No vähän oli, ehkä. Mut toisaalta ei ![]()
Minut tuntien ![]()
Karvari, mites me tehdään lähetysajankohdan kanssa ? Ne siemenet on nyt kuivumassa ja voisin periaatteessa laittaa ne tuleman sulle ihan milloin vaan mut aloin miettimään että nyt kun on pakkaset niin nehän väkisinkin jäätyy postin huomassa ainakin osassa matkaa. Saattavat jopa jäätyä, sulaa ja jäätyä vuorotellen.
Niissä on tällä hetkellä vielä varmasti kosteutta sisällä joten sehän olis hyvä ajankohta laittaa ne itämään. Mut taas varmaan huono ajankohta altistaa ne pakkaselle.
Omat siemeneni taidan laittaa aika pian. Luin tänään mandariinin siemenien idätysohjeen joka kuului: liota 24 tuntia, kylvä kosteaan multaan, versot nousevat jo muutaman viikon kuluttua. Sama ohje varmaan pätee calamansiinkin.
Täälä ennusteen mukaan vielä ens viikko kovia pakkasia,sitten vähän lauhtuu.
Pitäskö sitten vaan unohtaa koko juttu ![]()
Kyl mä laitan niitä tulemaan, mut pitäskö mun antaa niiden kuivua kunnolla ja sit vasta lähettää. Sillon ei luulis jäätymisellä olevan niin isoa merkitystä ![]()
Vois kuvitella ettei siinä kuivumisessa kauaa mee, viikon verran ?
Vai rupeeko ens innostus calamansiin laantumaan ? ![]()
Ei laannu,mutta jos menee piloille pakkasessa nii ![]()
En mä tiiä miten käy jos ne jäätyy, mut mä laitan ne sulle tulemaan ja testaat sitten mitä tulee vai tuleeko mitään. Enhän mä ees tiedä onko ne sen verran kypsiä et ees itävät.
Laitoin äsken just veteen likoomaan puolet siemenistä itelleni. Lähetän sulle ne loput. Pitää katella tota säätiedotusta vähän ekaks.
Minä pistin ne Sitrus x Limon siemenet veteen.
Saa nähdä onnistuuko idättäminen.
Karvari, oon lueskellut siemenkylvöohjeita ja kaikissa sanotaan et tuore, kypsä siemen.
En usko et mun kannattaa sulle niitä siemeniä laittaa.
JOS ne mun kylvämät itää niin laitan alkukesällä sulle postissa tulemaan taimen. Nää kai kasvaa hitaasti joten varmaan on sillon vielä postituskokonen. Jos siid on ees jotain postitettavaa.
Käykö et tehdään näin?
Joo,sopii mulle ![]()
Mun calamansikylvöksessä oli tänään eka piippa noussut mullasta. 12 päivää meni, aika nopee siihen nähden et ohjeet sanoo itämiseen menevän n. 6 viikkoa.
Katotaan itääkö muutkin laitetut siemenet ![]()
Saa nähdä kuinka kauan minulla itää. Tosin näin jo yhden pienen alun.
Kaivoin 4 siementä siitä mullasta ja pistin ne veteen.
Yksi siemen näytti, kuin se olisi itännyt, mutta ei kasvannut enempää. Se oli varmaan se pieni, jonka näin.
1.1. kylvetyt calamansit tänään. Oikeassa alanurkassa vielä nousemassa uutta tainta, tehnyt nousuaan jo jonkin aikaa. Eka taimi nousi 12.1.
Näyttää siltä että joka siemenestä nousee 2 vartta. Jotkut eriaikaisesti.
Hienon näkösiä taimia ![]()