Mies löysi vintiltä likaisen vanhan Paavo Tynellin valaisimen! Nyt laitetaan tämä kyllä Bukowskille. Tai sitten pidetään itse!
Upea löytö!
Jokusen tonnin siitä saisi.
En missään nimessä myisi pois.
Upea valaisin ja hieno löytö.
En miekään.
Eilen oli vaihteleva päivä. Aamusta pyykkikone käyntiin, sitten uunin lämmitys, uuniruokia ja leivontaa.
Sitten ulos kantamaan oksia. Kun tykkylumi painoi tyrnin matalaksi ja lumien sulettua vanhin osa ei ollut noussut pystyyn. Siitä oli jo kuorikin alkanut irrota ja jäkälä peitti rungon. Perjantaina hakkasin kassaralla oksat pois ja poika sahasi lopun rungosta. Nyt on loppusiivouskin tehty, eivät jääneet lumen alle.
Poika tuli hirvijahdista ja toi viime viikolla kaadetun hirven lihat. Pakastin ne ja vähän ajan päästä pojalle soitettiin, ettei kukaan ollut ottanut eilen kaadetun hirven maksaa eikä sydäntä. Hän haki ne ja mukana oli myös keuhkot. Niiden pilkkominen vei aikaa, löytyi myös luodin osa. Toivottavasti loppuosa ei ole mukana, se hajottaisi lihamyllyn. Viimein pääsin saunaan.
Tänään pitää jauhaa maksa ja sydän sekä keittää ja jauhaa keuhkot.
Ottaisin kyllä hinta arvion ja jos muhkean hinnan lupaa ni myisin jollei ole lampulle tarvetta.
Eikö keuhkojen käytöstä ollut julkisuudessa juttua et saattaa olla jopa ihmiseen tarttuvaa tautia ??
Hyvää Adventtikauden alkua penttiläisille. Juurikki kun on sellainen hyasintti-fani, niin pakkohan se oli ostaa ensimmäinen sellainen ja siirtää jouluruukkuun.
Minä rakastan myös hyasintteja, viime jouluna oli keltainenkin, löytyyköhän tänäkin vuonna?
Samaa joukkoa minäkin. Hyasintin tuoksu on taivaallisen ihana. Viime vuonna ei ollut yhtään, tänä vuonna täytyy korjata vahinko.
Kitikat, laitatko sipulit maahan keväällä ? Eihän niistä mitään näyttävää sieltä kasva, mutta oon pyrkinyt itse ne sipulit säilyttämään talven yli ja ne jotka on vielä keväällä elossa kaivan sitten maahan.
Kyllä säilytän ne kevääksi ja laitan maahan. Mulla kukki niitä jo pitkä rivistö mutta keväällä ei näkynyt yhtäkään. En tiedä mitä niille tapahtu, hädissäni niitä hain mutta mitään ei näkynyt.
Söikö joku ne vai eivätkö kestäneet kylmää ja kosteutta. Täällä kun sataa aina, syksyllä ja keväällä. Maa on aina likomärkää.
Pitäiskö ne laittaa syvemmälle ens keväänä niin säilyivät paremmin.
Edit.
Näin se muisti pettää, se olikin perunanarsissit jotka meni. Hyasintteja nousi kyllä siellä sun täällä, kovin pieniä vain olivat, kai niitä pitää jotenkin lannoittaja paremmin. Pitää laittaa niitä yhteen kohtaan niin näkee paremmin seurata miten käy.
Ei voi olla meidän kodissa mitään ‘sinttejä’ vaikka olisivat miten kauniita.
Ei tuoksukynttilöitä eikä mitään elävää kynttilää.
Joulun tuoksuna täytyy vain muistella menneitä.
Hankala on kaupassa käydä joulun aikaan, perusruokakaupassakin on heti ovella kukat ja hajusintit, kynttilät myös hyvin esillä. Prismasta saa nettiostoksia tehtyä ja tuotteet löytyy lokerikosta numerokoodilla.
Tilasin urheilusäärystimet/tukisukat tapaiset ja luontaistuotehyllystä Snoreeze nenäsumutetta kuorsaukseen enkä itselleni… On niin pitkä hylly täynnä pieniä purkkeja etten löytänyt sieltä enkä viitsi enää etsiä.
JEPS hajuste yliherkkänä ei edes sypressiä sisätiloihin saatikka mitään tuoksu kynttilöitä.
LeVä, miten jauhat hirven maksan ja mitä teet siitä?
Entä miten valmistat keuhkot ja sydämen?
Mä olen liottanut maksaa vedessä jääkaapissa useita päiviä, aina välillä vaihtaen veden. Sitten soseutan sen sauvasekottimella. Sitten pakastan sen, ja lähempänä joulua teen siitä pateeta.
Sydäntä mun mies on keittänyt kattilassa, samoin kieltä.
Keuhkoja emme ole käyttäneet ikinä.
Tänä vuonna oli yksi maksa mennyt pilalle, kun se oli jätetty pariksi tunniksi ulos hirven ruhon viereen. Oli oltu vähän aikaa poissa ja palatessa oli havaittu, että korpit olivat tehneet maksasta selvää jälkeä. Se maksa olisi tarvittu, nyt mulla on todella vähän maksaa ja kaikki hirvet on jo kaadettu.
Isä aikanaan osti sähköllä toimivan lihamyllyn. Näppärä kapistus.
Keuhkot jauhetaan kissoille. Maksasta tehdään maksapihvejä ja sydäntä käytetään jauhelihan tapaan.