Kiusaan teitä vielä lisää näillä kukkakuvillani Tällä kertaa kuvauskohteina nyt kukkivat soilikit.
Ensin sinisävyisiä
Itse kukitettuja Falling Stars, Charlotte ja vasemman alakulman nimetön. Molemmat oikeanlaidan kukat tämänvuotisia ostoja
Näistä punaisista vain vasemman yläkulman nimetön on talven jäljiltä aloittanut kukintansa. Selkeästi nämä mun punasävyiset tulevat vähän jäljessä tänä vuonna. Nupullisistakin suurin osa on sinisävytteisiä. Kukkimaan on kerennyt myös Alissa, josta en (vielä) laittanut kuvaa…
Ennen kuin kukaan mainitsee niin joo, vastoin kaikkia ohjeita soilikkini asustavat “suojaruukuissa”… :Whistling:
Purple Panda aloitaa kukkimisen.
Alalehdet olivat samaa tumman punasävyä ja väri vaaleni reilusti ylälehtiin siirtyessä.
Muut taitaa vielä odotella soilikkiensa jakamista ja uudelleen istuttamista, niin ainakin minä.
En ole minäkään vielä koskenut soilikkeihin. Joskus ensikuun puolenvälin jälkeen vaihdan mullat ja jaan nuo.
Ostin poistosta ohikukkineen Streptocarpus ‘Snowlina’:n sain vähän alennusta joten ajattelin kokeilla. Onko teillä kellään tuommoista Streptocarpusta jonka lehdet muistuttaa santun lehtiä muodoltaan ja ovat samoin karvaiset. Mitä mieltä?
Vihdoin poistopöydällä, ostin kotiin.
Tumma liila soilikki kukkii. Vaikea saada oikeaa väriä.
Vähän tuliaisia Ruotsin puolelta Kukat on ihan jäätävän kokoisia! Poislukien tietty noi messuilta ostetut ihan pikkuset alut
Laitoin kuvaan tarkoituksella maitotölkin niin saa vähän kuvaa siitä miten isoja noi ihunaiset on. :D Kaikista suurin on tuo taka-alalla oikealla puolella oleva, jossa on valkoista ja keltaista…
Nämä pienemmät tarttuivat mukaan messuilta. Edustalla valkoisessa purkissa on Hoyabellalle juurtumassa olevat lehdet, eli ne eivät näihin messulaisiin kuulu Joskin ostin messuilta myös pari lehteä, jotka eivät tässä kuvassa näy
Taisin vähän innostua… Kohta joudutaan muuttamaan kun kukat valtaa koko talon :Wow::Whistling: Onneksi oli mies mukana niin ei ihan kaikki lähtenyt mukaan
Viime viikolla vaihdoin mullat ja jaoin Soilikit, nyt jo nuppuja kovaa vauhtia tekevät.
Eikös soilikki kuulu gesneria kasveihin ja eikö ne ole yleensä melkopitkälti happaman maan ystäviä?
Meillä on selvästi kalkkinen vesi ja se kertyy… mm. kukkamullan päälle valkoisena höttönä ja savi ruukkujen pinnalle ajanoloon kuin laasti eikä sitä saa pesemälläkään ruukunpinnalta kokonaan pois. Siitä eivät useimmat huonekasvit pidä ja toisille se on ihan kuin myrkkyä. Lievästisanoen ongelmallista huonekasvien ystävälle asua tämmöisellä alueella, talvellahan voisi tietysti sulatella lunta kasteluvedeksi.
Auttaisko kalkinkarttajiin sellainen vedensuodatuskannu?
Nyt pakko tyhmänä kysyä, minkälaista multaa käytätte soilikeille? Kun tuntuu että ostaa mitä vain niin kökköä on kaikki nykyään. Bokashimultaa ei ole valmiina kun multatehtaat on kaikki ulkona niin en voi sitäkään käyttää.
Saakohan tähän aikaan rhodomultaa mistään?
Nyt on minullakin neljä soilikkia, kaksi pientä, jotka sain ystävältä ja olivat samassa ruukussa, sekä kaksi isoa kukkakaupasta. Lissä tulossa Dipleysilta, hyvin ovat aina kuolleet sitte kuitenni, nyt kokeilin vähän erilaista multasekotusta…katsotaan…ainaki santut tykkäsi…
Minä myös aina tuota kekkilää laittanut aikasemmin ja aina kuolevat, niin soilikit kun santutkin. Tokihan se vika ei mullassa tartte olla ollenkaa, vaan monet muut asiat vaikuttavat, mutta on se niin mukavaa hommaa tämä kasvatteleminen, että aina sitä yrittää uudestaan ja kokkeilee ja kokkeilee…nyt on vahva tunne, että vois onnistua
Hoyabella…oon pikkusen kade, miksi toisilla onnistuu ja toisilla ei
Hoyabella. Onko se Plantagen ? On se kummallista, jos ei oo tilaa, kasvit rehoittaisi vaikka kuinka ja kaikki kasvaa (Teilla Hoyabella PirjoA ym,) Mullon 25 m3 viherhuone ja tilaa vaikka kuinka, niin ei mikkää taho onnistua, no, ei ainakkaa santut ja soilikit vaikka mitä tekis