Hitsi,kissa on syöny puolet mun hyvin kasvaneesta kasvista,mitä en kyllä muista mitä siinä on=)mutta tuhonnut on jo puolet=(.Jospa kissa nyt oppi olemaan koskematta=)muut eivät näytä onnistuvan,tai sitten niissä kestää,täytyy vain odotella.
Minulla on yksi sitrus elossa, kylvin keväällä sitruuna, appelsiinin ja mandariinin siemeniä hydroon ja osan on koiranpentu tuhonnut ja osa oma huolimattomuus. Tämä yksi on 15cm korkea ja vielä terhakka.
Tartleena jos sitruunapuun oxat juurtuu niin voisin huolia pari oksaa sinulta, nehän olisi sopivasti vesijuurrutettuja hydroon
Mahtaako mun sitruspuu olla kuolemassa, kun lehtiä ei enää tunnu tulevan. Runko on kyllä vihreä, mutta jotenkin kituisen oloinen. Puu on 4-5v vanha ja elänyt kituisen näköisenä varmaan puolet ajastaan.
Kuva: http://tinyurl.com/yjzuvg5
Valonpuute? Liikakastelu? Näyttäisi nyt syksyn lehdet putoovan... Tarvinnee paaaaljoooooooon vähemmän vettä kuin aurinkoa, tässä asiassa puhun asiantuntijan rintaäänellä: olen kuolettanut kaik sitrukseni jo 3 vuotiaina, syyt edellä
Puu on kyllä ollut pari viime vuotta kesät-talvet samanlainen lehtien osalta. Kesällä pidin puuta ulkona terassilla, muttei juuri auttanut. Pitää kai vähentää kastelua, että multa on kuivaa. Puu yrittää kovaa tehdä silmuja, mutta ei sitten jaksakaan lehdiksi asti.
Minulla on myös saman ikäinen (5v) appelsiinipuu, jossa vähän samaa ongelmaa. Siinä latva näkyy kuihtuvan, mutta alhaalta tulee uutta versoa. Puu on noin 80cm korkea. Onko tämä normaalia?
Mulla on kyllä iso ongelma,niistä siemenistä mitä pistin kasvamaan,sitruunaa,mandariinia,passionia,ja mitähän kaikkea muuta,niin 4 on onnistunut,mutten tiedä mitkä,kun unohdin merkitä ne=/.Pääasia kuitenki että taimia tulee=)Häiritsee vain ku ei tiedä mitä on tulossa.
2 kesäinen appelsiini tai sitruuna on kohta metrin mittainen , kuinkahan isoiksi ne kasvaa… ensi kesänä varmaan tulee tuplasti mittaa lisää ellen latvo…
Ei mikään hirmuisen hyvä kuva kääpiösitruksestani, mutta jonkinmoinen kuitenkin. tämä kasvi on tällä hetkellä täynnä nuppuja:)
Minä laitoin avokadon siemenen ekaksi veteen,oli siellä kauan muttei mitään tapahhtunut,laitoin multaan sen 29.9 meni aikaa,mutta sitten alkoi vähän tapahtua,toiseen päähän tuli halkeama,annoin sen olla,mutta ei mitään taaskaan tapahtunut,nyt viikko sitten laitoin sen hyllyn päälle ja ajattelin että nakkaan sen pois,se oli hyllyn päällä vähänaikaa ja olin ottamassa sitä hyllyn päältä pois että heitän menemään sen,niin yllätykseksi se oli halennut kahtia ja varsi tulee halkeamasta kohta ulkopuolelle:D En tiiä vaikuttiko se että hyllyn päältä se sai spotista enemmän valoa,mutta hyvä näin,oli kyllä mukava yllätys=)
Todella hitaasti oma sitruunan taimeni kasvaa. Pistin toukokuussa hedelmästä otetusta siemenestä kasvamaan ja nyt se sitten on vaan jonkun 12-15cm korkuinen + 2 lehteä.
Voi ei!
Minun kumkvattini on ollut jo päälle kaksi viikkoa vailla ainuttakaan elävää lehtä, ja kaikki varretkin ovat rutikuivia! Kasia ei voi enää edes verrata ylläolevaan. Kaikki nuputkin ovat varisseet
Kasvi on päässyt pari kertaa kuivahtamaan.
Kumkvatti oli minulle tosi rakas, ja siksi haluaisin sen vielä elvyttää. Olen kastellut sitä kyllä koko ajan, ettei multa pääse enää kuivahtamaan. Voiko olla,e ttä kun ollaan lähempänä kevättä, niin kumkvatti rupeaisi taas työntämään uusia lehtiä? Voisiko olla mahdollista, että sillä on nyt jokin lepokausi tms.?
Leikkaa rutikuivat oksat poies, kunnon kastelu ja mahdollisimman valoisaan paikkaan. Tuolla konstilla on eräätkin tappotuomion saaneet sitrukset herätetty henkiin. Vahvoja piruja ovat.
Vähintäänkin rungosta pitäis alkaa uusia lehtiä työntymään pikkuhiljaa.
Kiitos suuresti avsutasi, tamarillo!(lävitseni löi helpotuksen aalto)
Tässä minun appelsiinini. Ollut viime kesästä lähtien kylvö- ja katusmullassa, pitäisikö tänä vuonna vaihtaa suurempi purkki ja laittaa ravinteikkaaseen multaan?
purkki minusta hyvänkokoinen mutta ravinteikkaasta mullasta pitävät, meinaan minäkin uudet mullat tolle mun hujopille vaihtaa vaikka ruukkua en isompaan vaihdakkaan.
Luin tuolta joltain palstalta, että huonostivoivaa kasvia poi koittaa piristää omatekoisella "keskoskaapilla", eli laittaa huonostivoiva kasvi muvipussiin, ja puhaltaa se täyteen hiilidioksidia ja antaa noin vuodokauden olla.
Mitein, mahtaisiko tuo toimia minulla, kun kokeilisin piristää kääpiösitrustani? Muutama tuollainen hiilidioksidikuuri?
kokeilemalla se selviää
Tässä tämänhetkinen tilanne kääpiösitrukseni kanssa, laitan ennen
- ja jälkeen -kuvat...mutta ilmeisesti jonkin verran toivoa on, sillä joku täällä sanoikin, että nämä ovat sitkeitä. Nimi muuten onkin (aina ennen olen vain kääpiösitrukseksi kutsunut), Citrus calamondin.
Mulla on tällänen yksi sitruskasvi, joko appelsiini tai mandariini, joka kasvaa anopinhampaan kanssa samassa purkissa sulassa sovussa. Lapset aina tunkee niitä siemeniä kaikkiin purkkeihin ja joskus sit oli yks itänyt. Joulukuun lopussa huomasin et se oli yht''''äkkiä aivan täynnä punkkeja ja seittiä ! Ja lehdet oli kellastuneet, puolet jo kuivettuneet ja tippuneet. Sen siitä saa kun kasviraukka on syrjässä ja jätetty vaille huomiota...multakin kuivunut koppuraksi.
No äkkiä tapaus suihkuun ja kunnon pesu ja kaikki, siis ihan kaikki lehdet putos sinne lattialle. Mut muuten oli runko vielä vihreä ja anopinhammaskin hyvinvoiva. Kiikutin paljaan rungon takas ikkunalle ja aattelin et katotaan kuinka kasvin käy.
Tässä tän aamunen näkymä:
Uutta pukkaa! Kärjissä on kans ihan pienet lehden alut ja punkeista ei tietoakaan. On se uskomattoman sitkeä kasvi !
Onko kukaan koittanut hunajapomeloa kasvattaa? Siinä onpi aikas pienet siemenet itse hedelmään verrattuna. Ajattelin tökätä purkkiin niitä siemeniä ihan kokeeksi.