Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Meillä asustelee kaksi tällaista soilikkia, eivät enää kuki, eli tämä kuva on otettu elokuussa=)

Silvia näyttäisi olevan

kiitos, jutita, kun sen tunnistit! Itse ei ollut hajuakaan tuosta lajikkeesta

Viimeinen soilikki kukkii. Nyt sitten kaikki talvilevolle

Pitääkö soikuille antaa jokin erityinen talvilepo?

Yritetään vaan saada ne pysymään hengissä… eiköhän se siinä ole. :stuck_out_tongue:

Samoin, valitettavasti toinen joutuu huutavan tilanpuutteen takia oleskelemaan hämärässä nurkassa, onneksi olen ottanut pistokkaita, jos toinen delaa...

34 soilikkia on hengissä, viisi niistä pieniä poikasia. saa nähdä montako talven jälkeen… aina niistä muutama kupsahtaa. Kuisti on toisaalta hyvä talvetuspaikka, mutta viileässä en aina ole varma onko multa kosteaa vai vaan kylmää, jolloin se tuntuu sormeen kostealta. ja joskus tulee virhekasteluita. Sisällä taas ikkunoiden alla (paitsi yhden) on lämpöpatterit, ja siitäkään liiasta lämmöstä eivät tykkää. Ja sen yhden ikkunan eteen ei kovin paljon mahdu.

Auttaisikohan kuistin soilikkeihin semmoisen mullan kosteusmittarin hankkiminen? Ettei tulisi kasteltua liikaa.

Luulsii, että kosteusmittari auttaisi. Minullakin on yksi pikkupentu, josta nyt emolehden nappasin irti, kun se oli alkanut ruskistua.

Meitsi pieree verta, taas sai melkein 10 soilikkia nakata pois, kaikki dibleysin soilikit on kuollu, samoten jutitalta tullut roulette cherry, Jutita, koita sä piettää hengissä tuo RC niin vingun sulta sit keväällä siitä lehden =)

Kuollut se on täälläkin

No voi kökkö, aattelin että sulle se ainaskin pysyy hengissä

Voihan kakki. Kävin minäkin tarkastamassa soilikkini, ja luulin, että mulla on kaksi Roulette Cherryä, mutta eipäs olekaan kuin yksi. Toinen lienee kuollut (tosin mulla on TAAS muutama nimetön…) Ja se yksikin on hiukan huonossa hapessa, yksi terhakka lehti, ja toinen vähän lurpottaa… eikä multa ole ihan kuiva. Toivotaan että saan tuon menemään talven yli!

Taitaa olla melkoista taiteilua pitää Soilikkeja elossa talven yli. Huonolta näyttävät täälläkin.

Minulla ei ole kuin ihan kotosuomesta saatuja soilikkeja ja yllättävän hyvin porskuttavat, kun viime talvena hommasin kukkavaloksi sellaisen pienen työvaloksi tarkoitetun loisteputkilampun (sellainen kaksiputkinen. Eivät tunnu tykkäävän liiasta märkyydestä, siksi ne on kestomullassa ja aika kuivina, yleensä saavat vettä vasta kun lehdet alkavat pikkuisen lurpottaa.

Suurin osa soilikeistani on kyllä onneksi hyvinvoivia, tosiaan talvella ei saa kastella ennenkuin lehdet lurpottaa kuivuudesta. Mutta silti noista erikoisemmista hienohelmoista aina osa kuolee talven aikana. Ne ottavat nokkiinsa niin pienestä! Olisiko niillä sitten huonompi juuristo tai jotain, joka on alttiimpi kuolemaan jos vähänkin on jotain pielessä elinoloissa.

Kestomulta on hyvä multa soilikeille, olen miettinyt että sitä pitäisi vielä jotenkin kuohkeuttaa… pitäisiköhän murskata lecasoraa sekaan seuraavaan mullanvaihtoon? Vai ihanko kakstusmultaa käyttäisi… (mutta onkos siinä ravinteita?) Eniten soilikkeja mulla on kuollut sinä talvena kun olin tilapäisessä mielenhäiriössä istuttanut ne keväällä mustaan multaan… (ei ollut kaupoissa muuta) se EI sovi soilikeille ainakaan mun kokemuksen mukaan.

Jos alusta tumtuu liian tiiviille, kannattaa pistellä ohuella kukkakepillä muutamia reikiä pohjaan asti. Soilikki kärsii myös kylmästä ikkunalaudasta.Joku eritys alusta voisi pelastaa.

Olen onnesta soikeana kun minulla on kaksi lehdestä kasvatettua alkua ja muutama vauva on edelleen tulossa (niissä jo n. 1,5cm pitkät lehdet). Nuo alut on sellaisissa 8-9cm halkaisijan ruukuissa. Multa pyrkii kovasti menemään sellaiseksi kivettyneeksi. Onkohan ihan yleistä, että ne kaksi alkulehdykkää jotka soilikkiin kehittyy on vähän sellaisia luppa-lehtiä? Kummassakin alussa on noi kaksi ensiksi kasvanutta isompaa lehteä pikiä, kapeita ja aika lerppuja. Keskeltä sitten kasvaa n. 3kpl tanakampaa lehteä. Hmm.. Vai saakohan noi sittenkin liian vähän vettä..kastelen n. kerran viikossa. Tuntuvat heti aina kuivilta, tokkopa tuo kivettynyt multa paljoa imeekään vettä. Ihmeen terveenä säilyvät silti.

Ikkunalautani on just tuommonen aika vilakka..tai siis välittömästi ikkunan vieressä on aika viileää. Mutta tuskinpa siinä liian vilpoista on kun asuinhuoneisto kuitenkin kerrostalossa, eikä mikään kylmä peräkammari?? En ole tähän mennessä laittanut patteria yhtään päälle kun näin lämpöiset kelit on..parempi noille kasveille kun ei patteri porota laudan alla.

Itse ainakin viime talvena huomasin että tuommoset vasta kasvuaan aloittelevat, tai jo juurtuneet, vauvattomat pistokkaat menivät yllätäävän hyvin talven yli. Muutaman sain hengiltä ihan vaan unohtuneella kastelulla, mutta sitä nyt ei mikään kukka kestä loputtomiin, saati pienessä purkissa kasvava pistokas. Mulla tosin on se loisteputki lisänä noitten soilikeiden päällä helpottamassa oloa. Ainakin itsellä on monesti ne ensimmäiset lehdet sellaisia vähän kummallisia vänkyröitä, luppanoista en nyt niin tiedä, mutta vähän keskentekoisen oloisia ennenkuin alkaa kunnon kasvu ja sen myötä tulee kunnon lehdet.

En tiedä oliko tästä nyt suurtakaan apua, enkä ole vielä mikään suuri soilikki-tuntijakaan, mutta jotain nyt kuitenkin. :slight_smile:

Eli vänkyröitä ovat olleet sielläkin. No hyvä. Olin vähän hämilläni asiasta kun osa saman kasvin lehdistä voi mainiosti ja sitten nuo kaksi ensilehteä lurputtaa ruukusta kuin märkä tukka :smiley: Tykkäisiköhän se alku siitä, että leikkaisin noi rimpulat veks tuosta lurputtamasta? Vai olisikohan se vain haitallista…