Mietin että minunkin pitää olla tästä lähtien tarkempi, että mitä kirjoittaa. Ei pitäisi kirjoittaa mitään pidempiä sepustuksia. Pitäisi osata mukautua ympäristöön missä on, että vaikeneminen on kultaa esim. täällä, on kovassa kurssissa ja sitä arvostetaan.
Olisiko kyseessä lieden tehonsäätö nappi … meillä on liesitaso jonka ostimme tasan 20 v sitten ja mieheni on vaihtanut kaksi levyä uusiin pikalevyihin ja aina vaan vörkkii hyvin.
Minun piti lukea pari kertaa että onko kyse säädöstä vai säästöstä, kun ajattelin, että onko keksitty liettä varten joku erillinen säästäjä, kunnes tajusin, että kyse on niistä lieden omista säätäjistä. Ne on kai jotain moninapaisia valintakytkimiä, jos sinne tulee 9 johtoa.
Sähköuunien lämpötilansäätö on potentiometrillä, millä ohjataan sitä termostaattia mikä säätää uunin lämmön, mutta liedessä valitaan vaan millä teholla sitä kuumennetaan.
Isäni oli työkseenkin korjannut kodinkoneita, joten hän ei antanut ostaa uusia, jos vanhaa sai vielä korjattua ja siihen löytyi tai pystyi tekemään varaosia. Äidillä on vieläkin käytössä Strömbergin erillisuuni ja liesitaso, jotka oli hankittu ennen veljeni syntymää 1972. Muistan kerran korjanneeni uunia isän kanssa. Sinne taidettiin vaihtaa termostaatti ja samalla parannettiin eristystä.
Meillä on keittiössä tämän talon mukana tullut keraaminen liesitaso, joka on varmaankin talon alkuperäinen eli 80-luvun lopusta ja liesi toimii edelleen moitteetomasti. Yhden merkkivalon olemme siihen vaihtaneet. Saman ikäpolven Rosenlewin uunista murtui luukun sarana ja siihen ei enää löytynyt varaosaa vaikka etsin ympäri Eurooppaa. Uunissa komeili Rosenlewin logon alla teksti: “Valmistettu Länsi-Saksassa”. Oli sitten pakko hankkia uusi uuni, mikä ei varmaankaan ole yhtä pitkäikäinen kuin se vanha.
Jatka vaan kirjoittelua ja pitkiäkin juttuja, sillä muuten jää tekstissä oleva informaatio aika pieneksi ja sittenhän niitä väärinkäsityksiä syntyykin, kun joutuu arvailemaan mistä on kyse.
Minä ainakin kirjoitan pitkiä tarinoita enkä mieti että se saattaa jotain haitata tai kyllästyttää. Mun jutut voi jättää lukematta, jos ei kiinnosta.
Nyt mulle ainaski on tullu yksityis viestit perille ![]()
Äkkiä kuluu aika. Huomasin viiden vuoden kuluneen, kun sattumalta vilkaisin henkilökorttia. Se vanhenee muutaman viikon kuluttua. Aloitin uusimisen käymällä passikuvassa ja kotiin palattua tilasin henkilökortin. Pitää käydä poliisiasemalla, onneksi sijaitsee lähellä. Varasin ajan käyntiin samalla istumalla.
Säästyy 25 €, kun sama kuva käy ajokorttiin. Sen uusimisen hoidan, kun saan henkilökortin.
Minun henkilökortti vanhenee elokuussa.
Minä jopa äänestin kahdesti vanhalla henkilökortilla kun oletinkin ettei ne niin tarkkaan syynää kuin pankki.
Ei kevät vaan ilmastonmuutos joka tuo kaikkea vähemmän kivaa tullessaan.
Tänään oli jo pajunkissoja yhdessä puskassa… Ne puskat missä oli kellanruskeat varvut oli vielä ilman kisuja.![]()
Ihmettelen vaan, että nyt kun ihmiset on alkaneet laihduttamaan lääkkeillä, niin nopeasta painonpudotuksesta ei enää varoitellakaan. Vaan nyt voi kaikessa rauhassa pudottaa parikin kiloa viikossa ja ei haittaa mitään, vaan on kovinkin terveellistä.
Kai olen väärässä, kun sanon että nämä laihdutuslääkkeet lisää lääketehtaiden, apteekkien, lääkäreiden jne. tuloja ja sen takia ei sitten entiset totuudet enää pädekään.
En ole perehtynyt asiaan kovinkaan syvällisesti. Ehkä alta vuorokauden.
Tässä on vielä sekin, että tuo lääkkeillä laihtuminen perustuu siihen, että ruokahalu menee (?). Joten joku tässä nyt mättää kun yhtäkkiä voikin lopettaa syömisen.
No, olen tietämätön. Muuta selitystä oikein ole.
Minä en ymmärrä sitä että syötetään lääkkeitä jotka lihottaa ja pöhöttää ihmisiä.
Voisin kuvitella että heille annetaan jotain vastapainoksi olevaa lääkettä.
Niiden ihmisten joita lääkkeet lihottaa on ihan toivotonta yrittää laihduttaa omin konstein.
Ja paljonko heitä on. Me noin normaalipainoiset helposti kommendoitaan lihavia tietämättä miksi heillä sitä painoa on tullu liikaa.
On osalla varman liikunnan puutetta ja ehkä ruokavaliossa olis petraamista mutta ei aina syy ole siinä.
Kortisoni lihottaa kun sitä joutuu syömään. Naapuri söi fibron kipuihin kortisonia ja varoitin että lihoo siitä. Nyt sitten on mennyt ojasta allikkoon kun polvet ei kestänyt lihomista.
Eilen uutisoitiin että laihdutuslääkkeet on vaarallisia silmille.
Meillä olikin vähän erilainen viikonloppu.
Sain veljentytöt viikonlopuksi yökyläilemään.
Nyt on ollut monenmoista pikkutyttö hommelia.
On kiharrettu hiuksia synttärikutsuja varten, harjoiteltu neulomista, lasten ohjelmia, mukavia keskusteluja nuorten naisten kanssa, ym ym.
Hyvää ja kivaa vaihtelua tasaiseen arkielämään. ![]()
Eilen aamulla pienempi sanoi, että hänellä on kiva ja hyvä olla täällä.
Ihana kiitos neidiltä, vaikka jouduin ekana iltana hiukan ojentamaan isosiskon kiusaamisesta. ![]()
Sen yhden pienen kärhämän jälkeen onkin mennyt kaikki tosi kivasti ja vailla kiukkua.
Eikä ole ollut yhtään koti-ikävä, vaikka ovat yökylässä ekaa kertaa meillä.
Vaan onhan se aika rankkaa, että alle 10 vuotias on huolissaan itämeren saasteisuudesta, (tuli jutuksi kun katsottiin avara luonnon itämeri jakso).
Ja hän murehti myös luonnonsaastuttamista, ilmastonmuutosta jne.
Hyvin ne pienetkin ymmärtää elämän tosiasiat.
Tuon kortisonin olen omakohtaisesti kokenut että lihottaa, pöhöttää ja nopeasti heti kun lääkitys alkaa.
Onneksi sain toisen lääkärin kuin ken minulle sitä määräsi vielä maximi annoksen vuorokaudessa.
Lääkkeellä ei edes ollu mulle mitään hyötyä van tuplasti enempi haittaa.