Sitruunaverbena, (Lippia citriodora), Aloysia triphylla

Onko kellään kokemuksia sitruunaverbenan talvetuksesta? Mulla on autotallissa isossa ruukussa sitruunaverbena ja taitoin siitä oksan, joka oli vihreä sisältä. Pitäisikö se tuoda sisälle ja leikata vai annanko sen odotella autotallissa vielä kevättä.

Sitruunaverbena on ihana kasvi. Sen tuoksu on huumaava. Suosittelen koittamaan jos jossain tulee vastaan taimia tai siemeniä.

Sitruunaverbena on todella ihana kasvi. Kodin Kukista olen sitä tilannut joka vuosi monta taimea. Kuivaan lehdet talven varalle purkkeihin kun siitä saa todella hyvää teetä sitruunamelissan ja laventelinlehtien kanssa :slight_smile: Kodin Kukkiin on tulossa myyntiin sitruunaverbenaa keväällä ja sitten täytyy hamstrata taas iso kasa taimia kasvihuoneeseen kasvamaan.

Mulla on vaan yksi, mutta se kasvoi metrin kokoiseksi… Et ole koittanut talvetusta?
muoks: Ei se nyt ehkä metriä ollut, mut liki kumminkin :wink:

Tuo tuossa valkoisessa ruukussa penkin edessä.

Kaverina oliivi, väriminttu ja keijuangervo.

Yritin viime talvena pitää taimia elossa mutta en onnistunut. Silloin taimet kuivuivat ihan kasaan helmikuulla :frowning: . Ehkäpä kannattaisi pitää purkki viileässä vielä ja jos sinulla on kasvihuone niin kantaa se sitten sinne kun ilmat lämpenevät. On tosi kurjaa ettei sitruunaverbenan siemeniä saa mistään.

Ei ole valitettavasti kasvihuonetta, vielä. Jos tuo vielä herää, täytyy koittaa pistokaslisäystä.

Toivottavasti pistokaslisäys onnistuu :slight_smile:

Latvassa on uutta kasvua. Pitäisiköhän se leikata? Jos se tuuheutuisi entisestään.

Tämä menee anopin toivomuksesta kokeiluun :slight_smile:

Tätä näyttäisi saavan myös uutuutena kaupan hyllystä, Järvikylän sivuilla oli tietoa. Pitää laittaa tytär asialle josko toisi kun meidän kylällä ei ole kuin yksi kauppa ja sieltä ei saa kuin normi persiljat:)

Puutarha.com:sta tilaamani taimet saapuivat. Vähän aikaa taidan odotella ennen kuin kasvimaahan noi tökkäsen.

Olen yrttihyllyiltä yrittänyt etsiä. Ei ole vielä vastaan tullut.

Kodin Kukista saa tilattua Sitruunaverbenan taimia :) Sieltä olen itsekin jo monena keväänä ne tilannut.

Mun vanha lippia kuoli, mutta löysin uuden taimen. Siitä venähti kasvihuoneessa kolme versoa pitkäksi huitulaksi. Punoin ne letille ja pistin bambutikun tueksi. Koitan kasvattaa siitä “pallopuuta”.

(Yrtit ja mausteet)

Sitruunaverbena (Lippia) , Aloysia citrodora

on verbenakasvien eli rautayrttikasvien heimoon kuuluva kasvi. Kasvista käytetään myös nimeä Lippia citriodora. Sitruunaverbena on vahvasti sitruuna-arominen yrtti, jonka lehtiä käytetään mausteeksi. Siitä saadaan myös verbenaöljyä.

Ravinteikas, kostea mutta hyvin ojitettu kasvualusta. Säännöllinen kastelu.
Latvo ahkerasti, jotta kasvi haaraantuu. Kukkii loppukesästä. Monivuotinen, mutta ei talvehdi Suomen oloissa, Talvetetaan kellarissa. Lisätään pistokkaista.

Käyttö: Käytetään jälkiruuissa ja koristeena sitruunamelissan tapaan.
Tipauta tuoreita lehtiä vesikannuun, saat raikkaan, kalorittoman janojuoman.