Kuvassa oikealla oleva pistokas on Isosoihtuköynnös mutta onko myös vasemmanpuoleinen isosoihtuköynnös? Miksi erimuotoiset lehdet sitten, toisella enemmän pitkulaisemmat ja toisella vähän pyöreämmät. Samaan ruukkuun ajattelin kyllä istuttaa
Katselin tuossa kasvikortistoa ja vertailin omia soihtuköynnöksen kuvia ..hmmm en kyllä tiedä kumpaa sitten omani lienevät? Voisiko joku asiantuntija auttaa, kiitos
En ole mikään asiantuntija, mutta olisin kyllä noin äkkiseltään veikannut ruukussa olevaa pikkusoihtuköynnokseksi. Kun katsoin omaani, niin kyllä isosoihtuköynnöksenkin latvapistokas voi tuolta näyttää. Ison kasvin kyllä tunnistaa, mutta pienillä lehdet ovat lähes samanlaiset.
Vanhempana tuon isosoihtuköynnöksen lehdet ovat lähes kaksi kertaa suuremmat ja teräväkärkiset.
Eli ruukussa oleva on isosoihtuköynnös mutta liekö tuo viereinen sitten pikkusoihtuköynnös, se löytyi tänään kirpputorin pöydältä ja lapussa luki vain että soihtuköynnös
Pistä vaan eri ruukkuun nuo, saattavat kyllä olla eri lajia. ;) Varmasti sen näkee vasta kukinnasta.
Kasvikortistossa muuten onkin väärät kuvat pikkusoihtuköynnöksen kohdalla ja isosoihtuköynnöstä en olevinaan löytänyt sieltä ollenkaan.
Pistokkaana saamani soihtuköynnökset kukkivat, onko mitään erityistä mitä pitäisi huomioida nyt? Vedenmäärän, lannoituksen tai muun suhteen?
Onkohan soihtuköynnös myrkyllinen eli onko se syytä nostaa amppeliin pois lasten ulottuvilta?
mikähän tätä vaivaa.. ollut jo pitkään tälläinen.. mitä teen sille?
Suikale, oletko kastellut liikaa, tai liian vähän ? Minulla oli samanlainen, kun annoin vettä liikaa, leikkasin sen poikki ja se aloitti uuden virkeän kasvun. Oletko katsonut onko elukoita ?
yritin kattoa enkä huomannut ötököitä.. voi voi.. siis jospa leikkaan sen kokonaan poikki? onnistuukohan juurrutus? kuinka usein ja kuinka paljon kannattaa kastella?
En osaa sanoa kuinka usein,riippuu niin huoneen lämmöstä, mutta en omaani kastele kuin kerran viikossa, koita vaikkapa sormella onko multa märkää.Kokeile juurrutusta, laita oksa veteen, yleensä siihen tulee helposti juuret.
Mistähän johtuu että soihtuköynnös teki aluksi neljä pikkunuppua samaan ryppääseen, yksi niistä lähti hurjaan kasvuun, mutta nämä 3 muuta tipahtivat?
Veden puute, veikkaan. Soihtuköynnös tarttee tasaisen kastelun nuppu- ja kukintavaiheessa.
Minun soihtuköynnökseni on ollut kesästä lähtien yläkerran viileässä asumattomassa huoneessa ja kukkinut koko ajan. Vettä olen antanut sille, kun olen muistanut käydä siellä. Se on saviruukussa ja en edes muista, milloin multa on vaihdettu..... Kuvan otin juuri äsken.
Meillä on anopin vanha soihtuköynnös amppelissa, joka kukkii uskollisesti joka vuosi, paitsi sinä vuonna, kun meille tehtiin ikkunaremontti, otti vissiin nokkiinsa siirtelystä tai uusista ikkunalaseista Anoppi aikoinaan oli hoitanut “ohjeiden” mukaan yhtä soihtuköynnöstä ja vaihtanut uuteen multaan joka vuosi; se yksilö ei koskaan kukkinut. Tämä toinen on ollut ainakin nyt 5-7 vuotta samoissa mullissa ja kukkii ihan hyvin. Nyt otin yhden oksanpään poikki, kun haittasi kulkemista (ohi mennessä tarttui aina hiuksiin kiinni) ja se on jo akvaariossa lilluessa kasvattanut juuria. Keväämmällä aion leikata vähän lisää. Voi olla, ettei sit kuki ens kesänä/syksynä. Mutta toivon että saan pistokkaista lähtemään uuden tuuhean yksilön.
Melkein mukavakin tietää että johtuu liian vähästä kastelusta. Minulla kun on ollut tapana kastella liikaa ja aina pelkään liikakastelua niin kastelen sitten tosi varovaisesti. Nyt tiedän että saa kastella enemmän =)
Kellään kokemusta / havaintoja rastasoihtuköynnöksestä? Itselläni on tuollainen ja on aika erikoisen ja hauskan näköinen Ostin sen kukkivana, kukat olivat pienet ja lilahtavat. Kuvaa ei ole vielä koneella lisättäväksi.
Tässä tulee nyt kuva
Ai kun kivan ja erikoisen näköinen
Koristeellisen näköinen. En ikuna nähnyt.... Onko se vanha/nuori?