Toi sitruuna on kyl komee, pakko myöntää saattaa vaan mennä aika kauan et saa tollaseks kasvatettua.. Noi sentin taimet näyttää vielä aika pieniltä tohon verrattuna...
Niin on. Mutta älkää, älkää ikinä tehkö sitä mokaa, minkä minä tein lopulta tuon aiemmin mainitun “hedelmöivän” appelsiinini kanssa: vein sen kesällä ulos! Aijaiii, miten se nautti ja rehotti! Mutta syksyllä, kun siirsin sen takaisin sisälle, se ei enää tykästynytkään vähenneeseen valoon ja pudotti melkoisen nopeasti kaikki lehtensä ja päätti muutenkin siirtyä Entisten rajattomaan joukkoon.
Ok, hyvä tietää.. Ajattelin just et jos veis sen kesäl ulos kun yhes kirjassa oli et se olis hyväks niille.. Mut en nyt enää tiedä uskallanko sittenkää viedä ehkäpä ei
Vanhalla puolella on paljon kuvia greipeistä, joissa on kukkia ja hedelmiä!
Vanhalla puolella? oon niin uus tulokas etten tiedä missä on vanha puoli Huomasin kyl kans et esim. huonekasvit - erikoisuudet,harvinaisuudet otsikon alla oli kuvia sitruunoista…
Keskustelujen etusivulla ihan sivun alareunassa on kaksi linkkiä (päivämäärää) vanhan puolen keskusteluihin.
Ok, vähän fiksumpi taas… kiitti, kiitti
En ihan tarkkaan muista, tökkäsin siemenet multaan vissiin joskus 2000-2002 välisenä aikana. Eli ikää on 5+. Oli jo aikaisemmin korkea piiska, mutta tosiaan leikattuani aika raskaalla kädellä, on kivasti tuuheutunut. Nyt korkeutta on n. puoli metriä.
Kumkvattini oli koko kesän kasvihuoneessa pylvään päässä ja kukki myöskin koko kesän ja teki pieniä vihreitä palloja, jotka kaikki muuttuivat kasvoivat ja muuttuivat keltaisiksi.
Kun tyhjensin kasvihuoneen syksyllä, toin kasvin sisään ja edelleen sen vihreät hedelmät kellastuvat ja kasvavat pienen mandariinin kokoisiksi.
Mutta kumkvatti se on. Hedelmä on hapan ja aika ikävä kuorittava. Hedelmiä on tällä hetkellä joko kypsinä tai raakoina parikymmentä. Kasvi voi erittäin hyvin sisällä!
Eli ei välttämättä pahaks jos pitää ulkona.. Ainaki just siinä yhdessä kirjassa oli että jos haluaa saada hedelmiä niin kannattais pitää ulkona kesällä.. Hieno kans toi kumkvatti, ei jaksais millään odottaa että noi mun pikku-taimet kasvaa..
Aika pieniä tosiaan vielä
Hieno puu, hoyabella. Isot lehdet ja tuuhea.
Mikähän sitrus se on, enpä tuosta kuvasta tunnista?
Siitä on näköjään päärunko tuhoutunut ja sivuhaaroja on kaksi. Missä vaiheessa ja olosuhteissa näin kävi?
Ei saa laiminlyödä pikku sitruunaa, se suuttuu..
Ai okei. Varmaan kyllä piristää kivasti luokkahuonetta kun on tollanen hieno sitruunapuu siellä
Apua!
Minulla on n. 50-vuotta vanha appelsiinipuu, jonka isoäitini on aikoinaan istuttanut siemenestä. Puu on kerran tuottanut hedelmiä (joskus 80-lvulla) ja se on ollut ihan hyvin voiva aina tähän syksyyn asti. Olen pitänyt sitä kesäisin pihalla, jolloin siihen on aina tullut uutta kasvustoa, kuten tänäkin vuonna. Alku syksystä, kun yölämpötilat putosivat alle 10 asteen, otin kasvin sisälle, kuten aiempinakin vuosina, mutta tänä vuonna kasvi alkoi tämän jälkeen pudottaa lehtiään ja nyt siitä on lähes kaikki lehdet pudonneet. Lehtien pudottua oksat ovat myös kuivuneet, joista osan olen jo leikannut pois.
Puu on altakastelevasssa ruukussa mutta pintamulta tuntuu kokoajan kostealta ja rungon alaosa näyttää märältä.
Onkohan puulle nyt vain tullut "tunnit" täyteen ja on kuolemassa vai vieläkö sille olisi jotain tehtävissä?
Anonyymi58719… juuri tuolla tavoin kävi minun vanhan appelsiinini syksyllä. Ja siitä tuli entinen sellainen sen tien. Toivotaan, että sinun kasvisi elpyy; mitään ohjetta miten toimia, en ainakaan minä sille osaa antaa.
Ekana tulis mieleen, että tämän kesän jäljiltä voisi olla pikkaisen liian märkä. Yritäpä imaista ylimääräiset vedet pois ja vaihtaa osa mullasta kuivempaan.
Minun sitruunani pudotti myös lähes kaikki lehtensä kun siirsin sen parvekkeelta sisälle mutta alkoi sitten kasvattaa uusia ja on kohta taas ihan voimissaan, saa tosin lisävaloa siinä kuin esim. orkideani. Liekö sillä sitten osansa asiassa. Kasvaa altakasteluruukussa ja on kai jotain viisivuotias, kovasti odottelen sen joskus vielä kukkivankin.
Kiitos vinkeistä.
Kokeilen niitä ja toivotaan parasta...
No höhh, appelsiinipuun kasvatusta ajattelin ja ostin 3 isoa appelsiinia ja missään niistä ei ollut ainuttakaan siementä! Aika outoa…
Ficus85, tainnevat olla niitä moderneja “siistejä” sellaisia. Tuohon vireillään olevaan ketjuuni tulee myöskin mixinä appelsiinin-/mandariinin siemeniä. Mixinä siksi, että en itse ole oikein varma (joskus menneet sekaisin), kummat oli kumpia…