieli. Ruotsi kielti puhumaan sitä.
Ilmeisesti ruotsi oli ottanut suomesta sen alueen, jossa puhutaan suomea ja siksi meänkieli ilmestyi.

Johan oli kirjaimet vaihtanut paikkoja.

Mäe ja meä.

Nyt tämännäkönen minun työpaikka.

3 tykkäystä

Nyt vain iloisesti eläkepäiviä viettämään. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Ensimmäinen eläke taitaa tulla jo perjantaina tilille. Sitten eläkekortti postissa :wink:

1 tykkäys

Mun piti oikeen miettiä että oonko saanut eläkekortin. En muista saaneeni mutta varmaan on tullut. Missähän se on :thinking:

Lompakossa?
Eläkealennuksia saa jossain lounaspaikoissa, museoissa yms.

1 tykkäys

No kun mähän en missään käy niin en oo tarvinnut alennuksiakaan. Pitää kyllä etsiä se kortti.

Kiitos,ei kyllä tuntunu ainaskaan lauantai-iltana etton ootettavissa jotaki ilosta.
Jysähti yhtäkkiä tyhyjyys,eioo paikkaa enää minne mennä :face_holding_back_tears:
Tuntu niinku oma lapsi ois otettu multa pois,33 vuotta oon ollu yrittäjä ja työ on täyttänny koko elämän.
Onneksi enoo ollu koskaan sohovaperuna,nyt on sitten aikaa mennä ja tulla koska haluaa.
Paitsi kesällä ei oikeen kauas,onhan ne kasvarit jokka sitoo :roll_eyes:

2 tykkäystä

Miulla oli pari päivää melkein paniikki, että mitä mie nyt teen.
Onneksi oli kesä tulossa. Nyt on taas opeteltava, että saa päivän tunnit kulumaan.
Veli neuvoi, että joku pikku juttu joka päivälle niin riittää kaikille.

1 tykkäys