Soihtuköynnös, Aeschynanthus

Auttakaapa alottelijaa. Miulla on talvella ostettu rastasoihtuköynnös, se on nyt ruennu kuivattamaan oksien päissä olevia lehtiään. Nuo päissä olevat uudemmat lehdet on muutenkin ohuet ja menee keltaisiksi, kun taas vanhat lehdet on paksut, tummat ja “käppyrät” kuten kuuluukin.

Oonko mie nyt kastellu tuota liikaa vai liian vähän? se saa runsaasti valoa(ikkunat kolmeen suuntaan), mutta ei suoraa auringonpaistetta.

Rockdoll, minä luulen, että jos on uusi kasvu erilaista kuin vanha, niin saattaa olla kyseessä myös puute ravinteista, jos kasvisi on kasvihuoneella tottunut runsaaseen lannoitukseen.

Jos kastelussa olisi muuttamisen aihetta, niin se varmaankin näkyisi myös vanhoissa lehdissä.

Metsätähti, laitoin sinulle yv:tä!

Minuakin kiinnostaisi tåmå vålipistokas-asia, on meinaan , urjat roikot!

Varsipistokkaista pitäisi lähteä. Mulla oli pitkä oksa, josta otin ensin latvan pistokkaaksi, sitten piti ottaa uusia pistokkaita, niin otin siitä samasta. Lähtivät kyllä maailmalle, mutta käsittääkseni ovat juurtuneet.

Metsätähdelle lähti tänään postia, toivotaan ,että ehtisivät sulle huomiseksi!

Pistän sitten viestiä, kun ovat perillä. Onkohan siitä lakosta kuulunut mitään

Postissa sanoivat 94% varmuudella olevan sinulla perjantaina! Toivotaan parasta! (Yritti kuitenkin pikakirjettå mulla maksattaa; en suostunut!)Lakko ei ala ainakaan Kuopiossa!

Tuohon välipistokas asiaan. Nyt keväällä suurin osa soihtuköynnöksistä juurtuu myös välipistokkaista. Syksymmällä osa kieltäytyy sen tekemästä. Näin ainakin minulla on tehnyt.

Tuo lajike sivulla 10 on mielestäni Carnival…

Vastaan itsekin itselleni; pengoin yhden purkin johon jo aiemmin keväällä paloittelin pätkiä; juuret oli sekä latva- että välipistokkaissa. Hitaita kyllä olivat kasvua aloittamaan vs. pelakuut joita samoihin aikoihin laitoin…

Mikähän on tämän soihtarin nimi kokonaisuudessaan ,tunnistaako joku.

Eiköhän tuo nyt ole isosoihtuköynnös, Aeschynanthus speciosus.

Minulla on tuo isosoihtuköynnös, mutta tässä on erilainen lehti.

Minä sain samanlaisesta soihdusta pistokkaita isosoihtuköynnöksenä, mutta paikallisen kasvitieteellisen puutarhan isosoihtu näyttää silmääni erilaiselta. Hämmentävää.

isosoihtuköynnöksenä minäkin tuon tunnen ( ja olen sitä maailmalle jaellut…)

Tuo soihtuköynnös on muuten samanlainen kuin ‘Big Apple’, mutta tässä on oranssikeltaiset kukat kun taas ‘Big Applessa’ on punaiset.

Kukan nielu olisi ollut hyvä nähdä, samoin kuin kasvin kasvutapa, mutta jos se on enemmänkin pystykasvuinen se saattaisi olla ‘Rigel‘ - sen perusteella mitä kasvista on näkyvissä. Tanskalaisena hybridinä (A. hildebrandii x A. speciosus) sitä ainakin on runsaasti liikkunut myös Suomessa.

Tässä näkyy nielurisat.

No niinpä näkyykin :smiley: