Jääruohosta eli Jääpäivikistä tietoa www.dr.Hauschka.com/fi -sivulla. "lehdet ovat paksut ja mehukkaat, ja niitä peittävät kimmeltävät nestevarastot, jotka välkkyvät auringossa kuin kastepisarat tai jääkiteet."
Mulla on tänä vuonna ekaa kertaa kokeilussa jääpäivikki ja oon tykänny. Lehdet on todella mehevät ja maistuvat miedosti happamalle ja suolaiselle. Salaatissa ja leivän päällä salaatin kera olen käyttänyt.
Tässä noin kolmen litran ruukussa on useampi taimi samassa ja ihan tavallisessa puutarhamullassa kasvavat. Käyttöön olen napsinut latvoja ja kasvi on siitä kivasti tuuheutunut. Kylvin huhtikuussa 6x6 cm astiaan kylvömultaan, pidin n. 22 asteessa kunnes itivät ja siirsin sitten heti ulos. Kasvi on ihan himpula nuorena, ja siksi annoinkin sen kasvaa aika isoksi siinä samassa astiassa ja siirsin sitten koko hela hoidon kerralla tuohon isompaan.
Minä kasvattelin jääruohoa muutamia vuosia sitten, kun joka vuosi pitää jotain uutta kokeilla. Ekana vuonna kasvoi vain yksi, voi tosin olla, että kitkin taimia pois, kunnen tunnistanut niitä. Se maisteltiin suoraan penkistä ja hyväksi todettiin. Seuraavana vuonna ei tullut yhtään, kun kesämaalla juhannusta viettänyt tytär kavereineen olivat päättäneet avustaa kitkemällä rikkaruohottuneen kasvimaan. Sitä seuraavana tuli jo neljä tainta, jotka kasvoivat aika isoiksi ja syötiin salaatissa, mutta sen jälkeen ei ole tullut tilattua siemeniä, joita ei saa paikallisista kaupoista. Eli iti aika huonosti, mutta voi olla, että kylvin väärään aikaan tai jotain. Siemenet EG:ltä. Kivan makuinen, maukas, mutta ei yhtään kitkerä, ja rapean mehukas.
Kyllä on nopeita itämään jääruohon siemenet. Kylvin siemenkirjeestä saadut siemenet kolme päivää sitten hajakylvönä rasiaan ja nyt ne on itäneet jo. Itämisprosentti näyttäis sataselta noin silmämäärin katsoen.
Tää on mielenkiintoinen uutuus mulle, innolla odotan mitä tuleman pitää
Se mun viilipurkki johon kylvin jääruohon siemenet on aivan täynnä taimia. Olisko niitä miljoona - ainakin ihan just niin paljon kun senkokoseen astiaan mahtuu kun se on ihan täpötäynnä. Luulin ettei niitä siemeniä olis siinä ollut kuin ehkä maksimissaan parikymmentä :crazy:
Kasvusto kimaltaa ihanasti, kuin lehtien pinnalla olis jotain kiteitä. Exotic Gardenin sivuilla kasviesittelyssä sanotaankin että “Rapeiden lehtien pinnalla on ohuelti suolaliuosta, joka kimaltaa päiväsaikaan kuin jääkiteet”.
Yritin tänään niitä sieltä vähän koulia mutta ovat niin hentosia vielä että päätin lähes kaikki jättää vielä kasvamaan siinä omassa tungoksessaan. 8 pikkupottia mulla on nyt erikseen, kuhunkin sellanen noin 3 taimen rypäs istutettuna. Ne vein kasvariin. Siellä on lämppäri ja termari joka pitää lämmön minimissään 10 asteessa. Saa nähdä selviskö ne pikkutaimet tuosta koulimisesta, toivottavasti ! Toisaalta sisällä viilipurkissaan odottaa koulimistaan se melkeen miljoona…
Tuppaina koulin minäkin noita viime vuonna kun niitä kasvatin. Hyvää olivat salaatissa ja leivän päällä. Syksyllä sietivät yllättävän viileääkin lämmittämättömässä kasvarissa.