Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Kertokaahan hyvät soilikin kasvattajat, miten pääsen villakilpikirvoista eroon? Ne kun ovat nyt iskeneet soilikeihini.

Minä odottelen, että pöydälle tulisi tilaa, ja saisin nostaa soilikit+ 2 pistokasta notmaaliin auringonvaloon kasvamaan, ja tekemään kukkia:)

Pian pitääkin jo mullanvaihdolla aloittaa...

Kiitos keltaleppis; pelkkä ajatus uudesta kasvista lämmittää.

Tällä hetkellä omat soilikit ovat aika surkean näköisiä mutta hengissä sentään.

Minun soilikkiparini tällä hetkellä:

Vihdoin löysin kameran piuhan, jotta voin laittaa tänne kuvia soilikkivauvoistani. Tämmöinen lähettää terveisiä Päivi-56:lle! Kuva on otettu jo syyskuussa.

Puolisen tuntia yritin etsiä kuvan kääntämisohjetta..en löytänyt :( Pahoittelen.

Tässä on ne ehkä jo edesmenneet vauvelit jotka sain aikaan. Kasvoivat tuosta vielä melkein parisenttisiksi lehdiksi, mutta ovat siis tällä hetkellä nahistuneita..kaksi on kuitenkin aika vihreitä vielä, joten olen vain sitkeästi elänyt toivossa, että sieltä vielä nousee joku eloon. Olin tosi tyytyväinen tästäkin saavutuksesta..pitää kokeilla ehkä vielä keväällä tuota, jos vaikka valo tekisi hommasta helpompaa.

Kuva on hieman epätarkka..en jotenkin pystynyt tsuumailemaan juuri noihin vaaveihin.

Niin on tutun näköinen kukka. Siitä se sitten lähtee. Kokeile laittaa niitten pienten päälle muovi jossa ei ole reikiä ja muutaman päivän välein puhaltelet niille ilmaa. Jos ne vaikka vielä siitä.

Niillä on sellainen pieni muovihuppu…tai siis ikäänkuin kauluri ruukun ympärillä = pohjaton muovipussi, joka on n. 10-15cm korkea ja ylhäältä hieman rupussa, ettei kosteus haihdu. Mutta juu…ehkä mun kannattaa virittää tuohon nyt joku hieman paremmin kosteutta pidättelevä malli. Multa nimittäin kuivahtelee tuossa hieman liian äkkiä. Toivossa elän edelleen.

Mulla on sellainen systeemi viimesyksyisissä lehdenpalasissa että ruukku on muovipussissa joka on suljettu sellaisella pienellä hiusnipsulla. Helppo avata ja puhallella hiilidioksidia niille ja antaa tarvittaessa vähän vettä. Hengissä ovat ja juuria tehneet mutta tietystikään ei vielä mitään kasvua.

soilikki tekee hidasta kuolemaa, kuihtuu lehti lehdeltä, viimeinen soilikki mitä tähän taloon ostan!

Ei voi olla totta!! Laitoin eilen Päivi-56 ehdotuksesta kuolleiksi luulemilleni soilikkialuille sen “hiilidioksidihupun”, eli pakastepussi, jossa ei reikiä. Kun kävin tuulettamassa sitä ja puhaltelemassa uudet hiilidioksidit sinne äsken, niin meinasin pökertyä yllätyksestä: ne kuolleennäköiset piiperot oli nyt ihan vihreitä ja oienneet (olivat rupistuneita), lisäksi yksi piiiieni uusi alku oli myös ilmestynyt! Miten tämä voi olla mahdollista!? Vuorokaudessa?? Olipahan tehokas neuvo!

Oo, täytyypä minunkin yhdelle rupelolle tuota kokeilla, jos noin hyvin toimii!pla pla plaaa

PikkuPioni, ei sinulla sattuisi olemaan enne- ja jälkeen kuvia?

Se on ihan hyvä keskoskaappi kaikenlaisille huonosti voiville kasveille.

no taidan tehdä saman konstin sitten mun tolle kituvalle!

Harmi kun en ottanut ennen kuvaa…tosin luulenpa, ettei siinä kuvassa olisi mitään näkynytkään - eivät olisi erottuneet juuri mullasta. Jälkeen-kuvaakin on niin vaikea ottaa noista kun ovat kuitenkin sellaisia 1cm mittaisia ja tää “laukaisukäsi” ei ole mulla yhtään vakaa. Yritin, mutta ovat niin luvattoman huonoja kuvia, etten kehtaa tänne laittaa…näyttää aika samalta kuin aikaisempi soilikki-vauva kuvani tässä ketjussa…ainoa vaan että äiti-lehdet ovat hajonneet pois. Yritän huomenna vielä uudelleen tarkemmin virityksin :slight_smile:

96 soilikki vauvaa koulittu tänään vielä jäi multa loppu.

96 soilikkia kuulostaa sairaan suurelta määrältä. Onko elöönjäämisprosentti (olosuhteet huomioon ottaen) mikä? yli 80?

Nämä vauvat on viime syksysiä lehdistä lähteneitä alkuja ja niillä tila oli vähän ahdas ja kun lehden kappaleesta tuli 3-6 alkua niin lukumäärä nousi muutamat näistä vauvoista alko kukkiin niin oli pakko tehdä niille jotain.

Saa nähdä kuinka niiten käy 48 pikkupurkia on vielä jakamatta mutta multa loppu.

Yksikin pieni alku sillä oli yksi vaivainen pieni lehti 3cm pitkä kapea ruikku mutta siittä kolme kukkavaana lykkäsi.

Kyllä minullakin kuoli sellaisia mistä ei ole yhtään alkua ottanut tai otin mutta eivät lähteneet vähän harmittaa.

Puolikas iso limppapullo on myös erinomainen hiilidioksidikasvihuone solikille. Minulla kasvaa aina ne lehtipistokkaat melkein vuoden semmoisessa…