Sitä sun tätä (uusi)

Ennen oltiin siitä tarkempia, media, koulu, poliitikot, että aikuisten asioita ei kaadettu lasten murheeksi. Oli jopa sellainen sanonta että: “Antakaa lasten olla lapsia”. Tätä myös pyrittiin noudattamaan. Nykyään myös lapset on otettu oman politiikan välineeksi, että oma asia edistyisi tätäkin kautta.

2 tykkäystä

Kyllä. Juuri näin. Se on yhdenlaista lasten hyväksikäyttöä. Räikeimpinä esimerkkeinä seksuaaliasioiden tuputtaminen lapsille.

2 tykkäystä

Täällä alkoi valittaminen, kun keskustassa olevasta satavuotiaiden kuusten ryhmästä löytyi lahoja. Metsänhoitoyhdistys suositteli kaatamaan kaikki. Perustelivat, että ryhmän harveneminen altistaa muut myrskytuhoille.
Onhan turvallisempaa kaataa isot kuuset hallitusti kuin jäädä odottamaan, millaista vahinkoa tekee myrskyn kaatama puu taajamassa. Lähellä on rakennus, tie, ym.
Sama aihe valittajilla oli aikoja sitten, kun trombi kaatoi puita hautausmaalla ja joku kuusi jäi pystyyn. Tivattiin, miksi terve kuusi kaadettiin Kerrottiin sen olleen vaarassa kaatua varsinkin hautausmaalla, kun pintajuurisen puun juuria katkotaan hautoja kaivettaessa.

1 tykkäys

Niin myös sairaudet vaikuttaa ja lihomis herkkyys …toinen voi syödä vaikka kilon karkkia viikossa eikä näy missään toinen ei voi kun haistaa ja se on vyötäröllä. Olin Otaniemessä sellaisessa tutkimuksessa jota suoritti työterv.lääkäri ja minusta todettiin että olisin sotaaikanakin tullut toimeen leivän kannikkaalla…kun joku toinen olisi kuollut viereeni nälkään.En siis ole läpipasko ainakaan.

1 tykkäys

Minulla on fibroon voltarenpilleri ja panacodia ja yöksi epilepsialääke joka kivasti väsyttää ja saa nukutuksi.

En minä kyllä ehkä näe politikoinniksi sitä, jos 10 ja 10+ ikäisille lapsille on opetettu olemaan roskaamatta, opetettu kierrätyksen perusteet, kerrottu että luontoa ja ympäristöä pitää kunnioittaa, eikä syyttä tuhota.

Ja toinen tytöistä on suuri luonnon ystävä ja katsoo kaikki avara luonto sarjat ym, niin sieltä hän varmaan on saanut tiedoksi ympäristön tilan.

Ehkä jonkun mielestä se on politikointia, minun mielestä se on hyvien tapojen opettamista.

2 tykkäystä

Jep jep jep.

Minä en nyt kyllä näe tässä ketjussa sellaista, mitä tuossa kuvaat.

Ok.

Poistan täten edellisen kirjoitukseni ja vastaan kenties toisella lailla tai sitten en.

En osaa sanoa mihin viittaat, ja kuka on pitänyt politikointina esille nostamiasi asioita?
En ole seurannut luonto-ohjelmia, että voisin ottaa kantaa tuohon, että millaista ympäristösisältöä ohessa esitetään. Joka tapauksessa luonto-ohjelmien pitäisi olla sen verran neutraaleja sisällöltään, että olisi enemmän ilon puolella kuin ympäristösynkistelyä. Kun kuitenkin paljolti lapsillekin suunnattua ohjelmatarjontaa.
Ja edelleenkään en valitettavasti osaa sanoa tuohon, että kenen mielestä esille ottamasi asiat olisivat politikointia?

Lapset eivät elä omassa kuplassaan vaan heti ympäristön kielen opittuaan imevät kaiken kuulemansa ja samoin lukemaan opittuaan lukevat ympärillään näkyviä tekstejä. Kaikkea ei tietenkään tarvitse lapsille tuputtaa ja on asioita, joita pienten lasten ei soisi esimerkiksi televisiossa näkevän. Luonnon tila ja sen suojelun tarpeellisuus ei mielestäni ole niitä asioita mikä pitäisi lapsilta salata. Luonto-ohjelmissa on myös kerrottava ne valitettavat tosiasiat, että joidenkin eliöiden kannat ovat vähentyneet ihmisen toimien vaikutuksesta. En tiedä miten sen kertoisi neutraalisti vai pitäisikö se jättää kertomatta?

Lapset elävät ja kasvavat tässä maailmassa ja aikuisten asiat vaikuttavat myös heidän elämäänsä. Meidän aikuisten olisi siis elettävä niin että lapsilla olisi hyvä ja turvallinen kasvuympäristö. Edes täällä Suomessa ei valitettavan monella lapsella sellaista ole. Lapsella, joka on huolissaan ympäristön tilasta on varmaankin muut asiat hyvin ja turvallinen koti, missä voi pohtia asioita.

1 tykkäys

Yllättävän paljon ne pienetkin miettii.

Samainen pikkutyttö sanoi minulle.
Että suomessa ei olisi lainkaan niin roskaista jos kaikille olisi opetettu, että roskia ei heitetä maahan.

Hän ilmaisi asian kivasti että roskia olisi zero prosenttia.

Äidin kanssa katsovat luonto-ohjelmia.

Minusta on hyvä jos oppii esim. kierrätysasiat jo pienenä, silloin sitä todennäköisesti jatkaa aikuisenakin.
Hyvin heillä oli hallussa mitä kuuluu mihinkin.

Varmaan ei kaikilla ole näin kotona, mutta minä arvostan näitä arvoja ja tätä tapaa. :wink:

2 tykkäystä

Enkä todellakaan halua pilata viikonlopun tuomaa kivaa oloa vänkäämällä mistään olemattomista. :grinning:

1 tykkäys

Pyrin kirjoittamaan niin että kaikilla muillakin, kuin minulla itselläni, olisi hyvä olla.

2 tykkäystä

Lyön lusikkani soppaan, me ukkelin kans ollaa mietitty et on se vaa hyvä ettemme aikanaan tehneet lapsia laisinkaan. Siihen oli kaksi syytä toinen oli perimä ei kummallakaan hyvä ja toinen oli tämä maailman tilanne, ihmiset hukkuu omaan shittiinsä joskus ko ysäri aikaan oli jo ihmisiä liikaa maapallolla.

1 tykkäys

Neutraalius on joka tapauksessa vastakkainasetteluun pyrkimätöntä. Neutraalius on rehellisyyteen pyrkivää. Jos ajatellaan, että lapsi katsoo jotain luonto-ohjelmaa, missä otetaan kantaa ympäristön tilaan, niin mukana olevan aikuisen ei pitäisi ulkoistaa vallitsevaa tilaa johonkin ulkopuolelle ja joidenkin “pahojen” ihmisten syyksi. Esim. ympäristöliike elokapina on nähnyt tämän läpi, ja protestoi erityisesti viime hallituskaudella hallitusta ja vihreitä ja vasemmistoliittoa vastaan kun ei niitä ympäristölle hyviä päätöksiä syntynyt ja kuitenkin em. puolueet (hallitus) ilmoitti, että ympäristöasiat olisivat ohjelmassaan etusijalla.
Jos ajatellaan että “lähilapsi” on herännyt ympäristötietoiseksi, niin kannattaisi ehkä alkaa tekemään asialle jotain. Tekemään ympäristön kannalta hyviä valintoja. Näin tämä lapsi ei ehkä vajoaisi epätoivoon, että kun asioille ei tehdä mitään. Politiikassa on aina vääntöä ja asiat ei tapahdu tuossa tuokiossa, näin sitä lapsen olotilaa olisi hyvä voida omilla ja lähimmäisten teoilla parantaa.

Tässä lapsi ja nuori voisi myös saada jotain oppia, että ympäristöteoilla voi olla myös seurauksia. Ei voisi sinne ulkomaillekaan oikein joka vuosi olla hinkumassa. Tai uutta kännykkää, vain siitä syystä, kun sitä tekee mieli. Vaateitakaan ei voisi ylen määrin tilata komeroihin pölyttymään.

No huh huh.

Enpä ole osannut huolestua, jos lapsukainen kuvaa koulumatkalla fasaaneja ja mustarastaita ja tykkää luonnosta.

Ehkä ajatuksen kulkuni ei ole ihan niin syvällinen. :joy:

Minulla oli ainakin hauska viikonloppu nuorten lasten kanssa.
Itsellä ei ole pieniä lapsia, eikä lapsen lapsia, niin mukavaa vaihtelua, vaikka osin raskastakin.

Kokkailua oli paljon useammin, kuin meille kahdelle aikuiselle, mutta tyytyväisinä sain lapset palautettua kotiin ja halit lähtiessä. :heart_eyes:

4 tykkäystä

Varmasti oli hieno viikonloppu ! Se on kokkailua ja keittiöpuuhastelua lähestulkoon aamusta iltaan, ja ne väliajat sitten tehdään yhdessä kaikkea kivaa joko sisällä tai ulkona. Hirveen palkitsevaa ja ihanaa olemista. Kun pikkuvieraat lähtee niin voi huokaista ja nostaa jalat pöydälle, ei tarvitse kympillä koko ajan keskittyä.
Kun mun lapsenlapset vielä vietti täällä isänsä kanssa joka toisen viikonlopun niin nautin siitä täysillä. Kummiskin aina kun ovi sunnuntaina sulkeutui heidän jälkeensä niin tuli helpottunut olo kun ei tarvinnut enää koko ajan olla sataprosenttisesti läsnä. Mutta kuitenkin taas odottamaan seuraavaa kertaa innolla :smiling_face_with_three_hearts:

Nyt viime kesänä asiat alkoi muuttumaan, ei ole paluuta enää samanlaiseen olemiseen. Vaikeaa sopeutua asiaan mutta pakkohan se on :pensive:

2 tykkäystä

Se loppuu pikkuhiljaa kun tulee teiniikä, ei oo mummolla niin paljon tarvetta sen jälkeen.
Vain kuskaamista ja jotain pientä. Enää yksi lapsenlapsi kotona, muut jo maailmalla. Onneksi on puhelin ja whatsupp että pysyy vähän mukana niitten elämässä.
Jouluna oltiin kaikki koolla, oli se Mukavaa.

3 tykkäystä