Soihtulilja (rakettikukka), Kniphofia Cultorum-ryhmä

Yritin etsiä vanhasta pentistä milloin olen kasvattanut tämän soihtuliljani siemenestä - ja löysin kuulkaas tiedon:

Laitoin keväällä (2004) Red Hot Pokeria siemenestä ja nyt se on ulkona kukkapenkissä purkkeineen. Ei kukinnan touhujakaan, mutta laitan sen muiden kasvien kanssa talvehtimaan sisätiloihin, siksi purkki. Jospa se vanhemmiten kukkisi :)Ja nyt tänä keväänä huomaan siinä nupun! Laitan kuvan jahka aukee. Olen vähän täpinöissäni.Sen pitäisi olla punainen.

Olet aikamoinen taikuri!

Tänään nuppu on näin:

Eipä ollut punainen mutta ei haittaa: Jännä se kukka on.

Temskukka,kuikas sait tuon `soihtulijan`kukkimaan,vielä noin aikaisinkin?

Siirsin omani tänään kasvihuoneeseen,mutta ei nupun nuppua,lehtiä kyllä on paljon,hiekansekaisessa mullassa kasvaa,vaan onkohan liian vähän lannoitetta?

Olen tosiaan sen kasvattanut siemenestä ja tänä vuonna se vasta kukki eli johonkin ikään pitää päästä ennenkuin suostuu alkamaan. Talvetushuoneessa se ei tuleennu vaan pysyy "ikivihreänä". - Huhtikuulla retuutin senkin kasvihuoneeseen jossa sai enemmän valoa ja pakkaselta suojasi puhallin. Sitten se vain ryhtyi kasvattamaan kukkavartta.

Se on kukkapurkissa jossa on jotain näitä sekoituksiani jossa on aina osasena hevonpeetä ja tuhkaa. Muista osista en ole varma. Nyt purkki on ulkona ja näyttää ettei hallakaan siihen ole vielä purrut yhtään.

hui - muistinkin nyt - minä olen kerännyt siitä siemeniä mutta mihin minä ne laitoin? puhetta

Kiva kuulla,että toivoa vielä on kukinnasta,kiitos vastauksesta!

Hätäinen siis olen? Luulin kukkivan samana vuonna,kun siemenestä minäkin kasvatin,2.4-07 olen kylvänyt sisälle,itänyt viikossa. Ensivuonna sitten ehkä kukkii?  (kellariin täytyy mun talveksi tuo kuskata)

Minä olen aloittanut siemenkasvatuksen 2004, ja nyt vasta se pääkasvi kukki. Samassa purkissa on kyllä jo monta poikasta, eli tekee sivuilleen lisää. En ole kuitenkaan uskaltanut jakaa sitä vielä.

Onko kukaan ollut rohkea ja kokeillut pärjääkö soihtulilja ulkona talven? Vai pitääkö se juurakko nostaa ylös syksyllä? Jostain luin, että saataisi pärjätä peitettynä.

Ei taida kannattaa edes kokeilla, ylösotto talveksi on kuitenkin pieni homma, koska on aika pienijuurinen kasvi.

Mulla ainakin on ollut koko talven kukkapenkissä, ja nyt näyttää nousevan jo vihreitä alkuja. en edes tiennyt että se pitäisi nostaa ylös oho

Rakettikukkani tekee näköjään pienempää nuppua tänä vuonna (kun vertaan viime vuoden 20.5.07 kuvaan). Olisi ehkä aika muuttaa mullat purkkiin sillä se on kasvattanut purkin täyteen lapsostupsuja.

Soihtuliljani toinen kukinto tänä vuonna - laitoin sen ulkoilemaan ja se osoittautui hyvin hallankestäväksi. Kukinnon värikin on ulkoillessa paljon voimakkaampi:

Ei ehdi vielä tänäkään vuonna kukkaan tämä mun `Soihtuliljani`:( kellariin pitää kuskata piakkoin? on vielä ulkosalla ollut. Vai kaivanko sen maahan?

Soihtulilja komisti naapurin portinpieltä viime syksynä. Nyt ostin itsellekkin ihan kokeeksi.

yhdellä kukalla kukki..

Ah, on se niin eksoottinen. Viettikö jälleen talven kellarissa?

Juuh,sinne sitten taas pimeyteen…

Keväällä ihmettelin kukkapenkissä liljamaisia lehtiä, jotka olivat säilyneet talven yli vihreinä. Ei mitään mielikuvaa mitä siinä voisi olla, kunnes alkoi työntää kukkavartta. Taas uusi yllätyskasvi, jotai ei tiedostojen mukaan edes pitäisi pihalta löytyä. Enkä edes tiennyt että säilyy talven yli avomaalla.

Yritin näistä kuvista tiirailla, mutta ihan en selvää saanut - onko kniphofialla hieman kolmikulmaiset lehdet? Vai ovatko ihan tavalliset liuskaiset?

Posliinirikon joukosta jo toista kesää nousee peräti kaksi hieman kolmikulmaista lehteä ja olisi kiva tietää mihin pitäisi siirtää, että paremmin jaksaisi kasvaa.