http://users.kymp.net/citruspages/ Tuolla on monia sitrus-hedelmiä ja täällä ----> http://users.kymp.net/citruspages/kalamondiinimarmeladi.html
on ohje kotitekoiseen kalamondiinimarmelaadiin.
Ostin eilen pomelon. Vielä sitä ei ole teurastettu, mutta elättelen toiveita siemenien löytymisestä. Onko kenelläkään kokemuksia ko kasvin kasvattamisesta? Minkalainen on?
Pomelo on teurastettu ja paljon oli siemeniä. Joutaapi osa vaihtoon, jos joku haluaa kokeilla? Mieluusti vaihdan johonkin muun sitruskasvin siemeniin, perinteisetkin käy
Sitruksien siemenet eivät kestä kovinkaan pitkää säilytystä kuivana, eli sitä parempi, mitä nopeaammin multaan. Mun vuosi sitten ostetut Poncirus trifoliatat ei enää itäneet yksikään tänä talvena, mutta onneksi on kolme tainta hengissä ekasta kylvöstä.
mie tökkäsin viisi mandariinin siementä tänään multaa… kun kilon appelsiinipussista ei löytynyt siemenen siementä…
Sain mummoltani n.45cm korkean mandariinipuun. Kesällä siinä lehtiä on,mutta talveksi heittää pois niinkuin pitääkin. Mutta keväällä pitäisi uusia tulla tilalle.. Onhan niitä muutama lehti siellä täällä,mutta runko on edelleen ruskeahko. Miten tulisi leikata ja milloin? Voiko yleensäkään leikata huonoja/kuolleita/ruskeita oksia pois uusien tieltä? Olen kiinnostunut kasvattamaan hedelmäpuita,mutta en tiedä niistä vielä oikein mitään. Voisiko joku valaista asiaa?
Kiitos!
Kuolleita oksia voi aina leikellä pois, mutta mandariinipuun ei ymmärtääkseni kuulu pudottaa lehtiään talveksi. Jos niin tapahtuu, lie ilmankosteus liian alhainen (suihkuttelu auttaa) tai on tosissaan unohtunut kastelu välillä.
Kaupasta ostetussa sitruspuussa on nuppuja!! Jeeeeeee… Pitänee etsiä jo sivellin valmiiksi niin voi keinopölytellä ja alkaa odottelemaan satoa.
Päätin minäkin kokeilla appelsiinin kasvattamista ja ostin niitä pussin, mutta eihän niissä sit ollutkaa siemeniä. Pitää ostaa varmaan huomenna lisää jos sattuisi simeniä sitten löytymään. ja sitruunan ajattelin ostaa, siellä ainakin on siemeniä.
Mutta mitenkäs tuo istutus, kun en ole aikasemmin noita kokeillut kasvattaa. Eli pitääkö siemenet liottaa yön yli ennen kuin laittaa multaa, minkälaista multaa pitää olla, käykö tavallienn kukkamulta (voiko sitä jotenkin “parantaa”), en pääse nyt mistää vähään aikaan mitään istutusmultaa ostamaan ja kun rupes niin kovasti kiinnostamaan et pitäisi heti huomenna saada multaan.
Varmaan kannattaa pistää pussi päälle niin pysyy kosteus siellä ja kait on sit vähän lämpimempikin, entäs kastelu? Ei varmaan saa olla liian märkä ettei siemenet mätäne, mut mistä tietää onko liian märkä?
Kertokaahan te viisaammat.
Liuska-aralian juurelta ponnisti esiin kaksi terhakkaa siementainta. Aikani niitä pähkittyäni poika tunnusti tunkeneensa multaan “ison keltaisen” siemeniä. Jee - minulla on pomelovauvoja! :))
Saa nähdä kuinka niiden kanssa käy.
Laitoin tänään sitruunan siemeniä itämään, mut mitenkähän niille nyt sitten käy. Luin nimittäin jostain et niitä pitäisi liottaa vedessä yö nyli ja niin teinkin, meniköhän ne nyt sitten pilalle kun oli niin kauan vedessä? Niitä oli aika paljon ja olivat ihan limaisia kun otin pois vedestä ja kupin pohja jossa niitä liotin oli ihan "limakerroksen" peitossa. Toisesta ketjusta taas luin et voivat homehtua jos liottaa liian kauan. Täytyy laittaa lisää itämään sellaisia joita en liota niin kauan.
Mitenkäs ottee sitten kastellut ettei saa liika vettä, pienellä kannulla vai ihan suihkepullolla? Kuinka nopeasti ootte saanut itämään. Luin siitäkin et toisilla mennyt tois kauan ja toisilla itänyt viikossa.
Hannati82, moni sitruskasvi on kasvanut, kun siemen on suoraan hedelmästä otettuna painettu piiloon jonkin huonekasvin multaan, joten eiköhän sinunkin siemenistäsi jokin lähde kasvuun.
Olen onnistunut muutaman mandariinin kasvattamaan ja niitä vähän jaellut. Tyttärellä mandariini viihtyy erityisen hyvin, kun se talvehtii valoisassa puoliviileässä eteisessä.
Sain minäkin taas menneen talven yli noin metrisen mandariinipuuni vietyä normaalissa huoneenlämmössä. Pääsiäisviikonloppuna se oikein terhentyi kasvattamaan uusia versoja oksiensa päihin. Vielä se ei kertaakaan ole kukkinut, mutta toivossa elän. Veden tarve on lisääntynyt nopeasti ja joka päivä pitää tarkistaa roikkuvatko lehdet jo.
Verigreipin alkuni jää vähän tappiolle, kun menin sen juurelle istuttamaan käenkaalta.
Kaiken kaikkiaan sitruskasveja on kiva kokeilla ja elää kukinnan ja hedelmien toivossa :}
Tein nyt sit oikein kunnon kokeilun noiden kylvöjen kanssa. Istutin yhteensä 30 sitruunan, greipin ja appelsiinin siementä. Laitoin lapun viereen johon kirjoitin et mikä on ja milloin itutettu, osaa sit sanoa kuin nopeasti itää jos itää. Appelsiinia on vain pari kun ei enempää siemeniä löytynyt, yleensähän niitä just saa kirota ku on niin paljon, mut nyt kun olis tarvinnut niin kahdesta löyty pari siementä. Sitruunaa eniten. Sitruunasta on kolmea sorttia yön yli lionneen, pari tuntia lionneet ja sit sellaiset jotka en liottanut mut annoin reilun tunnin kuivahtaa ja pyyhin hedelmälihan pois. Greipistä yön yli lionneet ja pari runria lionneet ja appelsiinista vai nopeasti virutetut siemenet multaan. Ajattelinpa vielä kokeilla jotain muitakin siemeniä. Näin käy ku innostuu niin kaikkipitää saada ja heti, saisivatsiis jo ola itäneet hoppukun on (eilen oon kaikki laittanut)
Sit mulle kävi vielä niin noitten appelsiinin siementen kanssa et ne meni halki kun leikkasin appelsiinin kahtia niin tietenkin leikkasin just siemenen kohdalta,ja vielä molemat appelsiinit. Joten lopputulos oli yksi ehjä appelsiinin siemen ja yksi sellainen josta on pikkupala nirhaistu pois, mut laitoin sen kuitenkin multaa,en tiedä kuoleeko pois. Voin sit kertoa tuloksia et mikä itää parhaiten.
Laitanpa pari kuvaa tostamun istutuslootasta, löysin tällaisen aika hyvä kannellisen istutuslaatikon. Hyvin kun pitää siitä huolta niin voi käyttää myöhemmin uudestaan. Oon varmaan katsonut liikaa myytinmurtajia kun piti päästä tekemään erilisia kokeita
Tässä pari kuvaa mun istutuksista, toivottavasti pian saan laittaa kuvat jossa itäneitä siemeniä.
Tuossa kannessa vain ei ole reikiä joten joutuu ottaa välillä sen kannen pois tai sit ajattelin tehdä siihen muutaman reiän.
minun surkimukset ei idä… 5 appelsiinin siementä laitoin purkkiin
Kuinka kauan siitä on, kun laitoit?
pari viikkoo
Itämiseen menee kyllä kauemmin kuin pari viikkoa. Kannattaa huolestua vasta parin kuukauden kuluttua, jos taimia ei näy.
no sitten… minulla joskus kauan sitten muistaakseni iti tosi nopeaa… hätiköin turhaa siis