Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Euffis, niin tietenkin.

Mahtaako vaan olla eroja noiden kasvatusmaidenkin suhteen, olen joskus pohtinut.

En enää aijo etsiä appelsiineista siemeniä... Sain pistokkaan tutulta. Onko joku saanut appelsiinia hyvin juurtumaan pistokkaana?

Muuten pitäiskö sen olla jotenkin puuvartinen sen pistokkaan? Sain semmosen, jossa ei oo puuvartea vielä. Toivottavasti juurtuu.

Sain muuten uuden puuvartisen pistokkaan… :slight_smile:

Pystyykö kukkia pölyttämään sitten samasta puusta, vai pitääkö olla kaksi?

Mulla sama kysymys. Lähteekö mandariinin oksa itämään? Laitanko veteen vai suoraan multaan?

Mulla oli kaks oksaa ja toinen kuivu, koska oli mullassa, mutta se vedessä oleva on vielä ihan normaali.

Mihinköhän se teksti katosi? Mun oksani on ihan kuivunut, vaikka oli koko ajan vedessä.

:frowning: En sitten tiedä. Pitäis kai kysyä asiantuntijoilta.

En ole itse kokeillut juurruttaa sitruksen oksaa, joten en osaa ottaa kantaa, juurtuuko paremmin vedessä vai mullassa.

Saattaa olla, että sitrukset kuuluvat kasveihin, jotka ovat vaikeita tai mahdottomia juurruttaa pistokkasta. Esimerkiksi useat palmut ovat tällaisia kasveja, jotka kasvavat vain siemenestä.

Ainakin kasvikirjoissa lukee, että lisäys pistokkaista tai siemenistä, mutta siemenestä istutetun kestää kauemmin kukintaikään.

Hyvä tietää. Onko kirjassa tarkempaa ohjetta pistokkaan juurruttamiseen, voisi itsekin kokeilla. :slight_smile:

keväällä se mieki yritän sitten kasvatella sitruspuuta... vaan taitaa olla talvet liian pimeitä niille? ainaki täällä pohjoisessa.. mutta eiköhän jonkun lisävalon aina keksi..  silmän isku

Pistokas lisäyksestä lukee näin: "Keväästä kesään voisaan ottaa 10cm: pituisia, mielellään puolipuutuneita latvapistokkaita, jotka kastetaan juurrutushormoonijauheeseen ja juurruteaan kylvömullassa. "

En uskalla kokeilla enää mullassa, koska se yks käpristy kuivaksi, joten mulla on maljassa vedessä.

Oon katsonut tarkkaan sinne appelsiinin pohjalle ja näyttäis, että siinä olis jo juuren alut, jee :slight_smile: … Se on otettu 60v. vanhasta puusta, joten ihan kukintaikänen se on, mutta ei oo koskaan kukkinut vielä-

mulla kans pari siemenistä kasvatettua sitruunapuuta. nyt n. 4-5 vuotiaita, ja hyvin ovat kasvaneet, itäikkunalla olen pitäny. yhteenaikaan niissä oli ötököitä, mutta sain ne sitten hävitettyä… jännä, että lehdissäkin aika väkevä sitruunan tuoksu, ja sormiinkin se tuoksu tarttuu jos koskee :slight_smile:

Heips viherpeukalo! Huomasin nimimerkkisi tällä palstalla. Olin vähän laiska lukemaan kaikkea, mutta harrastatko siis sitrushedelmiä? Sain juuri innostuspakkomielteen siitäkin. Mitenkähän tuo pistokaspolitiikka...naurua niin, mullahan on tuota perennapuolta keväämmällä......

viherpeippo, nyt ei ole yhtään sitruskasvia edes itämässä, saati kasvamassa ja satoa tuottamassa. Kahvipensas mulla on, mutta sekin on vähän kuivuuden ja huonon mullan vallassa vielä, ensi kuussa järjestän sille paremmat oltavat. Muuten, saisit minulta valmiin limoviikunan, se ei ole sitruskasvi, mutta vihreälehtinen kuitenkin.

viherpeukalo, tänään meni multaan 6 sitruunansiementä. Eiköhän siitä 10 vuoden kuluttua satoa tulenaurua... Kyllä kaikki kiinnostaa. Sisäkasvien suhteen ptää olla vaan siksi kauhean valikoiva, että valoisaa ikkunan vierustaa minulla on kauhean vähän. Kiva olisi keväämmällä tavata ja ihailla sinun kasvejasi ja vaihtaa ajatuksia. Myös muittenkin vähänkin lähellä asuvien kanssa olisi mukavaa tavata.

Vielä tästä sitrusasiasta innostuneena kyselisin, josko joku tietäisi, missä myydään jonkin syötävän sitrushedelmän taimia ? Täällä päin olen nähnyt vain koristesitruunaa.