Onko kukaan täällä kasvattanut sitä aasialaista maustekasvia, sitruunaruohoa? Kuukletin tietoja, mut eihän se oo sama ku suomalaiset kokemukset.
Suosittelen, maustaa esim. kalakeiton tosi kivasti, siis jos tykkää sitruunanmausta Meillä oli ruukullinen pari kesää sitten, jäi jotenkin hidaskasvuinen mielikuva ja lehdet ovat “kovia”. No, mukulat söi sitä suoraan puskasta ruohosipulin kanssa
Kuivattuna ja/tai jauhettuna käy hyvin tahnoihin tai esim. dippikastikkeisiin. Niin ja siirsin puskan ulos kesäksi, mutta joku luonnonelävä söi sen multia myöten, epäilen peuraa, niitä on täälläpäin riesaksi asti.
Laitoin itämään, eivät lähteneet. Meinaan tehdä uudintakylvön.
Kiitoksia. Täytyy kattoo onnistuuko mun kokeilut.
Olen kasvattanut sitä parina vuonna. Ekana vuonna taisin laittaa sen kasvimaalle, ei kasvanut ollenkaan. Viime vuonna pidin sitä ruukussa lämpimällä seinustalla. Tulos oli vähän parempi, mutta jotenkin on osannut käyttää sitä ruuanlaitossa (ollenkaan). Eikö sitruunaruohosta suositella, että käytetään ruuan kypsytysvaiheessa, mutta otetaan pois kun aletaan syödä?
Juu suositellaan ja teetäkin jotkut tekevät sen lehdistä. Väittävät sen rauhoittavan vatsaa, tiedä häntä, en oo teenä kokeillut. Ja kuulemma sen lehtien reunat on niin terävät et haavoja tulee helposti varomattomasti käsiteltynä.
Olen kasvattanut ruukussa ikkunalla. Itää hyvin (valossa eli peittämättä muistaakseni), kasvaa aika hitaasti joten syömään en ole kumpanakaan vuonna ehtinyt. Tosin, niin, kai niitä olis voinu välillä lannoittaakin
(ihanat naminami-nokkoset ne onneksi nousevat kohta pintaan, Satakunnassakin :-))
Sitruunaruohoni on marketin vihannestiskiltä (1,6€/4 vartta). Versot syötiin jo aikaa sitten, mutta tyvipäät säästin jatkokasvatukseen, 3-4 cm pätkät juurrutin ensin vesikipossa ja istutin taimipottiin. Nyt on suurempaan ruukkuun siirron vuoro. Siemenistä on hiii-taaa-tiii-aa kasvattaa.
No tuon halusin tietääkin! Kiitos valtsu. Marketista minäkin (sieltä vihannestiskiltä) omani bongasin. Aloin niitä katteleen ja jotenkin yhdessä pussissa olleet alkoivat näyttämään siltä että vois vaikka tehdä juuria. No enhän mä VOINUT jättää niitä sinne itkemään mun perääni. No nyt ne on aika kosteassa turpeessa, huppu päällä.
Kerran olen sitruunaruohoa kasvatellut, iti helposti ei tarvinnut mitään temppuja ja maahan suoraan semmoisen kymmen senttisen tupsun lykkäsin. Kasvoi noin niinkuin ihan itsekseen mutta muistaakseni se olikin se hellekesä. Se ruoho on tuossa kuvan keskellä rosmariinin vas puolella kuva on otettu 22.10.06.
Tarkoitus oli yrittää talvettaa sitä mutta sitten loppui tila ja kärsivällisyys joten kompostiin päätyi, kyllä tuoksui komposti hyvälle
Tuollaisen puskan minäkin haluan!
onko monivuotinen kun pussissa lukee että korjataan vuoden kuluttua kylvöstä.
Kurkku, sitruunaheinä-aiheinen viestisi päätyi tänne jo olemassaolevaan sitruunaruoho-ketjuun. Mai-lee jo ennättikin asiasta mainita : "sitruunaruoholla on sama lat.nimi.". Sama kasvi on kyseessä.
Mulla on nyt myös kylvettynä tuota sitruunaruohoa/sitrusheinää. Omaan käyttöön sitä kasvattelen. Olen nyt, kun luovuin teestä vatsavaivojen takia, siirtynyt lähes vallan sitruunaruoho-rooibokseen. Kieli pitkällä täällä odottelen omaa satoa.
Kylvin sitruunaruohoa 6.4. Olen pitänyt kylvöksen kosteana ja valoisalla ikkunalla. Mitään ei tapahdu. Kuinka pitkään tällä kestää itää?
Mulla meni sitruunaruohon itämiseen kahdeksan päivää.
Viikko sitten istutin ja nyt näkyy pieniä hiutuvia!
Ääh, ei mitään vieläkään. Laitoin lisääkin siemeniä itämään, mutta mitään ei vaan tapahdu. Kai nuo siemenet on viallisia. Pitäskö jo luovuttaa?
Ostin kanssa tänään sitruunaruohon siemeniä, joten tästä lähtee minun kokeilukasvatukset sitten. Onko kukaan onnistunut talvettamaan?