Itsellänikin päätyivät ihan vaan kokeilunhalusta jonkin aikaa sitten kumkvatin siemenet multiin... samoin litsin.
söitkö muuten Giardina sen hedelmän, oli tosi herkullista eikö
Itsellänikin päätyivät ihan vaan kokeilunhalusta jonkin aikaa sitten kumkvatin siemenet multiin... samoin litsin.
söitkö muuten Giardina sen hedelmän, oli tosi herkullista eikö
Söinhän minä ne, kaikki kymmenen hedelmää ja nyt ois siemenet odottamassa kylvämistä. Niitä taitaa olla täysi tusina, joten odotettavissa on sitten pieni kumkvattiviidakko, mihkähän ne saa kasvamaan kun täällä on jo valmiiksi jonkunlainen viidakko valmiina.
Juu justiinsa, viidakkoja vaan sitten toivotaan sekä sinne että tänne ja hyviä hyllyjä ikkunalaudoille, jotta potit saadaan moneen kerrokseen...
Ensimmäinen litsi on itänyt. Tämä siemen lukeutui niihin, jotka liotin yön yli. Itämisessä kesti noin kolme viikkoa.
Minulla on ongelmia saada taimet sirkkalehtivaiheesta eteenpäin. Mandariinin taimissa on jo sentään muutama lehti, mutta ne ovat nököttäneet ihan saman näköisinä jo huhtikuusta asti, pituutta on huimat 8 cm. Epäilen vähää valoa, mutta onkohan muuten olosuhteet kunnossa? Samoin lannoitan kuin kaikkia muitakin ja kastelen vähän kerrallaan 2-3 päivän välein eli multa on kosteaa mutta ei koko ajan märkää. Alan turhautua mokomiin Miten yleensäkin taimia tulisi kohdella, kiinnostusta olisi kokeilla siemenestä kasvattaa mutta kaikki tähänastiset ovat heittäneet henkensä tuntemattomasta syystä viimeistään puolivuotisina.
Hannanen, täällä on justiinsa sama propleemius! Siitä on niin kauan, kun ne itivät että luulis niitten tekevän jo jotain lehtiä sirkkalehtien jälkeen mutta ei. Missä vika?
Liika kosteus ja liian vähä valo voipi olla ongelman ydin. Pikkutaimia ei myöskään kannata lannoittaa Ennen kun ne ovat kasvattaneet sen ekan kasvulehden. Miun sitruskokeiluni itivät ja kasvoivat kuin kulovalkea vaikka pidin niitä paahteessa ja muistin aina juuri ja juuri ennen nuukahtamista kastella :D Multana käytin ihan tavallista puutarhamultaa johon sekoitin hiekkaa ja pohjalla kunnon salaojitus. Sitrukset pitävät tasaisesta kosteudesta mutta hukkuvat vallan herkästi.
Mandariinikokeilun päiväkirja 2006:
22.2 Laitoin kymmenen mandariinin siementä itämään.
17.3 Kolme itänyt
22.3 Seittemän itänyt
26.3 Kun tuplaitäjät lasketaan niin itäneitä on 16. Oikein hyviä alkuja 3 ja keskitasoisia 10
22.4 Kasvulehdet esillä ja kouliminen myöhässä! Kaikki taimet niin hyviä, että otan vaan kaksi parasta.
Samalta kesältä olen merkannut että edellisenä vuonna kasvattamani veriappelsiini rojahti nyt toisena vuonnaan niin hillittömään kasvuun että olin ihan pulassa mihin saan sen kohta mahtumaan jos jatkaa kasvuaan siihen malliin. Kasvua tuli sinä kesänä melkein metrin verran, mutta joululoman aikana uudet vihreät kasvustot kuolivat kuivuuteen, enkä jaksanut enää katsella sitä vaikka se alkoikin kasvattamaan uusia oksia niistä osista mitkä ei olleet kuivuneet. Lannoitin koko appelsiiniakin tasan yhden kerran: tikkuja multaan keväällä ennen kuin se rojahti kavuun.
Liika kosteus vois olla kyllä mutta valoa pitäis kasvarissa kyllä riittää. Ovat tosin vain taimikasvatushyllyllä, mutta siinäkin aurinkoisimmalla mahdollisella paikalla! Entäs lämpö, päivällä kasvarissa on tosi kuuma mutta öisin lämpötila on tietysti viileämpi. Eikös niiden pitäisi juuri tykätä tuollaisesta lämpötilanvaihtelusta?
Niin miunkin mielestä, mutta ainakin liika paahde tuppasi min kämpässä närkästyttämään niitä välillä, mutta luulen että se johtui siitä että ne kuivui liian nopeasti eikä varsinaisesti siitä että lämpötila hiveli välillä 34 astetta... eteläikkunallinen yksiö.. koko eteläseinä on periaatteessa ikkunaa. Voi kuvitella millasta täällä on aurinkoisella kelillä :D
Ehkä se on vaan se liika kosteus juurilla. Kokeile koulia hiekkamultaan?
Mutta mutta.. kahdesta viikosta kuukauteen noin suurinpiirtein on kestänyt kylvöstä sirkkataimiin ja toiset pari viikkoa-kk että on tullut ekat kasvulehdet. Jos ne vaan miettii. Kasvaako vaiko eikö kasvaa...
Jassoo. Eli valoisimmalle ikkunalle ja mullan pitää kuivahtaa kastelujen välillä (kunnolla?) ja varovainen lannoitus. Näillä siis mennään. Lisävinkeille tervetuloa ja näille kiitos
Sitruunapuuni voi tosi huonosti keväällä, se mökötti ja pudotteli lehtiään kun oli ensin pudottanut viimeisen sitruunansa (joka oli hyvänmakuinen). Heti kun yöpakkaset loppui, vein sen pihalle aamu- ja päiväaurinkoon. Siitäkös tuo villiintyi, kukkia oli kymmeniä ja lisää tulee koko ajan, nyt on viisisenttisiä vihreitä pullukoita pikkusitruunoita ja uudet lehdet on monta kertaa isompia kuin vanhat. Luojan lisäksi minäkin olen kastellut sitä ja lannoituksena se on saanut liotettua merilevää. Korkeutta ei ole tullut nimeksikään, mutta leveyttä... Nyt on jo hätä kädessä, mihin ihmeeseen saan sen mahtumaan syksyllä!
Tarleena kuinka vanha sinun sitruunapuusi on kun hedelmiä tekee?
Ei aavistustakaan. Sain sen mieheltäni äitienpäivälahjaksi keväällä. En tiedä onko se istutettu jonkun toisen puun varteen vai onko ihan samaa alusta alkaen. Kasvuvauhdista päättelen ettei ole vielä kovin vanha, vaan kasvaa hurjan paljon kesän aikana. Täytyy varmaan sateiden tultua alkaa totuttelemaan sisälle menoon. Jos se valtaa liikaa tilaa, otan sakset käteen.
Muistan kyselleeni täällä -06 keväällä miten saan sitruunansiemenet itämään. Sen jälkeen en olekaan täällä käynyt, mutta siemenet lähti ihan kivasti itämään :) Laitoin niitä silloin multaan kolme, mutta vain kaksi niistä iti ja lopulta vain yksi selvisi. Nyt tuo ainokainen on kasvanut vuodessa ihan mukavasti, joskin pituutta on vasta noin 13cm, lehtiä on 11kpl ja 12. lehti on tuloillaan. Nyt kesän aikana se on kasvanut hurjasti, viime kesänä se ei tainnut saada aikaan kuin 4-6 lehteä.
Mutta nyt olisin kiinnostunut latvomisesta, koska näyttää siltä, että sitruunani kasvaa vain ylöspäin. Olen lukenut Langerin "Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taatelipalmu"-kirjan ja vaikka siellä hyvin latvomistakin käsiteltiin, niin hieman jäi auki ajankohta. Eli voinko latvoa nyt samantien sitruunani vai odotanko kevääseen? Sillä leikatulla latvalla ei kai sitten mitään tee, ts. se ei juurru? Mietin vain, että miten hurjasti raaskin sitten napsaista latvaa pois. Etenkin kun ne parhaimmat lehdet on nyt tuolla latvassa..
Tässä vielä kuva sitruksestani, kuva ei ole ihan tuore, sillä tuo latvassa nököttävä pieni lehti on jo kasvanut täyteen mittaan.
Paras hoitaa latvominen kasvukaudella, nyt kun lepokausi on juuri alkamassa aiheutuu siitä kasville turhaa stressiä. Voi latvoa ihan yhdenkin lehden pois, mutta siinä voi käydä niin, että varsi jää sitten niin ohueksi, ettei kasvi pysy itse pystyssä. Ehkä joku 1/3 verson pituudesta on sopiva. Kyllä se sitten kasvattaa nopeasti uuden latvaverson ja todennäköisesti toimenpiteen jälkeen kasvaa myös sivuversoja ainakin melkein jokaisesta lehtihangasta.
Okei, kiitos vastauksesta. Odottelen siis syksyn ja talven yli keräten samalla rohkeutta sitruunan käsittelyyn :D
Ostin ensimmäisen sitruspuuni kesän alussa. Kasvi oli koko kesän valoisalla ja jopa paahteisella parvekkeella. Pituutta tuli lisää n. 5 senttiä ja latvaan ilmestyi isot vaaleanvihreät lehdet. Elokuussa siirsin kasvin sisätiloihin (ajattelin että se ei kestä kylmiä öitä ulkona) Nyt lähes kaikki hedelmät ovat pudonneet (ohjelapun mukaan tämä on normaalia?) Voiko hedelmien siemenistä kasvattaa uusia puita? Milloin siemenet kannattaa laittaa itämään? Sisällä ollessaan kasvi on ruvennut pudottelemaan lehtiään oikein urakalla. Päivittäin alas ropisee lukuisia lehtiä. Onko tämäkin normaalia? Mistä lehtien putoaminen johtuu? Kesällä kasvaneet uudet lehdet ovat tiukasti kiinni
Istutin sitruunansiemeniä noin viikko sitten ja on nyt lähteny itämään… niin osaisko joku sanoa, että kannattaako ruukun päällä pitää vielä kelmua vai pitäiskö ottaa jo pois…?
Minulla on joskus ollut kelmujen ja muovipussien kanssa epäonnea, tuuletus ei ole ollut riittävää. Nykyisin käytän pistokkailla muovista virvoitusjuomapulloa taimien päällä, sillä varauksella tietysti, että sopivat pullon sisään. Saksalaisketjun sihijuomapullot ovat kaksilitraisia, riittävän korkeitakin, pullon pohja leikataan pois sopivalta korkeudelta. Tuuletusta varten otetaan korkki pois, sisällä vallitsee sopiva pienilmasto…
juup… ite oon siihen kelmuun tehny reikiä nuppineulalla mutta en tiedä hyödyttääkö mitään mutta mitenköhän kauan sitä olis sitten hyvä pitää siinä päällä…? nyt on siis viikon ollu itämässä… jotain vihreetä pilkistää mullasta mutta korkeutta ei niillä vielä yhtään
Heti kun vihreää alkaa pilkistää niin kelmut pois. Sitruskasvit ovat ehkä tarkkoja siitä etteivät kuivu, mutta myös hyvin tarkkoja siitä etteivät ole liian märkiä. Jatkokastelu kannattaa sitten pikkutaimelle suorittaa joka aamu mututuntuman mukaan ihan pelkällä suihkepullolla ellei nyt multa näytä ihan oikeaa kuivumisen merkkiä. Noin on mulla onnistunut niin appelsiinit kuin sitruunatkin.
Hedelmien tekemisestä en tiedä mitään Niin isoksi en ole koskaan viitsinyt niitä kasvattaa kun ne toisena kesänään alkaa aina kasvaa kuin kulovalkea, mutta lehtien tiputtelu on normaalia sekin. Vanhat lehdet pois ja uusia tilalle. Kautta vuoden hyvä valo, mutta ei mitään kevätauringon paahdetta kuitenkaan. Viimeisin appelsiinipuuni tuntui tykkäävän eniten paikasta ohuen valoverhon takana. Ihan vain synkimmäksi ajaksi vuotta siirsin verhon pois edestä.
Itse en ole koskaan latvonut. Tykkään että puulle tulee vähän korkeutta. Se haarautuu itsekin kuhan se on saanut vähän kasvaa ja kaikista on tullut ihan tasapainoisen näköisiä pikkupuita ilman latvontaakin. Jokusen oksan olen joskus nipistänyt kun ei oo miellyttänyt.