Sain sitruunaeukalyptuksen taimen, nyt noin 7cm korkea. Tuntuu vain olevan melkoisen tuntematon kasvi. Tai sitten paljastan keltanokkaisuuteni viherpeukaloasioissa ja huonon tiedonhakukyvyn. Mutta sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia ko. kasvista? Kiitollisena ottaisin vastaan.
Siispä tuli kirjoitusvirhe, pitäis tietenki olla sitruunaeukalyptus....tulikohan se nyt oikeiin
En huomannut mitään virhettä tuossa ensimmäisessä sitruunaeukalyptuksessa
Moppi!Joskus olen kasvattunut kyseistä kasvia siemenestä.Hyväntuoksuinen ja kivanväriset lehdet.En osaa sanoa kuinka menestyy talven yli huonekasvina,koska kerkesivät paleltumaan ulkona talven tullessa.
Minäkin sain eukalyptuksen taimia, näitä kasvatetaan kuulemma kesäkukkina, toiset huonekasvina ja osa saunavastoiksi.
Tässä on kahta eri lajia, molemmat kuulemma kasvaa reilun metrin kesässä.
Hei,
oli siinä alun perin kirjoitusvirhe. Korjattu kai samalla, kun lisätty latinankielinen nimi.
Kiitos tiedoista Miiloboy ja Kuunlilja. Onpa huikea kasvunopeus! Toivottavasti ei käy niin kuin mun enkelinsiivelle, fiikuksille ja aralialle, että piti lahjoittaa pois, kun neliöt eivät enää kaksiossa riittäneet. Voisitteko vielä valaista, että tykkääkö sitruunaeukalyptus suorasta auringonpaisteesta, pitääkö kuivahtaa välillä vai pitää koko ajan multa kosteana? Lannoitus?
Juu, ja vähän asiaa sivuava kysymys. Jotkut väittävät, että siemenestä kasvatetuille kesäkukille tekee hyvää, että ne totuttaa ulkoilmaan vähitellen. Siis taimia kuskataan päiväksi ulos ja otetaan yöksi taas sisälle. Tuota neuvoa noudattaen olen kuskannut tuota sitruunaeukalyptustakin pihalle ja sisälle ja pihalle ja sisälle. Näillä leveysasteilla kun ei oikein uskalla kesäkukkia istuttaa ulos ennen kesäkuun 10. päivää, ettei kevään kylvöjä halla vie. Jos kuulostaa keltanokan kysymykseltä, sitä se on. Nimittäin vasta toista kertaa kokeilen kasvattaa kesäkukkia itse siementä asti.
Kertokaapa mullekin eukalyptuksesta, olen luullut että se pärjäisi huonekasvina talvenkin yli? Onko se jotenkin hankalaa talvettaa, vai onko lajikkeesta kiinni mikä pärjää parhaiten? Mulla nyt kahta lajiketta tulilla, onko jotakin erityistä mitä pitäisi tietää? Kauhean mielellään haluaisin noiden menestyvän...
Sitruunaeukalyptus (E.citriodora)on toinen ja toinen on E. leucoxylon.
En tohdi aloittaa uutta ketjua, menköön tähän samaan kun ei varmaan niin hirveästi eroa kuitenkaan. Eli kuumepuun E. globulus taimia on kaksi, joiden kanssa olen hiukan nyt epävarma. Toinen kasvaa ja voi hyvin, toisen kasvu on surkastunutta ja kituliasta. Kysymys yksi, latvonko paremmin voivan? Kysymys kaksi, voiko toisen taimen kituliaisuus ''tarttua'' kaveriin, ja mitä se ylipäätään on? Paleltumista epäilin, mutta eivät nämä ole kylmää saaneet, ja kun uusikin kasvu on tuollaista.. Jokin virus? Mutaatio??
Lähikuvaa kituliaasta.
Ei tuo tartu. Joskus sitä vain sattuu kasvilla kun kasvilla että jostain tulee kihara. Kyllä ne siitä huolimatta yleensä kasvavat. Itse en latvoisi puumaista kasvia ellen sitten kilpalatvaa poistaisi joskus myöhemmin.
Nostetaanpas tätä kun on jäänyt niin unohduksiin. Eukalyptusten kasvattaminen vaikuttaa hauskalta puuhalta! Mutta miten tosiaan tuo talvettaminen? Kuinka pitkäikäisiä kasveja näistä saa? Onko niin että lehdistä irtoaa aromia murskattaessa vai riittääkö pelkkä kosketus? Jostain olen kuullut että eukalyptus tuoksuu sitä enemmän mitä lämpimämpää on. Pitääkö paikkansa?
Eukalyptuksen taimia ilmestyi muutama isoon ruukkuun jonka käytettyyn multaan nakkelin keväällä vanhojen siemenkokelmien tähteitä. Ruukku on kylmässä kasvarissa. Siemenet ovat luultavasti peräisin Maltalta 2008 tai Madeiralta 2005. Toisessa taimessa on hauskasti 3 sirkkaa ja kolme lehteä. Ruukutetaan, sitähän ei ookkaan juuri viime aikoina tehty.
Eucalyptukset tänään, nostin kasvarista kivelle kuvattaviksi ja laitoin takasin, yksi, joka ei kuvassa, on kylmällä kuistilla, tuon sisälle vasta kun on pakko.
Nyt on viimeinenkin euka sisätiloissa, ainaki vielä tuntuvat viihtyvän, toivottavasti edes yksi selviää kevääseen. Eivät tunnu ainakaan kovin kylmänaroilta, oli jossain välissä pakkastakin n.6-7 astetta ja se yksi pärjäsi silti kylmässä kasvarissa.
Yksi on hengissä, pahoin jo pelkäsin että sekin menee, kun 5 lehteä oli enää jäljellä ja latvakin kuivui, mutta nyt tuuppaa uutta oksaa. Voi olla että toinen on sukulaisilla hengissä, muut annetut kuivui mikä verhon takana mikä muuten vaan, kuulemma.
Tässäpä tämänhetkinen tilanne. Leikkasin pois oksan joka kasvoi tuplana melkein juuresta asti. Kyllä muuten nyt tuoksuu ne lehdet mitkä irrotin eilen kun laitoin sen oksan vaasiin. Mulla on täs koneen vieressä sellainen mytistelty lehtimytty haisemassa, varmaan joku asiaa tuntematon veis tikun nenässä roskiin. Joidenkin mielestä se tuoksukin on kammottava ja tuo mieleen kissanpissan, musta se on ihanan raikas, nuuh. Jaa, ja tohon alempaan kuvaan on päässyt huomaamatta yksi maan tavoiteltavimpia esineitä, ämpäri. Tuo on kyllä saatu jonottamatta.
Siemenlaatikoita penkoessani näitäkin siemeniä löytyi. Jospa kokeilisi itävätkö enää…
En ole ikinä kuullut tai tiennyt tuon nimeä kasvia.
Mites se talvettaminen? Pitäisi löytää viileä ja valoisa paikka kuten niin monelle muullekin?