Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Ompas jutitalla taas ihanuuksia

niin ja hyvä että joillakin kukkii soilikit, mulla ne taas ruskettaa lehtiään

Terraarion voimin melko hyvin menee. Olohuoneesta ikkunalaudalta pari lajia tuhosi lehtensä lähes täysin.

Tämä siemenkota näytti pulskistuvan,mutta kuivui sitten tuollaisena. Ei sitten siemeniä täällä edelleenkään. niin

Terkkuja meiltä kukkasen kera Riidille,totta puhuin on todella ihana kukka ja tosi isokin

Soilikit lisääntyivät neljällä pienokaisella tänään:Bristol`s Red Lava,Starry Night, Tarjar Roger W ja Wintermint.

Nyt Jutita pyydän oikein täällä polvillani rukoilen että saisin sinulta aluun tai lehden keväällä tuosta Tarjar Roger W kun vähän viittaa mun nimeeni. Korvaan kyllä

Vielä joku kukkii ......

Minäkin sitten monen viikon suunnittelun jälkeen sain tytön tylleröisten avustamana osto-soilikeihini vaihdettua mullat. Eniten lurpottavan juuret olivat aivan mustat, niinkun arvelinkin, muistakin jouduin paakkua repimään aika karusti että sain hiekkaisempaa multaa mahdutettua sekaan.Saa nähdä, mkaksi ei vielä niin heikoissa kantimissa ovat aika pirteitä, se huonoimmassa jamassa olevakin jaksaa pitää paria pikkulehteä pystyssä…Ehkä ne kaikki tuosta vielä toprakoituvat ajan kanssa, olen pimeinä aikoina hellinyt ja valo-hoitanut heitä jo loisteputkillakin hätäpäissäni.

Tämä Chorus Line on kuulunee minun suosikkeihini.

Minullakin on akvaariossa lisävalon alla kasvamassa pieniä soilikin alkuja. Tuntuvat viihtyvän siellä. Ainakin näyttäisivät piristyneen kun pääsivät ikkunalaudalta sinne. Toivottavasti kasvaisivat nopeasti niin pääsisi istuttamaan niitä kunnon ruukkuihin. Lähtöisin ovat briteistä. Pienestä koostaan huolimatta yllättävän hyvin selvisivät matkastaan Suomeen. Ainoastaan Versace tuntuu tekevän kuolemaa, mikä on sääli sillä odotin siltä venäläiseltä paljon tulevaisuudessa.

Soilikki-lapsukainen lähettää täältä terveisiä Ellikalle! hymyä Huomasin pari päivää sitten että tuohon vauveliin oli tulossa kukka...tuskin maltan odottaa kukan avautumista!!

En osaa kääntää kuvaa...pahoittelen.

Tällainen “taidekuva” Maassens White soilikista (terkkuja Siipihenkilölle). Kukka on herkän kaunis, ihanan valkoinen, mutta vastavaloon ikkunaan kuvatessa väri tummuu.

Aivan ihanan raikas soilikki Elojalalla! Waaaauuuu…

Pieni ensikertalainen tämäkin

Heartland`s Midnight Sun, joka ei ole luonnossa noin sinertävä vaan lila.

OI,onpas kaunis,pieni!

PikkuPioni, hienoa että olet pärjännyt sen soilikin kanssa noin hyvin. Se sulta saatu chirita ei sitten jaksanut juurtua vaan kuoli tyystin pois.

Minulla eivät soilikintaimet oikein nyt syksyllä muuta kuin kilpaa keskenään nahistuvat, ostin tänään lohdutuksekseni itselleni tämän aikuisen yksilön; Ainakin kerran nyt näen sen ihmeen, että on kukassakinoho.

Voi harmi Ellikka…eivät muuten onnanneet munkaan chirita-viritykset. Tuntuvat homehtuvan helposti tms. Soilikin palasia on juurtumassa monessa purkissa hyvinvoivannäköisinä (vielä!)…kunpa noista vielä joku palkitsisi vaivan tulemalla ihan aikuiseksi kukaksi. Tosin olen kyllä jo aika soikeana tästä nykyisestäkin tapauksesta! :slight_smile:

Sehän on pääasia. Siinä sulla on soilikki-ikkunan alku.

En tiedä onko oikea neuvo, mutta kastelkaa tosi varovasti pieniä soilikkejanne. Muovihuppu on mielestäni hyvä “kasvihuone” pienille aluille ja lehtien juurruttamiseen, mutta multa ei saa olla märkää. Ja syksyllä huonosti lähtevät kasvuun, keväällä sitten! Nämä ovat vain mutu tietoa;)

Pari kuvaa meikäläisen tämän kevään englantilaisista; hienosti ovat lähteneet kasvuun. Ensin Gwen

sitten Midnight flame seuraavana Kim (ihan kuin tummaa samettia oikeesti)

Ja lopuksi herkkä ja kaunis Glorian