Ok… eli kelmut pois heti, kiitti ku vastasit niin en tapa heti alkuun mun sitruunoita mangon ja avokadon istutin kanssa samoihin aikoihin, mutta niiden itämisessä taitaa mennä vähän kauemmin. Suihkupullolla oon juu kastellu ettei mee liikaa vettä…
Mulla on nyt ne kaikki sitruunat samassa ruukussa, mutta niiden pitää vissiin antaa kasvaa jonku verran korkeutta ennen ku kannattaa istuttaa omiin ruukkuihin…?
Kaikilla sitruskasveilla mihin oon törmännyt on aika pitkä ja vahva pääjuuri joka vaatii paljon tilaa suoraan alaspäin. Kovin pitkään en oo koskaan pienessä ruukussa pitänyt mutta esim. sen ekan vuoden kun ne vielä pysyy pikkusina oon tunkenut vaan kolme/neljä tainta samaan ruukkuun joka on halkasijaltaan 15 senttiä. Ne pärjää ihan hyvin. Mutta sen ekan vauvavuoden jälkeen ne vaatii omat ruukut koska ne alkaa kasvaa niin kovasti ja siitä pääjuurestakin tulee aika mahtava Mahdollisimman syviä ruukkuja tai multaa purkki niin täyteen kun kehtaa laittaa kuhan muistaa kasteluvaran.
Oon myös salaojittanut sitrukset todella huolellisesti ja sekoittanut multaan vähän hiekkaa. Sellaista missä on eri raekokoja. Ei ihan pientä ja silkkistä. Lannotuksen oon hoitanut keväällä kun kasvu alkaa ihan tavan puikoilla ja kovemman kasvun alettua myös kesänlopulla vielä puolella annoksella puikkoja.
Tota kanssa mietin, että voiko laittaa samaan ruukkuun enemmän, mutta hyvä jos niin voi tehdä… mulla kun nimittäin niitä on 10 itänyt niin ei ihan niin monta ruukkua tyhjänä tällä hetkel, ja tilaki meinaa jo loppua kesken. kai niitä vois sitten antaa vaikka lahjaks kun on eka saanu kasvatettua jonkun verran, toivottavasti kasvaa
Hiekkaa kävin kans hakemassa tosta hiekkalaatikolta talteen ennen ku maa jäätyy niin sitä voi sitten varmaan sekottaa vähän sen mullan sekaan sitten kun istutan ne…
Yks kysymys muuten… Mitä tarkotat että lannoitus puikoilla? En noista lannotusjutuista oikeen vielä tiedä mitään kun vasta niin uusi viherharrastaja
Hehe Niitä aina itää paljon kun ei malta olla kylvämättä kaikkia ihania pulleita siemeniä. Min heitän yleensä vuoden kasvatuksen jälkeen ne mistä en tykkää ihan vaan roskiin omaksi järkytyksekseni kun en omaa sellasia naapureita tai tuttuja edes samassa kaupungissa joille vois niitä työntää. Valkkaan vaan yhden tai kaksi parasta niistä vuoden kasvaneista jotka laitan omiin ruukkuihinsa.
Hiekka kun hiekka kelpaa kuhan se on näennäisesti puhdasta. Jos kammoaa jotain piileviä bakteereja niin kattilanpojallisen hiekkaa voi kiehauttaakin veden kanssa. Kannattaa valita vaan se vanha teräskattila eikä sitä uutta teflonkattilaa
Lannotepuikot on siis niitä puikkoja mitä marketeissa myydään nestemäisten lannoitteiden vieressä siellä kastelukannujen ja muun kukkasälän seassa. Paketissa on ohjeet. Nestemäisiä lannotteita en oo koskaan viitsinyt puuvartisille kasveille käyttää. Puikot on niiiiiiin paljon helpompiakin.
Ok, kiitti vinkeistä En välttämättä itekkään niitä kaikkia kymmentä aio istuttaa omiin ruukkuihin, jos vaikka kans valitsisi parhaat niistä… Ajattelin kuitenki laittaa vähän enemmän niitä itämään kun en tienny että miten hyvin ne lähtee kasvamaan, mutta hyvin on lähteny
Voi ei! huomasin just että se vihreä mikä mullasta pilkisti, oli siementen juuret… olin istuttanu ne siemenet väärin päin eli taitaa mennä kelmu takas päälle, ihmettelinki vähän että miten noin nopeesti lähtee kasvamaan… noooh virheistä oppii
Kyllä niissä siemenissä on sisäänrakennettuna tieto siitä, että juuren pitää kasvaa alaspäin ja verson ylöspäin. Jos vielä värikin oli vihreä, niin eihän se silloin juuri ollut. Siemenillä ei ole tämäpuoliylöspäin-juttuja, tai ainakin hyvin harvoilla siemenillä on, jos ollenkaan. Äkkipäätä en nyt kyllä muista.
ai oke… mutt ne kaikki oli lähteny kasvamaan alaspäin eli multaan päin… ni siitä päättelin että olis juuria… en nyt sit tiiä onko vai ei… kyllä ne must oli juuria ehkä tai siis siinä oli sitä vihreetä siinä siemenen päässä mutta se juuriosa oli sellanen vaaleen keltanen
Kuva yhdestä..
juup.. eiköhän se ole juuri sitten, hyvä kun tajusin ajoissa niin käänsin ne siemenet.. ei oikeen silloin tienny , että miten päin laittaa ne sinne multaan kun ne istutin ..
Millään ei ala-asteen oppeja muista, niin huono muisti muutenki ja siitä nyt aikaa hmm jokunen vuosi
Olisko kellään kuvaa siemenestä kasvatetusta sitruunasta? Mulla on nyt jotain 1-2cm korkusia taimia, niin olis kiva nähdä minkälaisia niistä suunnilleen tulee kirjoissa ollut aika huonosti kuvia..
Tällaisilta näyttävät mun mandariinintaimet, sitruunantaimet lienevät kutakuinkin samanlaisia.
Kivannäkösiä! aikas tuuheita.. ite ajattelin että tulis aluks vaan sitä vartta jonkun verran sieltä.. Laitoin kanssa muutaman mandariinin siemenen itämään, toivotaan että lähtee kasvamaan..
Ikkunalaudalla vuoden vanha sitruuna. Kuva maaliskuulta. On jo muuttanut meiltä pois.
hieno! olis kivaa jos kasvais sitruunoita niihin, mutta siinä saattaa mennä jonku aikaa.. jos sellasia edes tulee....
Olen joskus ikuisuuksia sitten onnistunut saamaan siemenestä kasvatettuun appelsiiniin hedelmiä monen, monen kasvatteluvuoden jälkeen. Pienenpieniä, kitkerän makuisia… “arvoa” siis vain koristeena. Mutta onhan se saavutus sinällään. Kai?
No kyllä se must ainaki on aika saavutus jos on tullu hedelmiä.. Iskälle oon just yrittäny väittää että se on mahollista mut se ei usko
Mulle olis ainaki saavutus jos onnistuis pitään niin hyvää huolta et tulis hedelmiä..
Tässä mun sitruuna, siinä oli alunperin 3 siemenestä kasvanutta vartta, mutta meni muutama talvi takaperin ihan kaljuksi (vissiin vihannespunkkeja ja liika kuivuus) ja leikkasin sitten aika rajusti. Meinasin heittää mäkeen koko kasvin, vein autotalliin (jossa n.17 asteen lämpö ja suht kosteaa) ja unohdin sinne. Se yksi oksa ei selvinnyt, mutta nuo kaksi selvisi ja alkoivat uudelleen kasvaa. Nyt on tällainen, mutta tänään juuri huomasin taas seittiä, hitsi että tuo sitruuna saa hirmu helposti noita syöpäläisiä.. No onneksi huomasin nyt ajoissa, että voi alkaa hoitamaan, ettei menisi nyt niin pahaan kuntoon ku silloin aikasemmin.
Miten paljon tuolla sinun sitruunalla, Ansu75, on ikää?