Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Tässä on otsikko kaikille sitrushedelmille. Rumeliini on toiselta nimeltään ugli.

Kivaa, yksi appelsiininsiemen on itänyt! vaan kyllä siinä kesti...

Koska laitoit siemenen maahan?

Minä laitoin sitruunan, verigreipin ja appelsiinin siemeniä itämään. Melkein kaikki siemenet itivät ja nyt odottavat purkkeihin laittoa noista kaupan liharasioista appelsiinin taimia on kuusi kappaletta ja niistä kolmella on toinen kaksonen, en tiennyt että yhdestä siemenestä voi tulla kaksi alkua.. sen jälkeen sitten pitäisi saada niitä jonnekkin muualle elelemään sillä täällä loppuu muuten tila naurua

Maaliskuun loppupuolella muistaakseni... eli joka tapauksessa siinä kesti

Täytyykin tänään kipaista kauppaan ostamaan sitruuna. Kumkvatti kiinnostaisi myös, mutta meidän pienessä kaupassa en sellaista ole koskaan tavannut, ehkä isommista marketeista sellaisen voisi löytää. Onko kukaan saanut sitruunaa kukkimaan? Kuinkahan monta vuotta siihen menee? malttamaton kun olen, kaikki pitäisi saada nyt ja heti.

Kumkvattia olen kaupastani myös tiirannut, mutta ei sitä ole näkynyt. Pitää muistaa vihjata myyjille, että voisivat ihan kokeeksi tilata vaikka yhdennaurua

Minullakin odottaa tuolla kaksi sitruunan siementä kylvämistähymy Olen odottanut että sade lakkaa ja pääsen ulkopuuhiin.

Nyt toinenkin potti on itänyt... siitä tuli yhdestä siemenestä kaksi.

hih.. minäpä huomasin että yhdestä sitruunasta on kasvanut kolmonen :)

Kumkvantteja taitaa olla saatavissa syksyisin, muisten. Olen harrastanut näitten harvinaisten hedelmien antamista nimipäivälahjoina ym pikkumuistamisina, viemisinä herättää ainakin lapsissa riemastusta kun aikuiset eivät hedelmää tunnekaan....

Sitruslistasta puuttuu vielä pomeranssi -siis se kaamean makuinen appelsiini, josta vain kuoret kelpaa - mämmiin ja viipurinrinkeliin ainaskin käytetään. Keräsin matkamuistoksi siemeniä, mutteivat ole itäneet vieä.

Kumkvattien kanssa saammekin sitten hyvin "aikamme kulumaan" syksyn kaamoksessakieli ulkoa

Mun viime vuonna siemenstä kavattamani aplarin taimet kokivat kuoleman alkukeväästä:( Päärynäpuun taimikin heitti henkensä talvella...). Nyt on uudet siemenet olleet mullissa muutaman viikona, myös Litsin siemenet ja eilen laitoin multiin viinirypäleiden siemeniä.
Nää "kaupan hedelmät" on aina mielenkiintoisia kokeilla saada kasvamaan!

Onko kellään kokemusta siitä, kuinka nopeasti sitruuna ja appelsiini kasvaa sirkkalehtivaiheen jälkeen?

Ei ole tullut pantua ylös mitään aikoja, mutta eivät ne hitaita ole minusta. Verigreippi jumi minulla vähän pitkään, mutta vaihdoin sen länsi-ikkunalta itäpuolelle ja silloin se piristyi.

En muista enää mitä nuo minun sitrustaimet ovat. Muistaakseni jotain mandariiniä kai, kun yleensä niitä ostan kaupasta. Mutta kuitenkin 5kpl reilun vuoden ikäisiä taimia ovat nyt n.20cm korkeita, ja tykkäävät olla aurinkoisella ikkunalla.

Nyt kun katselin niitä tarkemmin, niin ovathan nuo jo n.30cm korkeita.

Eli aika haipakkaa ne kuitenkin painaa. No kiva. Tarviiko ne talvella lisävaloa (mahdollisuus siihen on.)  Laittaisin ne talveksi lounaisikkunalle.

Löysin tänään kumkvatteja läheisestä supermarketista. Kymmenkunta ostin ja ensimmäisestä löytyi jo oikein komea siemen. Taidanpa laittaa kumkvattikasvuston tulemaan. Jos onnistuu, halukkaille löytyy sitten taimia myöhemmin.

Voitko sitten Giardina laittaa kuvia kumkvateista (meniköhän se nyt noin, hällä väliä) kun ne kasvaa? Jos mä pyydän kauniisti silmän isku