Joop, pari mandariinin siementä mulla onkin nyt parhaillaan itämässä. En oikein oo vielä ihan selvillä että mikä niiden siemenketjujen idea on. Voiko sieltä siis ottaa itelleen jotain siemeniä mitä haluaa vaiko? Itellä ei ainkaan oo nyt vielä mitään siemeniä mitä sinne vois lisätä
Ficus85! Tuo ketjujen idea on siinä, että joku, jolla on liikoja siemeniä, aloittaa ketjun. Matkan varrella muut sitten sekä ottavat kirjeessä olevista pusseista siemeniä oman tarpeensa verran. Ja - useimmiten, mutta tuskinpa sitä kukaan pakkona pitää - lisäävät omia ketjun teemaan sopivia liika-siemenpussukoitaan ketjuun. Minulle henk. koht. on kelvanneet siementen sijasta vaikkapa postimerkit vaihtareiksi (minä kun harrastan “vanhanaikaista” kirjeen kirjoitteluakin melkoisessa määrin, joten merkkien menekkiäkin piisaa).
Joo ok, kai sitä vois joskus osallistua…
Just eilen söin appelsiinia kiukutellen kun niissä oli siemeniä. Olisi pitänyt pistää jemmaan… ei taas tullut ajatelleeks niin pitkälle että jollain olisi tarve…
Pikkupallero, hihhh! Pentissä oppii kyllä ennemmin tai myöhemmin, että kaikkea, mikä vain tekee siemeniä, joku haluaa kokeilla - ennemmin tai myöhemmin! :=)
Nooh kyllä varmaan kohta löydän siemenen jos ostan niit vielä pari lisää On ne kuitenki ihan hyviäkin, niin ei haittaa jos niitä syö enemmänki…
Niin , voinkin tästä mennä kotiin miehelle kehuskelemaan etten vielä ole ihan niin "puutarhahullu" kuin hän väittää minun olevan, kun ei nuo siemenetkään tullut talteen otettua automaattisesti.
En tiedä, olisiko hätävarjelun liioittelua, mutta melkeinpä itse ottaisin sitruunan paakkuineen ulos ruukusta ja laittaisin kuivaan turpeeseen. Jos se on todella märkä, voisi olla kuivumassa muutaman päivänkin. Kuolee kyllä, jos odottelee itsekseen kuivuvan.
Piivin ehdotus on hyvä.
Jos noin vanha kasvi olisi minulla, niin tekisin jopa niin radikaalisti, että kävisin sormineen paakun läpi, että multa pöllyää tutkien samalla juuriston.
Pelastin oman kumkvattini juuri siten, että kaivelin juuripaakkua ja suoristelin myös useita pyörimään alkaneita juuria. Vaihdoin siihen aivan kokonaan mullan, joka oli kaupasta ostettaessa ihan liian tiivistä.
Päätin sittenki kokeilla greipin kasvatusta mielummin kun appelsiinia Kun täällä on ollu näköjää jonku verran vaikeuksia niiden appelsiinien kanssa ni ei välttämättä viitti sitä yrittää, kun muutenki vasta näin alokas..
Greippi maistuu muuten yllättävän hyvälle! Muistin että olis ollu paljon kirpeempi..
Hei!
Olen nyt parin vuoden ajan kasvatellut sitrushedelmiä ja alkaa omat tiedot ja taidot loppumaan kesken. Otin vähän kuvia eri kasveista ja niiden ongelmista. Toivottavasti joku osais neuvoa.
Eli kuvat ovat samasta kasvista. En millään löytänyt hyvää valaistusta ja kamera ei aivan oikein suostu näyttämään värejä. Lehdet ovat kuitenkin kellertäviä ja latva kuihtunut. Onkohan tässä kyse jonkun ravinteen puutteesta? En liiemmin lannoita näitä, ehkä kerran kuussa biolan ruukun voimaa ja keväällä sitten vähän tuhdimmin jotain yleislannotetta. Ja multien vaihto parin
vuoden välein.
Tässä on eri taimi. Lehti on oudosti kellastunut tyvestään.
Tässä lehti on lähtenyt mädäntymään ollessaan vielä kiinni puussa.
Tässä on hieman vanhemmasta kasvista. Onko normaalia, että lehdet ovat näin ryppysiä?
Mitenkä näitä kannattasi leikata ja tukea sisätiloissa?
Kumkvatin taimia tällä hetkellä neljä, siemeniä kylvin ~10 kappaletta. Kaikki ovat suurinpiirtein samanmittaisia, 7-8 senttiä. Yksi taimi on herättänyt kummastelua, kasvi on samanlainen kuin muut, mutta koko taimen väri on valkoinen, ehkä hieman kellertävä. Mistä syystä?

Ensimmäisenä tulee mieleen kuva lukion bilsan kirjasta, jossa geenivirheen takia on syntynyt kasvi, jonka lehtiin ei lehtivihreää muodostu. (Taimi kuolee heti, kun on käyttänyt siemenen vararavinnon loppuun.)
Tuskin tästä on kuitenkaan kyse. Eiköhän tuo ole vain saman lajin hieman erivärinen yksilö. Ovathan ihmisetkin eri näköisiä. Myös appelsiinin ja greipin taimien joukossa on usein sekä vaalean- että tummanvihreitä yksilöitä. (Huh kun tuli tieteellistä tekstiä !)
Olen minäkin yrittänyt sitruksia vaihtelevalla onnella. Sitruuna on nyt kymmenisen vuotta vanha. Viime talvena luulin kuolleen, ihan ruskea keppi vain jäljellä. Varresta puhkesi kuitenkin keväällä uusia versoja. Tänä talvena se on pitänyt lehtensä, mutta entisestä koosta on vain muisto. Kukkinut ei ole koskaan. Kumkvatissa on alituiseen ollut tuholaisia, kun se on sisätiloissa. Lehtensä pudottanut sekin useammankin kerran vuodessa. Viime kesänä se oli parvekkeella ja pysyi lähes pakkasiin asti. Nyt se oleskelee viileässä porraskäytävässä, ei niin kovin valoisassa, mutta pärjää.
En usko siihen, hoyabella, koska ruukut ovat lähellä toisiaan, ja kasvilamppu yhtä lähellä kumpaakin.
Otin Ilonalle muutaman siemenen euffiksen huonekasvit ja vastaavat-kirjeestä mandariini/sitruuna pussista. Tytsy sai ite laittaa ne multiin ja voi sitä riemua, just huomattiin, että yksi on itänyt :) Ilona on tosi ylpee itestää. Ihanaa toi pienen into *hymyilee*
Osaisko joku kertoa, että mistä appelsiini lajikkeista saa siemeniä? Koskaan ei melkeen tuu… Sentään, kun ostin greipin siellä oli kaks siementä ja istutin ne :)! Mulla on myös puoltoista vuotta vanha sitruuna, joka on tosi pieni vielä, koska istutin liian suureen ruukkuun.
Jostakin kumman syystä nuo kaupoista ostettavat sitrushedelmät ovat nykyisin vähäsiemenisiä… jalostuksen tulosta sekin mitä ilmeisimmin.
Euffis, minä taas tunnun löytävän aina ne kaikkein siemenellisimmät yksilöt kaupan laareista. Ruokaa laittaessa harmittaa, kun saa aina noukkia niitä siemeniä ja miettiä, että säästänkö, enkö, kylvänkö, enkö.
viherpeukalo… Oliskohan vika siinä, että meillä siippa melko usein kerää kauppareissulla ne sitrukset mukaan. Jos vaikka tarkoituksella…:))