Soilikki, Streptocarpus, Osa 2

Jatketaan tässä jutua siitä mihin jäätiin “Soilikki, Osa 1” -ketjussa.

Vielä on soilikit hangissä! :slight_smile::rolleyes:

Kävin Vaasan reissulla Plantagenissa, kolme soilikkia lähti matkaan. Tämmöisiä kukkasia.

​​​

Jokaiseen purkkiin laitoin kaksi Provado-puikkoa.'

Onko täällä Soilikkimeedioita paikalla?
Kyllä soilikit on niin ihkuja. Kuten yllä näkyy. Minulla eivät ole koskaan olleet pitkäikäisiä ihanuuksia.
Ostin (sorruin taas vaikka ei pitänyt) viime kevättalvella itselleni mukamas kesäkukaksi soikun ja se kukkikin ihan kauniisti. Isonnin sitten ruukkua loppukesästä kun näytti että se vaan kuivuu ja näivettyy vaikka samoin hoidin kuin ennenkin. Kaikki lehdet kuivuivat syksyyn mennessä. Nyt se on viileässä se raato, kun joku täällä joskus kirjoitti että hänellä soikku oli keväällä herännyt henkiin. Pikkusen oon vettä pirskauttanut välillä. Ihan harmaa sänki siinä enää on. Mitä luulette voiko tuommoinen raato enää herätä henkiin vai paiskaanko roskiin? Tulikohan siihen joku hometauti?

Jos siinä on yksikin lehti tai lehtipari hengissä niin kannattaa säästää. Minä istuttaisin silloin pienempään purkkiin koska liikakastelu tappaa soilikin helposti. 

Munulla on monta soilikkia yli 10v vanhoja ja niitä vanhoja kantoja on muutama .

Eihän siinä ollut ollut yhtään lehtiparia kun vein viileään. En ole tosin edes tutkinut sitä pitkään aikaan se on vaan varaston nurkassa muiden talvetettavien seassa. Semmoinen harmaa kuivunut karseikko oli jäljellä. Koitin sitä syksyllä nyhtää, että onko löyhässä mutta tiukassa tuntui olevan, se antoi hiukan toivoa ja siksi annoin vielä armonaikaa. Jollekulle kun vanhoissa viesteissä tuo Soilikin mystinen keväinen henkiin heräämisen ihme oli tapahtunut. Olen aiemmin tuossa tilassa olevan soilikin nakannut roskiin mutta katsotaan nyt tämäkin viivytys ilveily.

Empä ole kuullut että soilikki vietäis jonnekin talvehtimaan. Minulla koko ajan ikkunalla kasvivalojen alla, helmi-maaliskuun vaihteessa sitten jaan ja laitan uuteen multaan. kaiki vielä hengissä, mutta minulla onkin vaan noita vanhoja isokukkaisia lajikkeita.

Ei soilikkeja mihinkään talvehtimaan viedä. Samalla ikkunalla ne pidän kesät talvet.

Ihan sama se tuolle kuoleelle risulle missä se on -varasto on vain säilytyspaikka! koska en viitsi raatoa ikkunalla katsella ja syynä tähän outoon menettelyyn oli se että jos se keväällä muka uudelleen virkoaisi mikä on varmaan turha toivo, (kun jossain vanhoissa keskusteluissa joku oli saanut kuolleeksi luulemansa soilikinraaskun vielä heräämään henkiin). Enkä ole näille mitää kasvivaloja ikinä poltellut. Roskikseen olisin heittänytkin ellei tuo ihme herääminen olisi kummitellut mielikuvissa. Naurettava yritys mutta kokeilen silti.

Ei ole minullakaan mitään kasvivaloja soilikeilla. Aivan luonnonvalolla ovat saaneet luvan pärjätä.

Sundilta, oli kallis:Whistling:

Leikkasin isoimmat lehdet juurtumaan.

Vielä yksi Salesta, halvin kaikista.

Pitäisi vaihtaa mullat ja jakaa soilikit, on jo alkaneet lykätä uusia lehtiä:slight_smile:.

Heips! Talvi meni hyvin eikä yksikään soilikeistani kuollut. :slight_smile: Tällä viikolla alkoi mullanvaihto. Nyt on 26:lle mullat vaihdettu, vielä 33 olisi jäljellä. No eipähän tartte miettiä mitä tällä viikolla tekisi :Whistling:
Toi hoyabellan valko/pinkki on aivan ihana!! Tollasen kun saisi <3

No nyt on enää 7kpl odottamassa istutusta… huoh…:Wow: Tänään uusiin multiin pääsi norsu perhe. Viiteen osaan sain jaettua. Emolehti on edelleen voimissaan ja pukkaa uusia lehtiä, joten sekin sai vielä uuden purkin. Jos nuo kaikki lähtee kasvuun niin kohta olisi norsuvauvoja saatavilla halukkaille :slight_smile: Pari muutakin soilikkia etsii varmaan myöhemmin uusia koteja. :slight_smile:

Onkos kukaan kiinnostunut kasvattelemaan soilikkeja siemenestä? :) Mamma soilikkeina: Rose Halo (2 siemenpalkoa), Heidi (2 siemenpalkoa) ja yksi siemenpalko nimettömältä, joka muistuttaa paljon Kimiä, eli tummanliila valkoisella nielulla. Itsellä ei riitä kärsivällisyys lähteä kokeilemaan. :slight_smile: